Digitale communicatie Katharina Gottschalk. Reading from paper vs screen 1. Andrew Dillon (1992) 2. Liu Ziming (2004) 3. Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Advertisements

I.s.m. Gebruikersdag 2014.
Content voor eBooks. Kluwer eBooks  eBooks: de electronische variant van papier  Wat biedt Kluwer op dit moment: —(1) Pdf boeken (totaalpakket) online.
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Ontwerpen van een logo Gebruikte programma’s: Powerpoint, Word, Paint, irfanview (zonder plugins) en Publisher.
Hoe kijkt de consument naar uw site
Httpd.conf Aanpassen van het Apache 2 configuratiebestand om mod_rewrite via.htaccess toe te staan.
Analyse klantgerichte websites
Sprint & scannen. het document is niet digitaal beschikbaar “Zeker weten? … dan moet je het inscannen!” Dit gebeurt in verschillende stappen: • het papieren.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Website usability Door Niels Verheyden en Aaron Saam (V4C)
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
Succesvol informatief presenteren
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Communiceren met ouders
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Informatica Universiteit AntwerpenRapporten 4.1 Informatica 1rste BAC Biologie Hoofdstuk 4 Rapporten.
Concept Development – 20 september 2010
Website Usability.
The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Mondeling presenteren
Webpagina ’ s maken ITV 10 maart Onderwerpen Ontwerp en inhoud Navigatie HTML: de basis Webpagina’s in Word.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Mijn eerste Website bouwen
Conversie programma’s Woensdag 12 januari Wat is conversie? Het omzetten van een media-file (tekst, geluid, foto, video) van het ene formaat naar.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Les 14: Redactionele Vormgeving
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
Opstel schrijven.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
1 Powerpoint met audio 2 Inhoud Stap 1: sheets maken Stap 2: audio-opname voorbereiden Stap 3: audio-opname maken Stap 4: evalueer.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
De dag van het solliciteren Blok 1
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
25 november 2009 Een alcohol- en drugsbeleid tegen 1 april sentral helpt u hierbij. An Hacour.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
1 2 de Deel Cursus voor een eco-performant gebruik van uw PC.
Je sectorwerkstuk presenteren
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Succesvol informatief presenteren
Processing Structured Hypermedia
Principes van digitale communicatie
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Transcript van de presentatie:

Digitale communicatie Katharina Gottschalk

Reading from paper vs screen 1. Andrew Dillon (1992) 2. Liu Ziming (2004) 3. Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove (2001) 4. Conclusie/ Suggesties voor webpaginas

1. Andrew Dillon (1992) “Reading from paper versus screens: a critical review of the empirical literature”

1. Andrew Dillon (1992) Papier of screen? Een review van resultaten van verschillende onderzoeken met het thema: het verschil tussen papier- en electronische teksten, gemeten aan: a.Outcome measures b.Process measures c.Ergonomic issues d.Manipulation facilities

1. Andrew Dillon (1992) a. Outcome measures: snelheid nauwkeurigheidsgraad vermoedheid of afmatting begrip voorkeur

1. Andrew Dillon (1992) b. Process measures  eye-movements  manipulatie  navigatie

 Letteren op de display  Anti-aliasing b.v.  Eigenschappen van de gebruiker 1. Andrew Dillon (1992) c. Ergonomic issues  orientatie  visueel zichtshoek  Aspect ratio  dynamiek  Flicker  Image polarity

9x13 characters matrix

1. Andrew Dillon (1992) d. Manipulation facilities Scrolling vs paging Display size (maat? Fomaat? Grootte?) Text splitting across screens Window formaat Zoek mogelijkheiden Input device Icon design

1. Andrew Dillon (1992) Verschillende onderzoeks methoden  geen algemeen oordeel mogelijk  Afhankelijk van de gebruiker  Afhankelijk van het doel  Vandaag ziet het er anders uit:  Onderzoek van het gebruik niet van het begrip

