HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
verkoopgesprek Er komt bij een verkoopgesprek heel wat kijken: Om hier op in te spelen heb je meer informatie nodig over non verbale signalen
Non verbale signalen
Verbale communicatie Bij verbale communicatie gebruik je woorden Dit doe je dus ook met een verkoopgesprek. Je streeft 2 doelen na: Het product verkopen De klant tevreden stellen, zodat hij terugkomt
Verbale communicatie Om deze doelen te bereiken vraag moet de verkoper zich steeds afragen: Wat is de behoefte van deze klant? Op welke wijze kan ik het best mijn boodschap overbrengen .
Verbale communicatie Tijdens het spreken moet je dus letten op hoe je spreekt: Het volume: duidelijk en hoorbaar praten Goed articuleren: woorden duidelijk uitspreken. Voor uit de mond spreken en de klemtonen op het juiste moment uitspreken. Een goede intonatie: breng afwisseling in de toon hoe je iets verteld Let op je tempo: spreek niet te snel maar zeker ook niet te langzaam Ondersteun met non-verbale communicatie.
Verplaats je in de klant Je kunt spreken van 2 soorten klanten: Need-shoppers: de klant heeft het product nodig. zie je meestal in een supermarkt. Herken je aan: Doelgericht lopen doelgericht vragen Productgericht Vaak alleen aan het kopen
Verplaats je in de klant Je kunt spreken van 2 soorten klanten: Fun shoppers : zie je vaak in een kledingzaak Herken je aan: Rondkijken Is vaak met meerdere mensen Heeft vaak andere boodschappentassen bij zich. Heeft vaak een algemeen praatje in de winkel
Offertes maken In sommige branches krijg je te maken met Offertes: Een offerte is een aanbieding (een soort brief) waarin je een product aanbiedt tegen een bepaalde prijs
Je hebt 2 verschillende soorten offertes: De ongevraagde offerte: wanneer je met een nieuw product op de markt komt of je begint een nieuw bedrijf. Je wilt een klantenkring opbouwen en je probeert contact te krijgen met je potentiële klanten. Gevraagde offerte: De klant heeft er zelf om gevraagd en wekt dus interesse om iets te kopen.
Offerte Opbouw offerte: Je hebt een inleiding en kern en een slot Een offerte moet: Een zorgvuldige inhoud hebben Goede verzorging van de presentatie De informatie is gedoseerd (dus duidelijk en niet te veel) De juiste indeling hebben Een positieve eindzin hebben Stimuleert een klant om snel te reageren BLZ 55 theorieboek.