Contexten als middel voor interdisciplinariteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
De “ leraar” als rolmodel
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Van leerdoel naar leeropbrengst
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
PLG Interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Pré-NLT-module 3D-printen
What is the meaning of? Student centered learning
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
Naar een typologie van scholen
De didactiek van ontwerpen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Contexten als middel voor interdisciplinariteit Faculty of Science Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education Contexten als middel voor interdisciplinariteit PLG bijeenkomst 17 november 2014 Gjalt Prins Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen

Waar gaan leervragen over A. Vormaspecten Effectieve samenwerkingsvormen tussen docenten Effectieve vormen van interdisciplinaire activiteit (bijv. projectweek, gezamenlijke handleidingen etc) Strategieen voor het ontwerpen van interdisciplinair lesmateriaal Strategieen voor het ontwerpen van leerlijnen Voorbeeld van leervraag: ‘hoe kan je zorgen dat leerlingen de ervaringen uit een projectweek verbinden met het onderwijs daarvoor en daarna?’ B. Inhoudsaspecten Inhoudelijke afstemming in gemeenschappelijke vaardigheden Onderzoeken (CLV), Rapporteren (Parkhurst), Rekenvaardigheden (Lek en Linge, Hageveld) Inhoudelijke afstemming in het werken aan een interdisciplinair project C. Het leren van de leerling Hoe verbinden leerlingen geintegreerd aangeboden kennis Hoe verbinden leerlingen ervaringen met vaardigheden in verschillende vakken

Heen en weer denken tussen ontwerp, leervraag en evaluatie I: vanuit het ontwerp Probleem ↓↑ Ontwerp (educatief materiaal, afstemmingsafspraak) Evaluatie

Theoretische achtergronden: Het Probleem Gebruik van contexten in science & math onderwijs: Verhoging van ervaren relevantie van te leren concepten/vaardigheden/… Samenhang aanbrengen tussen feiten/concepten Emphasis: ook science & math zijn ‘human made’ Reductie van overladenheid (van monodisciplines) Transfer van geleerde concepten/vaardigheden (e.g. Millar & Osborne, 2000; Rutherford & Ahlgren, 1990; Osborn & Collins, 2000; Roberts & Ostman, 1998; e.a.) Leertheoretische onderbouwing Situated learning (e.g. Greeno, 1998) Constructivisme (e.g. Ogborne, 1997) Activity theory (e.g. Vygotsky, 1978)

Theoretische achtergronden: Het Ontwerp Context is een containerbegrip Everyday meaning - Pearsall, 1999: “the circumstances that form the setting for an event, statement, or idea, and the terms in which it can be fully understood” “the parts that immediately precede or follow a word or passage and clarify its meaning” Modellen (functies) van contexten in science & math onderwijs: (e.g. Gilbert, 2006) Context voor toepassen van geleerde concepten (eenzijdige relatie) Context voor toepassen en leren van concepten (wederkerige relatie) Context: focal events embedded in ‘situations’ & naratives (link between ‘situations’ and personal live of learners). Context: social circumstances, cultural entity in society (relates to topics and peoples activities important for a community)

Theoretische achtergronden: Het Ontwerp In welke contextmodel(len) herken je je eigen school. Geef voorbeeld(en): Context voor toepassen van geleerde concepten (eenzijdige relatie) Context voor toepassen en leren van concepten (wederkerige relatie) Context: focal events embedded in ‘situations’ & naratives (link between ‘situations’ and personal live of learners). Context: social circumstances, cultural entity in society (relates to topics and peoples activities important for a community) Welke ‘problemen’ worden geadresseerd door gebruik van contexten op je school?

Voorbeeld 2. van ontwerp terug naar leervraag Probleem welk probleem wilden we ermee aanpakken? ↑ ↑ Leervraag wat weten we nu beter dan eerst? Welke leervraag betreft dit? Veronderstelling waarom nemen we aan dat dit beter werkt? Kenmerken Ontwerp wat is hiervan anders dan vroeger? ↑ ↑ Ontwerp nieuwe opzet voor rapportage ↓ ↓ Evaluatie waar leid je uit af of de nieuwe opzet werkt?

Theoretische achtergronden: Evaluatie Nadruk verschuift van concept centraal (model 1 & 2) naar context centraal (model 3 & 4) De evaluatie heeft met name betrekking op het leren van de leerling Aandachtspunten opgehangen aan geïdentificeerde probleem: Hoe meet je het leren van leerlingen? Welke leeropbrengst ga je meten (affectief, cognitief, …)? Kun je adhv de resultaten iets zeggen over je ‘onderwijsontwerp’? Op welke niveau (kenmerken, opzet, uitvoering, …) Bieden contexten een oplossing? Waaruit blijkt dat? ….

Een paar voorbeelden Promotie onderzoek van H.J. Boer Probleem: samenhang tussen biologie & scheikunde – om moleculaire processen in de cel te begrijpen heb je scheikunde nodig. Ontwerp: Lesmaterialen voor leerlingen (from scratch) Context model 4: experts die werken aan legionella bestrijding: ontwikkeling van een alternatieve methode voor koper/nikkel ionisatie Evaluatie: Methode: design research Leeropbrengsten van leerlingen na iedere fase in het lesontwerp Verbinden van biologische en chemische concepten in redenaties van leerlingen Transfer van leeropbrengsten via een toets over vergelijkbaar fenomeen.

Een paar voorbeelden Postdoc onderzoek van L. Koopman Probleem: 1) leren van science (meer) betekenisvol laten zijn door toepassingen van geleerde concepten te laten zien (ervaren) en 2) wendbaar begrip van concepten Ontwerp: Selecteren van geschikte vakoverstijgende contexten Samen met docenten uitwerken tot lessen Context model 2/3: leerlingen multi- of interdisciplinair leren denken (en handelen) Evaluatie: Methode: Lesson study Leeropbrengsten van leerlingen Gebruik van concepten in monovakken.

Vragen voor ontwikkelgroepen (de volgorde van beantwoorden kan dus wisselen!)   wat is onze leervraag en welk probleem willen we daarmee helpen oplossen? wat is ons product en welke argumenten hebben we ervoor dat dit zal werken? hoe kunnen we zien of onze aanpak heeft gewerkt?