Liu Ziming (2004) „Reading behaviour in the digital environment - Changes in reading behavior over the past ten years.“

2. Liu Ziming (2004) Klemtoon op:  Hoe mensen het internet gebruiken  Hoe ze op het internet lezen Resultaten:  In het algemeen wordt meer gelezen  Electronische media voor research  Flipping, scanning and skimming i.p.v. lezen  Papier voor informatie-opname  80% van de studenten printen hun teksten

2. Liu Ziming (2004) Evolutie van het lezen: 1. Intensief (vanaf 1750) 2. Extensief (vanaf 1800) 3. Scannen of browsen (1990) Keyword spotting One time reading Non linear reading Selectively reading

FrequencyPercentage Always10,6 Frequently71,7 Occassionally17,7 Never0 Total Liu Ziming (2004) Frequency of printing electronical documents for reading: In het algemeen prefereren 90% papier voor digitale documenten

2. Liu Ziming (2004) Mensen lezen… …langzamer op een screen dan op papier. …minder aandachtig op het internet.  90% van de lezers scrollen niet (!)  80% ‚scannen‘ het internet,  72% maken ‚keyword spotting‘  78% lezen selektief (fragmented reading)

Internet scan volgens Jakob Nielsen

2. Liu Ziming (2004) Conclusie: Hypertext  „hyper-extensive reading“  meer informatie maar minder tekst  snelle navigatie door preciese linknamen  Toegepasste informatie  Beelden en icons voor aantrekkelijkheid

Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove (2001) „The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen“

3. Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove (2001) Hoofdstukken van het onderzoek: - Snelheid - Lijn-lengte - Scrolling - Onderscheid tussen within-individual en between-indiviual  lees-tempo, begrip en ‚scrolling patterns‘

3. Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove (2001) lijn-lengte en lees-tempo:  55cpl zijn het best middelmaat  25cpl worden langzamer gelezen Lijn lengteSnel tempo 377 woorden/min Normaal 151 woorden/min 25cplSlecht 55cplGoed 100cplGoedNiet goed

3. Mary C. Dyson/ Mark Haselgrove (2001) Scrolling: ◦Normaal lees tempo: minder scrolling maar meerderde tekstgedeelte ◦Snel lees tempo: meer scrolling en minder grootte tekstgedeelte 25cpl = meer scrollen = meer tijd nodig 55cpl (en 100cpl) worden het vlugst gelezen  Scrolling is belangrijk voor het lees-tempo op het internet

Hoe kunnen wij digitale teksten een aantrekkelijke en informatieve voorm geven?

4. Conclusie/Wenken Algemene conclusie voor beter leesbaarheid: Duidelijke structuur Website iets langer dan de beeldscherm Hyperlinks, zoekopties en taalopties Print opties voor langere teksten Beelden en icons

4. Conclusie/Wenken Andreas Reiter (2003) - Oog focusseert kleine onderdeelen  Korte zinnen - Bekende woorden verhogen ‚Readabilty‘ - Duidelijke lettertype: -Geen serifenschrift -lettergrootte 8-12pt -Cursief:onbekende, anderstalige begrippen -Bold: trefwoorden - Lengte: 45-65cpl - Geschikte kleuren: goed leesbaar is donkere schrift op witte grond

Vragen? ???

Hoe lang zit U voor het PC? Wat doe U het vakst op het internet? Heb U voorkeuren inzake lezen? Bvb Wat lees U in welke manier? Denk U dat in enkele jaren alles via PC zal gaan? Gebruik U soms zelf de „Lees-Modi“ of de „commentaar optie“ van Word? Denk U dat in enkele jaren mensen liever op het scherm lezen? („Electronic paper“) Ingeval ja, waarom? „hypertext discourages the absorbed and reflective mode that characterizes literacy reading“ – Wat denk U erover?

Dank U voor Uw aandacht!

Literatuur: aufsaetze/Andreas_Reiter.html Beelden: mimics-ms-dos-edit stuttgarter-zeitung.jpg