Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Auditen op succes waarderend auditen
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
“Hoe kom ik aan klanten?”
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Respectvolle bejegening
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Jubileum event The battle for talent; 1+1=3! 17 oktober 2013
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Wetenschappen 2e en 3e graad
Programma voor vandaag …
Workshop Relationele en seksuele vorming
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Preek thema: Zeker weten?.
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.
Kinderen en hun sociale talenten
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.
Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
Rijker zaakvakonderwijs
PRESENTEREN KUN JE LEREN
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Basis communicatieplan
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Bewustzijnstoestanden bij hypnose
Visie & Strategie.
Mind Mapping voor de Leerkracht
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Voelsprieten Informatieavond
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Speel in uw sterkste opstelling Een inspirerend bedrijfsplan opstellen in drie uur tijd.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
De seizoenen.
De omgeving verandert; de overheid verandert
Het 24 spel.
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Training Critical Friend
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Het ontwerpen in vogelvlucht
Transcript van de presentatie:

Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen

Introductie Wim Jurg 1.Open Universiteit Nederland: dissertatie 2 dagen per week 2001 – 06; afstudeeronderzoek 1 dag per week 2.Promotoren Josee Bloemer en Hans Doorewaard van de Radbout Universiteit Nijmegen 3.Wetenschappelijke bron: systeemopstelling (psychodrama) 4.Persoonlijke bron: opstellingservaringen als voetbalcoach en levende spelen

WAT is een groeiopstelling? Fenomenologische (Merleau-Ponty) zachte systeembenadering (Checkland) van groeioptie(s) om ondernemers bewust te maken van hun “95% onbewuste kennis” (Damasio, Zaltman) vanuit onbewuste denken in menselijke, ruimtelijke metaforen (Lakoff & Johnson, Van der Vorst)

HOE verloopt groeiopstelling? 1.Ontwerpfase: bepaling mogelijke opties en kernconstructen in groeivraagstuk (*) 2.Constructprojectie: keuze kernconstruct-representanten (*) 3.Systeemprojectie: plaatsen representanten in de ruimte (*) 4.Projectiefeedback: hoe voelen representanten zich (ten opzichte van wie) en welke bewegingen zouden ze willen maken? 5.Simulatie: inbrengen optie(s), effecten registreren en hefbomen ontdekken

Fase 1: Ontwerp - formulering groeivraagstuk, optie(s) en kernconstructen

Fase 2: Constructprojectie - vermenselijking constructen

Fase 3: Systeemprojectie: plaatsing representanten in de ruimte

Fase 4: Projectiefeedback: representanten geven weer hoe ze zich voelen (ten opzichte van wie) en welke bewegingen ze zouden willen maken

Wat, Hoe, Waarom, Wanneer en voor Wie? 1.Wat: zachte systeemmetafoor vanuit fenomenologie 2.Hoe: groeioptie(s)- en constructbepaling, construct- en systeemprojectie, feedback en groeioptie(s)-simulatie 3.Waarom: onderbewuste marktkennis bewust maken 4.Wanneer: onbestemd gevoel over groeioptie(s) 5.Wie: jonge ondernemers met open mind en hoog EQ.