Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Luchtvaart techniek en krachten
Advertisements

Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Gebruik DutchMil Information Frequentie Presentatie: Rob van Harten.
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
EASA PART FCL.
INBOUWEN VAN EEN TRANSPONDER
FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS
Overlandvlucht Buitenland
Dit is spreekbeurt Van Joris Ozinga.
Airspace infringements
Begin met het verzamelen van algemene informatie.
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
Noeste arbeid van de KLM764 va
Gadgets Schermvliegen Gadgets Schermvliegen 18 november 2011 Frank Moorman KNVvL.
Vliegen op LFAV LFAV - Praktisch In piste gaan naar Piste 29 LFAV Aanhangers.
Indeling Luchtruim.
AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control.
internationaal luchtruim FL95 FL75 FL 65 FL ft = 1370 m boven zeespiegel Weelde Baarle Nassau.
Vliegbasis KLEINE BROGEL
De Flight Management Computer Vervolg FMC
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008.
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
Voorzetsels.
Trainingsvluchten met deTMG
Gibraltar Airport Klikken om verder te gaan.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruim thema-avond
Luchtruimwijzigingen in de Amsterdam FIR per 05 juni 2008 Aanvang gefaseerde invoering transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen In de presentatie.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
Werkgroep Flight Simulator Groningen.  Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel.
Piloten Ashutosh bhairosingh.
Navigatie In Flightsim..
Airspace infringements LVNL-perspectief
Refresher 2013  Wijziging luchtruim rond LFAV  Veiligheidsthema LVZC : de « lokale kegel »  Gebruik van FLARM  Gebruik van SeeYou Mobile, XCSoar, …
VoxATC Now you're talking!
Communicatie LAPL(S)/SPL
Veilig, vlot en ordelijk Ofwel door de lucht van A naar B via C, D en E…
Sint Maarten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Pilotenvergaderin g donderdag 10 november Vliegende Vera vertelt... Over Aerodrome Sensitivity & Common Sense.
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Studie begeleiding “COMMUNICATIE” 23 januari 2016
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
INSTRUMENTEN TRANSPONDER 1 Transmitter = zender + Responder = antwoordapparaat. Maakt positie, hoogte en identiteit kenbaar aan:  Verkeersleider  Vliegtuigen.
DRONES Presentator ~ Fred Baltus ~ 13 november 2015
Paragraaf 2 Hoofdstuk 1 Australië.
International Airport Teuge ‘Groot in kleine luchtvaart’ Luchthaven Teuge: Innovatief en duurzaam Meiltje de Groot.
1 ons luchtruim, radio, transponders de situatie per Fransois van Haaff / CLR, WG HLC en WIT.
Vliegen met een drone in België
Instrument Approach Procedures (IAP)
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
De Solar Impulse, het eerste vliegtuig op zonne-energie, is vanavond rond uur geland op Brussels Airport. Daar kwam het aan na zijn allereerste internationale.
VoxATC Now you're talking!
IFR Vluchtvoorbereiding.
DEZE PRESENTATIE MAG ALLEEN WORDEN GEBRUIKT VOOR FLIGHT SIMULATOR!
Gibraltar Airport Klikken om verder te gaan.
Klein vaarbewijs II 6e bijeenkomst.
MAF: Flying for Life.
DIA PRESENTATIE EUROCONTROL
Disclosure belangen NHG spreker
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
Single Pilot Instrument Flight Rules
Transcript van de presentatie:

Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015 Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015

Visual Flight Rules Uit welke onderdelen bestaat het vliegen?

Visual Flight Rules > AVIATE > NAVIGATE > COMMUNICATE

Visual Flight Rules Vliegeigenschappen

Visual Flight Rules Richting

Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer Visual Flight Rules Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer Rollen met rolroer Stampen met hoogteroer

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR? Visual Flight Rules Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR?

IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, Visual Flight Rules Verschillen In grote lijn VFR = altijd zicht op de grond en radio niet altijd verplicht, route ‘vrij’ IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, route ligt vast Elk luchtruim (FIR) heeft classificaties: Low Country Chart (NL) Airspaces A, B, C, D, E, F en G (A en F niet gebruikt) EHP, EHD en EHR

VFR condities in Nederland Visual Flight Rules VFR condities in Nederland Vliegzicht In Nederland geldt als minimum 1500 meter zicht en een wolkenbasis boven 600 voet. Overigens is in klasse A geen VFR toegestaan. Over het algemeen wordt een vliegzicht tussen de 5 en 8 km als aanvaardbaar geacht, afhankelijke van de ervaring van de piloot. Daglichtperiode Naast de variabele weersomstandigheden bepaalt ook het tijdstip of vliegen op zicht toegestaan is. Hiervoor geldt de ‘uniforme daglichtperiode’ (UDP)

