Opdracht 2 Mass Customization

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Organisatiekunde.
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Inhoud Bedrijfsvisie Diversiteit projecten Overige projecten Technieken Nawoord Contact Inleiding.
Powerpointtraining Hunkemoller
Vandaag.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Over consumenten, gedrag en marketing
Machtige internationale bedrijven
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
Kopen en verkopen les 74.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Deel 2. Zomaar weer een foto. Niks bijzonders te vermelden.
Draaiende wolkenkrabbers in Dubai en Moskou
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Wat maakt het leven zinvol?

Wonderful world Muziek: H. Mancini Bewerkt door Cecile .
Autonome voertuigen Genieten van een file?.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Tekenen.
De bedradingslijst.
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De Olympische spelen.
Functioneel Ontwerp.
Foto’s verkleinen woensdag 25 januari Foto’s verkleinen Foto’s zijn te verkleinen door middel van: resolutie aanpassen bijsnijden/uitknippen.
Oudere software op een nieuwe PC De andere manier is het gebruik van virtual p.c. Het gebruik van virtual pc heeft als voor/nadeel het standaard operatings-
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welcome hallo allemaal,
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Vraag studenten wie er wijn drinkt
Samen een goed merk promoten
Marketing vandaag en morgen
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Starten met PHP Dynamischer bouwen.
Het opbouwen van een data base
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
robuust fantasy gelaagd transparant direct organisch textuur grillig sierlijk pretentieus gestileerd eenvoudig ingewikkeld realistisch ritme.
Op een dag vraagt de lerares aan de leerlingen om één voor één aan het bord te komen. De eerste moet iets op het bord tekenen, waarna een tweede leerling.
Vrienden 9/04/2017 3:02.
Aanvullen voorraad Betalen Lezen en bewaren Monitor waarde Verkopen Bestellen Drinken Check: datum Monitor collectie Stock Wijnadm. Wijninfo Order info.
Hoe bouw je auto’s? Een gids voor dummies..
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Paragraaf 2 Hoofdstuk 1 Australië.
EIGEN WEBSHOP: ‘SIMPLE CAR’ Vandenbussche Bryan, 1 MEBD.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Logistiek Hoe spullen komen waar ze moeten zijn!
Waarom maken we niet alles in Nederland?
DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Scooterbox -Opdrachtgever: M.Landmeter -Vak: o3
Robots en programmeren
Product Design & Engineering
Templates in MailChimp (1)
Wie ben ik? Even voorstellen
Vroeger werd al veel gebouwd
Internationalisering
Bedrijvigheid in Je Buurt
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
Architectuur Wat gaan we doen? Architectuur De architect
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Opdracht 2 Mass Customization Door Stan Dreessen en Joris Vossebeld Docent: Ir. E.W.J. Mouw

Pure Standardization BIC Balpen De BIC balpen. Dit product is in geen enkele manier aanpasbaar door de klant. De balpen wordt in grote series geproduceerd en is los te koop of in een multi-pack, maar het blijft hetzelfde product. De BIC balpen bestaat al sinds 1950 en is nog steeds met 60% de marktleider in de VS. Het ontwerp, de fabricatie, de assemblage en de distributie zijn hetzelfde. De klant heeft geen invloed op het ontwerp, fabricatie, assemblage of distributie.

Segmented Standardization BlackBerry Z30 De BlackBerry Z30 is een smartphone die in verschillende delen van de wereld wordt verkocht. Omdat er in sommige landen met andere GSM/2G/3G en LTE- banden wordt gewerkt, heeft de Z30 verschillende netwerk-chips nodig voor elk verschillend land waar het wordt verkocht. Zo krijgt Nederland de STL-002 versie, maar Zuid-Korea bijvoorbeeld de STL-004 versie. Hierdoor verschilt de assemblage van het product alleen met 1 onderdeel, op grond van waar het product wordt gedistribueerd. Ook zijn er nog eens twee kleuren te verkrijgen: zwart en wit. Er is overigens maar één geheugenoptie: 16GB. (wel uitbreidbaar via micro-SD) Het ontwerp, de fabricatie en de assemblage zijn hetzelfde. De distributie is verschillend. De klant kan kiezen welke kleur hij wilt, maar heeft verder niks te zeggen over design, componenten of het productieproces.

Customized Standardization Tesla Model S Net als bij de meeste auto’s is deze auto aan te passen op bepaalde vlakken: in dit geval zijn dit: velgen, elektromotor, batterij, dak, lak en interieur. Er zijn ook nog een aantal opties: koolstofvezel spoiler, tech-pakket (parkeersensors etc.), rode remmen met inscriptie, duo-lader en een speciaal membership zodat je openbare Tesla-laders in de buurt kunt gebruiken. Het ontwerp en de fabricage zijn hetzelfde. De assemblage en distributie zijn verschillend. De klant kan veel aanpassen, maar veranderd niks aan het basis-design en aan de fabricage

Tailored Customization Een maatpak Een maatpak laten maken is een voorbeeld van Tailored Customization. Het heet ook niet voor niets een ‘tailored suit’. De maten worden opgenomen en het pak wordt vervolgens speciaal gemaakt op basis van die opmetingen. Een voorbeeld van een merk die dit doet is Hugo Boss, maar er zijn ook verschillende goedkopere varianten online te vinden of in het buitenland. Het ontwerp is hetzelfde. De fabricage, de assemblage en de distributie zijn verschillend. Het ontwerp is in de hand van de producent, maar kan de koper verschillende stijlen bieden, in dit geval stoffen en/of ontwerpen.

Pure Customization Huisarchitectuur De relatie tussen een architect en de klant die het huis laat bouwen is een voorbeeld van pure customization. De klant persoon laat zijn eigen wensen door de architect tekenen en uitvoeren door een dergelijk bouwbedrijf. De klant kan in dit geval alles aanpassen aan het huis, alles zal in dit geval ‘custom’ voor hem worden ontworpen, gefabriceerd, geassembleerd en gedistribueerd. Het ontwerp, de fabricage, de assemblage en de distributie zijn verschillend.

Bronnen http://nl.wikipedia.org/wiki/BIC_(producent) http://nl.blackberry.com/smartphones/blackberry-z30.html http://www.teslamotors.com/nl_NL/models/design http://www.hugoboss.com/uk/en/madetomeasure.php http://www.selfbuildportal.org.uk/custombuild