7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
7.1: Van de wieg tot het graf
7.1: Van de wieg tot het graf
Politieke partijen en populisme
4.1: Het parlement is baas boven baas
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Hoofdstuk 6 Democratisering
Het socialisme Paragraaf 7..
Iris, Twann, Isa en Thomas
Introductieles: politiek
2.1 zit er een dokter in de cel?
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
De pluriforme samenleving
4.1: Het parlement is baas boven baas
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
1.3: Tand om tand of zachte hand
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Wie heeft het meeste te zeggen? Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Regels zijn regels.
Wat gaan we vandaag doen?
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
2.2 Pak de boef dan, als je kan
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
: kloof tussen burger en politiek
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Aboriginal dot painting
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Nakijken (inleveren) Intro HC HW.
4.1: Het parlement is baas boven baas
De sociale kwestie.
Wie heeft het meeste te zeggen?
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
1.3 Tand om tand of zachte hand Vergelijking Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken (2.2) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken HC: 3.2 kort Huiswerk.
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 5
2.1 zit er een dokter in de cel? Nakijken (ook vorige les) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
7.1: Van de wieg tot het graf
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Overzicht Intro HC Opdracht.
Politieke partijen en populisme
7.3: Trampolinebed of hangmat?
: de media & Europa Nakijken Lang HC Debatspel / begrotingsspel Huiswerk.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat Nakijken Intro HC Opdracht: 5 min Begin: Absenten. Wat gaan we doen deze les. 10 nakijken: Wees duidelijk over aantekeningen en controle daarvan! – vraag in dit geval terug over vorige les! 5 intro: goed nabespreken 15: HC 35: Opdracht 0: HW

Nakijken Ik controleer aantekeningen en huiswerk Steekproefsgewijs Als ik rondloop bespreken jullie samen de antwoorden op het huiswerk Als iets niet duidelijk is behandelen we dat samen Nakijken blad thema’s

intro http://www.youtube.com/watch?v=JI__Y_TFtvA Drees

Geschiedenis van de verzorgingsstaat 19e eeuw: nachtwakersstaat Taak overheid: Veiligheid Lot armen: aangewezen op charitas, geen recht op staken Sociale lagen: gesloten samenleving Gebeurtenissen: industriële revolutie  slechte Arbeidsomstandigheden  ontstaan vakbonden Begin 20e eeuw: van vrijwillige zorg naar een recht Taak overheid: hygiëne, begin uitkeringen, leerplicht Motivatie: eigenbelang van de rijken Lot armen: recht op uitkering, al was die erg laag Charitas = vrijwillige giften van particulieren, verenigingen of van de kerk. Mensen mochten vrijwillig geven aan de armen, de armen hadden dus geen zekerheid dat ze iets zouden krijgen. Van zorg naar recht wil zeggen: in de 19e eeuw werd er met charitas voor de armen gezorgd. Toen de overheid zich ermee ging bemoeien verschoof de vrijwillige zorg voor armen naar een recht van armen op zorg van de overheid.

Na WOII Van een gunst (charitas) naar een recht op hulp (uitkering) Mensen werden niet meer bevoogdend toegesproken maar gewezen op hun recht Verzorgingsstaat niet alleen meer voor de armen  bijv studiefinanciering werd ook een recht Tot de economische crisis in de jaren 70 en 80 verzorgingsstaat was wel erg duur geworden tot op dag van vandaag zijn we bezig met versoberen van de verzorgingsstaat

’Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten ’Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer een man vissen en hij heeft zijn hele leven te eten’. (Confucius, 551 v.C. - 479 v.C.)

Opdracht: Wat als de armen niet in staat zijn zichzelf te helpen? Probeer de kern van het artikel in 6-10 regels samen te vatten De klas gaat in twee groepen (groep 1 = eens met artikel, groep 2 = oneens met artikel) Beide groepen zetten een paar maatregelen om mensen uit de armoede te halen op papier Beide groepen gaan elkaar overtuigen van elkaar maatregelen in een debat Kern: Het Nederlandse armoedebeleid is er op gericht dat armen zichzelf uit de armoede trekken. De overheid geeft prikkels door ongepast gedrag te bestraffen met minder uitkering. Arme mensen hebben last van schaarste van middelen, hier zijn ze voortdurend mee bezig en kunnen ze geen vrij van nemen. Dit zorg ervoor dat het hoofd met teveel zorgen tegelijkertijd bezig is, wat domme beslissingen zoals slecht voor zichzelf en de kinderen zorgen verklaard. Betere oplossingen zijn om armen te helpen met beslissingen zoals formulieren invullen of lichtgevende medicijndoosjes.

Huiswerk Opdracht: 7.2: 5 + 6 Ik controleer de volgende les altijd steekproefsgewijs of je het gemaakt hebt, en of je aantekeningen gemaakt hebt!