Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Handelingsgericht werken en de IB
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Hogere denkvaardigheden
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
ICT tussen hoop en vrees
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Logical Framework Approach
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Geletterdheid….. Wat is dat?
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
kennisdelen voor rekencoördinatoren
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Rotterdam zonder MBO verzuim
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
PLG Interdisciplinariteit
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Met de Kennisbasis in zee!
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Genetische testen en besluitvorming welk onderwijs hoort daarbij? Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen.
Pré-NLT-module 3D-printen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ouders en school samen Maart 2016
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014 Faculty of Science Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen

Waarom leervragen? Professionele systematische aanpak, gebruikmaken van theorie en ervaring Leer zodanig werken dat de ervaringen iets zeggen over de aanpak in de toekomst Gemeenschap zodanig rapporteren dat we kunnen leren van andermans ervaringen 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod 2

Drievoudig product van de PLG Materiaal voor de eigen school Onderzoeksresultaten uit eigen school Onderzoeksresultaten uit de PLG 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Waar gaan leervragen over A. Vormaspecten Effectieve samenwerkingsvormen tussen docenten Effectieve vormen van interdisciplinaire activiteit (bijv. projectweek, gezamenlijke handleidingen etc) Strategieen voor het ontwerpen van interdisciplinair lesmateriaal Strategieen voor het ontwerpen van leerlijnen Voorbeeld van leervraag: ‘hoe kan je zorgen dat leerlingen de ervaringen uit een projectweek verbinden met het onderwijs daarvoor en daarna?’ B. Inhoudsaspecten Inhoudelijke afstemming in gemeenschappelijke vaardigheden Onderzoeken (CLV), Rapporteren (Parkhurst), Rekenvaardigheden (Lek en Linge, Hageveld) Inhoudelijke afstemming in het werken aan een interdisciplinair project C. Het leren van de leerling Hoe verbinden leerlingen geintegreerd aangeboden kennis Hoe verbinden leerlingen ervaringen met vaardigheden in verschillende vakken 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Heen en weer denken tussen ontwerp, leervraag en evaluatie I: vanuit het ontwerp Probleem ↓↑ Ontwerp (educatief materiaal, afstemmingsafspraak) Evaluatie 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Heen en weer denken tussen ontwerp, leervraag en evaluatie II: vanuit het probleem Probleem ↓ Leervraag Theorie en ervaring Kenmerken ontwerp Ontwerp Evaluatie 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Voorbeeld 1. van probleem via leervraag naar ontwerp Probleem elk vak leert op een eigen manier rekenen met verhoudingen aan ↓ ↓ Leervraag welke wijze van aanleren kan gehanteerd worden op een wijze waardoor leerlingen eerdere leerervaringen gebruiken? Theorie/ervaring leerlingen gebruiken niet vanzelf ervaringen uit een ander vak Kenmerken Ontwerp er moet gezocht worden naar een aanpak die voor de leerlingen in elk vak herkenbaar is via bijv. een vast schema Ontwerp lesmateriaal + docentinstructie hoe schema te hanteren Evaluatie gebruiken leerlingen meer dan voorheen ervaringen uit andere vakken? 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Voorbeeld 2. van ontwerp terug naar leervraag Probleem welk probleem wilden we ermee aanpakken? ↑ ↑ Leervraag wat weten we nu beter dan eerst? Welke leervraag betreft dit? Veronderstelling waarom nemen we aan dat dit beter werkt? Kenmerken Ontwerp wat is hiervan anders dan vroeger? ↑ ↑ Ontwerp nieuwe opzet voor rapportage ↓ ↓ Evaluatie waar leid je uit af of de nieuwe opzet werkt? 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Algemeen Probleem welk probleem willen we aanpakken? ↓↑ Leervraag waar willen we achter komen om dit probleem aan te pakken? Theorie/ervaring wat weten we uit theorie en ervaring? Kenmerken wat volgt daaruit voor ons ontwerp? ontwerp Ontwerp hoe zetten we dat om in concreet materiaal? Evaluatie hoe kunnen we nagaan of het werkt? 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod

Vragen voor ontwikkelgroepen (de volgorde van beantwoorden kan dus wisselen!)   wat is onze leervraag en welk probleem willen we daarmee helpen oplossen? wat is ons product en welke argumenten hebben we ervoor dat dit zal werken? hoe kunnen we zien of onze aanpak heeft gewerkt? 26 november vakdidactiek science 2. Geintegreerd aanbod