Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015 Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Visual Flight Rules Uit welke onderdelen bestaat het vliegen?
Visual Flight Rules > AVIATE > NAVIGATE > COMMUNICATE
Visual Flight Rules Vliegeigenschappen
Visual Flight Rules Richting
Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer Visual Flight Rules Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer Rollen met rolroer Stampen met hoogteroer
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR? Visual Flight Rules Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR?
IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, Visual Flight Rules Verschillen In grote lijn VFR = altijd zicht op de grond en radio niet altijd verplicht, route ‘vrij’ IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, route ligt vast Elk luchtruim (FIR) heeft classificaties: Low Country Chart (NL) Airspaces A, B, C, D, E, F en G (A en F niet gebruikt) EHP, EHD en EHR
VFR condities in Nederland Visual Flight Rules VFR condities in Nederland Vliegzicht In Nederland geldt als minimum 1500 meter zicht en een wolkenbasis boven 600 voet. Overigens is in klasse A geen VFR toegestaan. Over het algemeen wordt een vliegzicht tussen de 5 en 8 km als aanvaardbaar geacht, afhankelijke van de ervaring van de piloot. Daglichtperiode Naast de variabele weersomstandigheden bepaalt ook het tijdstip of vliegen op zicht toegestaan is. Hiervoor geldt de ‘uniforme daglichtperiode’ (UDP)
Airspace airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones Visual Flight Rules Airspace Portion of the atmosphere controlled by a country above its territory > Controlled airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones
Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL Visual Flight Rules Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL > Amsterdam Information > Dutch Mil information Opbouw FIR : CTR, TMA (1,2,3) en CTL (>FL195) VFR ‘vrij luchtruim’ (airspace G)
Soorten van ‘communicatie’ Visual Flight Rules Soorten van ‘communicatie’ Radio ground-to-air (Tower, Approach, Radar/CTL) Radar beelden (Transponder S) Zicht air-to-air (via frequentie) Lichtsignalen
Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim Visual Flight Rules Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim EHRD EDLE
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules De voorbereidingen
Vluchtvoorbereiding VFR Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding VFR > Low Country Chart NL en DE > Kaarten airports EHRD en EDLE + circuits (Bottlang) > Uitwijk EDDL > Flightplan > Navigatieplan Verplicht bij: Internationale vlucht Van of naar gecontroleerd vliegveld
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules Flight plan
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules Checklist
ATIS Automatic Terminal Information Service Visual Flight Rules ATIS Automatic Terminal Information Service
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules Standaard circuit Elke landingsbaan heeft een standaard circuit. Een standaard circuit bestaat uit een aantal delen, zgn. legs. Er is een crosswind leg, een down wind leg, een base leg en een final leg. Het circuit wordt standaard altijd linksom gevlogen, tenzij expliciet op de kaarten vermeld staat dat een bepaalde baan een rechterhand circuit heeft, of de verkeersleiding de vlieger opdraagt om een rechterhand circuit te vliegen. Hoor je als vlieger niets, dan vlieg je altijd een linkerhand-circuit (dat betekent dat je alleen maar bochten naar links maakt). Op Rotterdam The Hague Airport wordt voor de landingsrichting 060 het standaard circuit gevlogen. Voor landingsrichting 240 wordt het circuit rechtsom gevlogen. Dit omdat men wil dat de vliegtuigen in het circuit altijd over de weilanden naast de N209 vliegen.
Vluchtvoorbereiding IFR Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding IFR SID + Route (+kaarten) STAR (+ kaarten ) ILS of VOR/DME ( kaarten ) TA = Transition Altitude TL = Transition Level TL = Transition Layer QNH = altitude QNE = flightlevel QNF = height
Height Elevation Altitude Level QNH 1013 Hoe hoog is de Euromast ? Visual Flight Rules QNH 1013 Hoe hoog is de Euromast ? Hoe hoog zitten we hier? Hoe hoog vliegt dat vliegtuig nou? Height Elevation Altitude Level
Transition > Altitude > Layer > Level Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level
Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB
Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT DESCENT
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > 4500 ft FL 45 QNH 1013 MSL 1013 1 Hpa = 27ft
Visual Flight Rules FL 51 > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 1013 QNH 1033 MSL 1013 1 Hpa = 27ft
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 FL 39 QNH 0993 MSL 1013 1013 1 Hpa = 27ft
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1500 ft 300 ft QNH 1033 QNH 0993 1 Hpa = 27ft
Ik geloof dat je iets te laag zat … Visual Flight Rules Ik geloof dat je iets te laag zat …
Transistion Altitude 3000FT Visual Flight Rules Transistion Altitude 3000FT QNH TRANSITION LEVEL 1032 > 1050 FL 25 1014 > 1031 FL 30 996 > 1013 FL 35 978 > 995 FL 40 960 > 977 FL 45 943 > 959 FL 50 1Hpa = 27ft
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules
Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign Visual Flight Rules Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign DEP ROUTE ARRIVAL C C C T T T P F F F P P I (ATIS) A A Req Req Wx (ATIS) Start-up FIS of X-ing For landing
Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy….. Rwy…. QNH….. QNH…… Visual Flight Rules Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy….. Rwy…. QNH….. QNH…… Info… Info…… Report ready for taxi Report ‘R’
Visual Flight Rules
Visual Flight Rules Colofon Tekst en presentatie Thijs Libregts Vormgeving Nico Commijs Samenstelling en coördinatie Ben Smeman
Enjoy Flying - Respect the Rules ----- Visual Flight Rules Enjoy Flying - Respect the Rules -----