Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.
Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1 tot en met 4. Methodes worden vaak niet aangeschaft Leerkrachten staan vaak positief tegenover wereldoriënterende vakken Enthousiaste leerlingen Wij vinden het heel belangrijk dat jonge kinderen wereldoriënterende lessen krijgen. Ons uitgangspunt is daarbij dat de kinderen de wereld om zich heel leren kennen door middel van ontdekken, beleven, doen en ervaren. We hebben ervoor gekozen om ons onderzoek specifiek te gaan richten op de groepen drie en vier.
Doelstelling van het onderzoek Doormiddel van dit onderzoek willen wij te weten komen welke wensen en behoeften 10 reguliere basisscholen hebben op het gebied van wereldoriënterende vakken in de groepen drie en vier. We willen dit gaan onderzoeken omdat we een leskist willen gaan ontwerpen die aansluit bij de wensen en behoeften van de leerkrachten en die makkelijke aan te passen zijn op het niveau, het tempo en de interesses van de leerlingen. We hopen hiermee dat de interesse van de leerkrachten en de leerlingen vergroot worden op het gebied van wereldoriënterende vakken.
Centrale vraagstelling Welke wereldoriënterende lessen moeten wij gaan ontwerpen om aan te sluiten op??? de wensen en behoeften van de leerkrachten en om aan te sluiten op het niveau, het tempo en de interesses van de leerlingen op tien basisscholen die geen methode hebben voor wereldoriënterende vakken?