Airspace airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones Visual Flight Rules Airspace Portion of the atmosphere controlled by a country above its territory > Controlled airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones

Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL Visual Flight Rules Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL > Amsterdam Information > Dutch Mil information Opbouw FIR : CTR, TMA (1,2,3) en CTL (>FL195) VFR ‘vrij luchtruim’ (airspace G)

Soorten van ‘communicatie’ Visual Flight Rules Soorten van ‘communicatie’ Radio ground-to-air (Tower, Approach, Radar/CTL) Radar beelden (Transponder S) Zicht air-to-air (via frequentie) Lichtsignalen

Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim Visual Flight Rules Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim EHRD EDLE

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules De voorbereidingen

Vluchtvoorbereiding VFR Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding VFR > Low Country Chart NL en DE > Kaarten airports EHRD en EDLE + circuits (Bottlang) > Uitwijk EDDL > Flightplan > Navigatieplan Verplicht bij: Internationale vlucht Van of naar gecontroleerd vliegveld

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules Flight plan

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules Checklist

ATIS Automatic Terminal Information Service Visual Flight Rules ATIS Automatic Terminal Information Service

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules Standaard circuit Elke landingsbaan heeft een standaard circuit. Een standaard circuit bestaat uit een aantal delen, zgn. legs. Er is een crosswind leg, een down wind leg, een base leg en een final leg. Het circuit wordt standaard altijd linksom gevlogen, tenzij expliciet op de kaarten vermeld staat dat een bepaalde baan een rechterhand circuit heeft, of de verkeersleiding de vlieger opdraagt om een rechterhand circuit te vliegen. Hoor je als vlieger niets, dan vlieg je altijd een linkerhand-circuit (dat betekent dat je alleen maar bochten naar links maakt). Op Rotterdam The Hague Airport wordt voor de landingsrichting 060 het standaard circuit gevlogen. Voor landingsrichting 240 wordt het circuit rechtsom gevlogen. Dit omdat men wil dat de vliegtuigen in het circuit altijd over de weilanden naast de N209 vliegen.

Vluchtvoorbereiding IFR Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding IFR SID + Route (+kaarten) STAR (+ kaarten ) ILS of VOR/DME ( kaarten ) TA = Transition Altitude TL = Transition Level TL = Transition Layer QNH = altitude QNE = flightlevel QNF = height

Height Elevation Altitude Level QNH 1013 Hoe hoog is de Euromast ? Visual Flight Rules QNH 1013 Hoe hoog is de Euromast ? Hoe hoog zitten we hier? Hoe hoog vliegt dat vliegtuig nou? Height Elevation Altitude Level

Transition > Altitude > Layer > Level Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level

Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB

Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT DESCENT

Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > 4500 ft FL 45 QNH 1013 MSL 1013 1 Hpa = 27ft

Visual Flight Rules FL 51 > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 1013 QNH 1033 MSL 1013 1 Hpa = 27ft

Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 FL 39 QNH 0993 MSL 1013 1013 1 Hpa = 27ft

Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1500 ft 300 ft QNH 1033 QNH 0993 1 Hpa = 27ft

Ik geloof dat je iets te laag zat … Visual Flight Rules Ik geloof dat je iets te laag zat …

Transistion Altitude 3000FT Visual Flight Rules Transistion Altitude 3000FT QNH TRANSITION LEVEL 1032 > 1050 FL 25 1014 > 1031 FL 30 996 > 1013 FL 35 978 > 995 FL 40 960 > 977 FL 45 943 > 959 FL 50 1Hpa = 27ft

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules

Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign Visual Flight Rules Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign DEP ROUTE ARRIVAL C C C T T T P F F F P P I (ATIS) A A Req Req Wx (ATIS) Start-up FIS of X-ing For landing

Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy….. Rwy…. QNH….. QNH…… Visual Flight Rules Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy….. Rwy…. QNH….. QNH…… Info… Info…… Report ready for taxi Report ‘R’

Visual Flight Rules

Visual Flight Rules Colofon Tekst en presentatie Thijs Libregts Vormgeving Nico Commijs Samenstelling en coördinatie Ben Smeman

Enjoy Flying - Respect the Rules ----- Visual Flight Rules Enjoy Flying - Respect the Rules -----