Autisme en Verstandelijke beperkingen Denken over denken, willen en voelen Over de ontwikkeling van Theory of Mind bij kinderen - Van Marike Serra Eliette Munezero Katho 1BaTP 1 2012 - 2013
Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Hoe ziet de Theory of Mind eruit? 3. De ontwikkeling van ToM 4. Belangrijke factoren bij ToM 5. ToM bij (andere) klinische groepen 6. Het ToM – model in de klinische praktijk 7. Conclusie
Inleiding “Met ‘Theory of Mind’ wordt bedoeld: de vaardigheid van mensen zich te kunnen verplaatsen in de innerlijke wereld van anderen, in hun wensen, gedachten, bedoelingen en emoties. Door ons te verplaatsen in de mentale processen (de binnenkant) van anderen, kunnen we gedrag (de buitenkant) begrijpen en voorspellen.” (Astington & Jenkins, 1995)
Hoe ziet de Theory of Mind eruit?
De ontwikkeling van ToM
Belangrijke factoren bij ToM Factoren die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van een Theory of Mind: Aangeboren theorievorming Culturele factoren Taal
ToM bij (andere) klinische groepen Kinderen met een autisme spectrum stoornis Kinderen met een verstandelijke handicap zonder ASS Kinderen met gedragsstoornis (Conduct Disorder) Kinderen met ADHD Dove kinderen Patiënten met denkstoornissen Volwassen met schizofrenie
Het ToM – model in de klinische praktijk Een kind met ToM – problemen Het meten van ToM: diagnostiek van ToM -probleem Trainen van ToM – vaardigheden Voorlichtingen aan ouders en leerkrachten
Conclusie Samenvatting van het artikel “Met het onderzoek naar de ontwikkeling van ToM is een belangrijke stap gezet in de richting van het beter begrij- pen van sociale problemen bij kinderen in het algemeen en bij kinderen met stoornissen uit het autisme spectrum in het bijzonder. Er blijven echter nog veel vragen onbeantwoord. In dit artikel is beschreven hoe ToM zich ontwikkelt bij kinderen in het algemeen en welke ToM- problemen zich bij diverse klinische groepen kunnen voordoen. In de toekomst is meer onderzoek nodig naar de factoren die de ToM-ontwikkeling bij kinderen met een slechte ToM positief kunnen beïnvloeden.” (Marike Serra, 2003)
Dank u voor uw aandacht !