Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002
22 maart 2002NVON Congres 2002 Computers in het onderwijs gereedschap informatiebron: gegevens gestructureerd lesmateriaal communicatiemiddel: on-line samenwerken
22 maart 2002NVON Congres 2002 Lesmateriaal Thematische websites Interactieve leereenheden On-line cursussen
22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, geen communicatie The On-line Macromolecular Museum Macrogalleria: leereenheid over polimeren
22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, communiceren kan Begeleidende webpagina’s bij de studieboeken: ChemCentral Prentice Hall boeken interactief (visualisatie, zelftoetsen), openbare discussielijsten Organic Online Jones&Bartlett Publ.
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Informatie en communicatie Online cursussen Asynchroon Synchroon
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Verschillende computerprogramma’s op de markt Blackboard (gebruikt aan de UvA) Gesloten groep: persoonlijk toetreden Lesmateriaal, mededelingen, toetsen Uitwisselen documenten, discussies, chat
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving LearnLink – synchroon samenwerken tegelijkertijd samen online samenwerken en op verschillende locaties zijn delen van informatie, ervaringen, beeld (video- opname) en geluid stemmen
22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Internet is slechts een medium en een informatiebron Gebruik van computerprogramma’s vraagt naar digitaal lesmateriaal
22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Activerend onderwijs ondersteunt nieuwe didactische aanpakken nodig intensief gebruik van computers
22 maart 2002NVON Congres 2002 Webklas Scheikunde: internet cursus voor aankomende studenten Doel: kennismaken met de studie en de discipline Kenmerken: Interactief opdracht-gericht digitaal lesmateriaal actief leren elektronische toetsing vier weken lang uitsluitend online communicatie in de digitale leeromgeving op het internet
22 maart 2002NVON Congres 2002
22 maart 2002NVON Congres 2002 “Studio Course Model” “Studio”: Atelier waar kennis wordt gemaakt Geïnspireerd op “Studio classroom” concept van Rensselaer polytechnic ( Rensselaer polytechnic Project: Interactieve Beta Leeromgeving (IBL), samen met Universiteit Utrecht
22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course, aandachtspunten: Aktief leren Aansluiting bij studiehuis Zelf formuleren, samen met anderen Integratie van onderwijsvormen (hoorcollege, werkcollege, practicum) Didactisch verantwoord gebruik van computers
22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course fasen: 1. Ori ë ntatie 2. Geleide verkenning 3. Vrije verkenning en toepassing 4. Reflectie
22 maart 2002NVON Congres Ori ëntatie Mogelijke activiteiten: Essay over verwachtingen Diagnostische toets Begrippennetwerk maken Experiment dat om een verklaring vraagt Gesprek: wat is al bekend, wat nog niet
22 maart 2002NVON Congres Geleide verkenning Lezen aan de hand van leesopdrachten SimulatieSimulatie bekijken, gericht op een vraag Luisteren naar en reageren op een betoog (quizzes: stemmen, discussie, stemmen)(Mazur) Verschijnsel onderzoeken
22 maart 2002NVON Congres Vrije verkenning en toepassing Situatie analyseren > welk deel van theorie nodig? Rekenen aan een situatie (van som tot project)van som tot project Een toepassing ontwerpen
22 maart 2002NVON Congres Reflectie Begrippennetwerk herzien Samenvatting maken Mogelijke tentamenopgaven bedenken
22 maart 2002NVON Congres 2002 Workshop U bent uitgenodigd onze studiematerialen te bekijken: NVON.htm NVON.htm –Webklas Scheikunde –Digitale toetsen Simulaties –Project met Mathematica