Autisme en Verstandelijke beperkingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Advertisements

De Reynell Taaltest en autisme
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
De Van Damschool in ontwikkeling
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Psychiatrie Ontwikkelingspathologie van Mentale Functies 22 juni 2013 Imelda - 10x10.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
De waarde van cultuureducatie
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Autismespectrumstoornissen
ADHD bij kinderen.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Autisme en intelligentie
ASS: wanneer zichtbaar?
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ASS in de levensloop: onderzoek
Kinderen en hun sociale talenten
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Ik heb iets van autisme of zo
Een uitgestoken hand eerst ontvangen en dan geven de collecte is uiting van dankbaarheid; ‘offer der dankbaarheid’ tijd, geld en aandacht voor hen die.
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Open de wereld themadag FODOK en JC
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Expressie van emoties bij autisme
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme Spectrum Stoornissen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Welkom ik maak me sterk.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Merel, Kikki en Sarah.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Transcript van de presentatie:

Autisme en Verstandelijke beperkingen Denken over denken, willen en voelen Over de ontwikkeling van Theory of Mind bij kinderen - Van Marike Serra Eliette Munezero Katho 1BaTP 1 2012 - 2013

Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Hoe ziet de Theory of Mind eruit? 3. De ontwikkeling van ToM 4. Belangrijke factoren bij ToM 5. ToM bij (andere) klinische groepen 6. Het ToM – model in de klinische praktijk 7. Conclusie

Inleiding “Met ‘Theory of Mind’ wordt bedoeld: de vaardigheid van mensen zich te kunnen verplaatsen in de innerlijke wereld van anderen, in hun wensen, gedachten, bedoelingen en emoties. Door ons te verplaatsen in de mentale processen (de binnenkant) van anderen, kunnen we gedrag (de buitenkant) begrijpen en voorspellen.” (Astington & Jenkins, 1995)

Hoe ziet de Theory of Mind eruit?

De ontwikkeling van ToM

Belangrijke factoren bij ToM Factoren die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van een Theory of Mind: Aangeboren theorievorming Culturele factoren Taal

ToM bij (andere) klinische groepen Kinderen met een autisme spectrum stoornis Kinderen met een verstandelijke handicap zonder ASS Kinderen met gedragsstoornis (Conduct Disorder) Kinderen met ADHD Dove kinderen Patiënten met denkstoornissen Volwassen met schizofrenie

Het ToM – model in de klinische praktijk Een kind met ToM – problemen Het meten van ToM: diagnostiek van ToM -probleem Trainen van ToM – vaardigheden Voorlichtingen aan ouders en leerkrachten

Conclusie Samenvatting van het artikel “Met het onderzoek naar de ontwikkeling van ToM is een belangrijke stap gezet in de richting van het beter begrij- pen van sociale problemen bij kinderen in het algemeen en bij kinderen met stoornissen uit het autisme spectrum in het bijzonder. Er blijven echter nog veel vragen onbeantwoord. In dit artikel is beschreven hoe ToM zich ontwikkelt bij kinderen in het algemeen en welke ToM- problemen zich bij diverse klinische groepen kunnen voordoen. In de toekomst is meer onderzoek nodig naar de factoren die de ToM-ontwikkeling bij kinderen met een slechte ToM positief kunnen beïnvloeden.” (Marike Serra, 2003)

Dank u voor uw aandacht !