6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Hoe werkt een balans?.
Hoe werkt een balans?.
Het beroep van bedrijfsrevisor. Bevoorrechte partner van alle actoren van het bedrijfsleven: -Ondernemingen -Openbare en private instellingen, non-profitsector.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Van, voor én door het onderwijs.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Vereniging Solidair Vereniging Solidair is een organisatie waar op basis van samenwerking een solidaire economie in de praktijk.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Management en Organisatie
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Onderzoekscompetentie
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Graag zitten volgens de plattegrond van jullie mentrix mevr. Davies
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
Management Accounting Management Control
Financiering en inkoop
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Boekhouding H2 Financiële feiten Logistiek supervisor.
Hoofdstuk 12 financiering van snelgroeiende bedrijven 1 Hoofdstuk 12 De financiering van snelgroeiende bedrijven Integratie van winstverwachtingen in het.
Financiering en inkoop
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
1 CCP Module 1: Theorie H2. Financiële overzichten Introductie Basisbegrippen Bedrijfseconomie & Bedrijfsadministratie Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Pag 12 t/m 43. Opdrachten voor deze week: Deze week af hebben: Maken pagina t/m 60 Maken “week 7” van Ondernemendheid voor Dummies.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Kapitaalsubsidies Hendrik Claessens
DE NAYER Master industriële wetenschappen Financieel Beleid.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten Basisboek Bedrijfseconomie Sheets hoofdstuk 3 Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers Alle rechten voorbehouden.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
THE TYLER GROUP opzetten-van-een-bedrijf-in-spanje/
Management & organisatie
Grootboek / General Ledger
Management & organisatie
Journaliseren.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Voorlichting: Management & Organisatie
Financiering Onderneming
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Financiering van de onderneming
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Het beroep van bedrijfsrevisor
Transcript van de presentatie:

6 e jaar 1

1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale economie 6) Wiskunde met economische toepassingen 7) Statistiek met economische toepassingen 2

3

 Synoniem voor “accounting”  Nl: “boekhouden”  3 onderdelen: ◦ Financial accountancy (algemene boekhouding) ◦ Responsibility accountancy (analytische boekhouding) ◦ Management accountancy (beleidsboekhouding) 4

 Ondernemingen leiden geen geïsoleerd leven, maar zijn in permanent contact met stakeholders ◦ Wat? ◦ Voorbeelden? 5

 Al deze stakeholders eisen informatie mbt het gebeuren in de onderneming ◦ interne informatie: bv aandeelhouders wensen de toestand van de onderneming te kunnen volgen en een oordeel te vormen over de gang van zaken ◦ externe informatie: bv financiële instellingen wensen de kredietwaardigheid van de onderneming te kunnen beoordelen Andere voorbeelden van beide? 6

 De informatie wordt verstrekt via de boekhouding  Deze informatieverstrekking heeft volgende kenmerken: ◦ informerend = “facts & figures” ◦ verantwoordend = verantwoording afleggen (verleden) ◦ motiverend = motiveren waarom men een bepaald beleid voert (toekomst) Voorbeelden?  7

 Vier grote groepen van stakeholders zijn geïnteresseerd in financiële informatie over het bedrijf: ◦ eigenaars >>> eigen vermogen ◦ financiële instellingen, leveranciers >>> vreemd vermogen ◦ personeel: leiding en werknemers ◦ samenleving: overheid, klanten, directe en indirecte omgeving  8

 De plicht om een boekhouding te voeren ◦ voor alle Belgische ondernemingen en buitenlandse ondernemingen die in ons land actief zijn ◦ afhankelijk van de grootte van de onderneming bestaan andere verplichtingen  kleine  middelgrootopdracht: zoek criteria op  groot cat. 1: vereenvoudigde boekhouding opdracht: wat houdt dit in? 9

10

 De volledige boekhouding ◦ minimum genormaliseerd rekeningenstelsel (1…7) ◦ volledig of verkort schema ◦ inventaris ◦ jaarrekening (3 onderdelen) ◦ publicatieplicht (extra verplichtingen voor beursgenoteerde bedrijven) 11

 We gaan werken aan de hand van concrete voorbeelden (groothandel voeding):  1) aankoop van een partij frisdrank bij fabriek 7000€ ◦ transactie ◦ grootboekrekeningen ◦ journaalposten 12

 We gaan werken aan de hand van concrete voorbeelden (groothandel voeding):  2) investering in vrachtwagen € ◦ transactie ◦ grootboekrekeningen ◦ journaalposten 13

 We gaan werken aan de hand van concrete voorbeelden (groothandel voeding):  3) aangaan van investeringskrediet bij bank € ◦ transactie ◦ grootboekrekeningen ◦ journaalposten 14

 Samenvatting: ◦ elke transactie heeft steeds een “dubbele dimensie” ◦ grootboekrekeningen:  actiefrekeningen en passiefrekeningen >>> balans  kosten- en opbrengstenrekeningen >>> resultatenrekening ◦ journaalposten: D = C (boekhoudkundig evenwicht) 15

 Even verder nadenken over deze 3 punten bij volgende courante transacties:  verkopen aan klant  afschrijving van vrachtwagen  betaling van rente op investeringskrediet 16