Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Advertisements

Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Stichting Dijk van een Kust
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Mechelen, Workshop 18 november LETS: wat, hoe, waarom LETS en verenigingen LETS en heemkunde…
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Geef gas in de ZONE 30!!. Geef gas in de ZONE 30!!
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Collectieve Cultuur Marketing
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Intergemeentelijke samenwerking in Regio Kortrijk Workshop Regionale Cultuurcommunicatie – 8/6 Muziekcentrum Kortrijk.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiTdatabank Wie INvoert, haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in jouw gemeente Gemeentenaam, datum.
Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens.
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
Hageland+.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Milieutrefdag 4 juni 2009 Open een bezoekerscentrum in een natuurgebied.
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
Het erfgoedalfabet van TERF Erfgoedcel TERF van A tot Z A-B-C-D-E-F-G-H-I-J-K-L-M-N- O-P-Q-R-S-T-U-V-W-X-Y-Z Erfgoedcel TERF.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Citymarketing Hilversum 2006
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Zorg Proeftuinen Vlaanderen
Geïntegreerd vrijetijdsbeleid
1 - 29/03/2015 Beleidsbrief Cultuur Raad voor Cultuur Algemene Vergadering 2014.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
In&Uit Hasselt Naar een nieuw toeristisch- cultureel- en vrijetijdsonthaal Jean-Pierre Swerts Themadag Vrijetijdsonthaal 26 september 2005.
Resultaten implementatie van het werkmodel Liesbeth Venken.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Datum (facultatief). 12 aanbevelingen/stellingen vanuit de workshops Inspiratie voor het debat.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 30 augustus – Tielt.
Progressief universalisme
Gemeenten in dialoog met De Lijn
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006

What’s in a name? ZONE 30 VASTSTELLING (Cultuurkijker 2003 p. 122, Colpaert + Re-Creatief Vlaanderen) 80% van de cultuurparticipatie speelt zich af in een straal van max. 30km rond de eigen woonplaats –40% inwoners –40% participanten uit omliggende gemeenten –20% participanten van daarbuiten DAAROM –Belang communicatie over en promotie van lokaal / regionaal aanbod –Belang informatie en werving van lokaal / regionaal publiek  Culturele organisatie, wijk, district, gemeente, regio

What’s in a name? REGIONALE CULTUURCOMMUNICATIE REGIONAAL? = samenwerking tussen verschillende gemeenten en/of organisaties CULTUUR? = binnen 1 deelsector (cultuurcentra, bibliotheken, actuele kunst,...) = breder dan ‘de kunsten’: ook amateurkunsten, verenigingsleven, … = uitbreiding naar vrije tijd: UIT in de regio CULTUURCOMMUNICATIE? = communicatie over het cultuuraanbod = actieve werving van het publiek en promotie voor het cultuuraanbod = informatie en onthaal ≠ toerismemarketing ≠ communicatie over het cultuurbeleid / praktische organisatie

Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? = 3 –Verhogen van de cultuurparticipatie –Optimaliseren van het totaalaanbod binnen “zone 30” –Service voor het publiek –Beperkte middelen efficiënter en effectiever inzetten door samen te investeren (b.v. in dure ondersteunende technologie) –Delen van kennis en ervaringen –Regio, gemeenten, organisaties,... als een (cultuur)entiteit profileren

Samenwerking VOOR WIE SAMENWERKEN? Inwoners uit de regio Specifieke doelgroepen  Kinderen, jongeren, senioren, allochtonen, maatschappelijk kwetsbare doelgroepen,... Secundair: bezoekers van buiten de regio Dé hoofddoelstelling: verhogen van de actieve cultuurparticipatie –Verbreding: publieksverbreding en participatieverbreding –Verdieping: meer diepgaande, kwalitatieve ervaring –Vernieuwing: moeilijk bereikbare doelgroepen aanspreken

Samenwerking WAT DOEN WE SAMEN? Voor het publiek –Communicatie / promotie website, magazine, e-zine, acties, promotionele evenementen, perswerking, reclame, … –Services / onthaal: balie, telefoon, website, ticketing, bewegwijzering, … –Ondersteunende elementen: databanken, callcenter, ticketingsysteem, balie, … (Voor de sector: opleidingen, marketingondersteuning,...) (Creëren en afstemmen van aanbod) OnthaalPromotie Aanbod Onder- steunende elementen

Samenwerking MET WIE SAMENWERKEN? Enkele organisaties / gemeenten die zin hebben om samen te werken? Per sector? (bibliotheken, cultuurcentra, …) Provinciale afbakening? Toeristische regio’s? Met niet-culturele actoren? (toerisme, welzijn, onderwijs, pers & media,...)  Geen eenduidig antwoord!  Overlapping!  Wisselende allianties mogelijk in functie van de doelstellingen  Cultuurkijker Re-Creatief Vlaanderen: cultuurregio’s rond steden met een lokale / regionale aantrekking

Samenwerking MET WIE SAMENWERKEN? bron: Re-Creatief Vlaanderen - Torhout, Heist-op-den-Berg, Lier - Aalst, Roeselare, Mechelen, Brugge, Tielt, Bornem, Aarschot, Diksmuide, Grimbergen - Sint-Niklaas, Mortsel, Antwerpen, Eeklo, Brussel, Oostende, Geel, Gent, Leuven, Sint-Truiden, Ieper - Tongeren, Dilbeek, Kortrijk, Leopoldsburg, Hasselt - Turnhout, Overijse, Maaseik Cultuurregio’s overlapping

Voorbeelden LANDELIJKE EVENEMENTEN Erfgoeddag Open Monumentendag Week van de Amateurkunsten Gedichtendag Bibliotheekweek Cultuurmarkt Seizoensstart Tinteltenen …

Voorbeelden WEBSITES Cultuur/vrije tijd: UitinRegioKortrijk.be, TiNCK.be, OPBrussel.be,... Cultuurcentra: Applaus.be, accenten.be, Cultuurinlimburg.be, … Musea: BrusselsMuseums.be, … Beeldende kunsten: e17West.be, platform beeldende kunsten limburg, … Muziek: Popinlimburg.be, … Bibliotheken: Route 42

Voorbeelden BROCHURES Overkoepelend: Uit in regio Kortrijk, Kultuur Kwartier (regio Aarschot/Diest), … Cultuurcentra: Rits me (regio Kortrijk), Acc’enten (Wacco) Musea: Musea Leiestreek, … Erfgoed: Breedbeeld Pajottenland, …

Voorbeelden ANDERE Cultuurpassen en kortingen: Ga-eens-vreemdbon (regio Kortrijk), Kwartslag (Brussel & rand) Ticketing: TiNCK, Prospekta …

Regionale pers & media Kranten: Streekkrant, Passe-Partout, het Volk, de Standaard, … Magazines: Zone 09/02/03, Pas-Uit, Steps, … Radio: Radio 2, Mango, FM Brussel, be one, Topradio, GO, … TV: Focus/WTV, Ring TV, ROB-TV, ATV, AVS, TVL, TV Brussel, …  Meestal regionale cultuurinformatie/cultuurprogramma’s  Multi-channeling tendens: print + website + radio + TV + …  Zone 09/02/03: nu ook website  ROB-TV: ook radio ROB-fm  WTV: ook website zieta.be  Streekkrant + Steps, Passe-Partout + Pas-Uit  …  Bedreiging of opportuniteit voor samenwerking?