Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
techniek, communicatie en didactiek
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Drieslag functioneel rekenen
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Bachelorrendement Scheikunde
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
Onderzoeksvaardigheden
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Mindset Professionalisering LIC en eLearning Intro.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
RTTI – kennismaking en ervaring
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennis bijspijkeren via het web
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002

22 maart 2002NVON Congres 2002 Computers in het onderwijs gereedschap informatiebron: gegevens gestructureerd lesmateriaal communicatiemiddel: on-line samenwerken

22 maart 2002NVON Congres 2002 Lesmateriaal Thematische websites Interactieve leereenheden On-line cursussen

22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, geen communicatie The On-line Macromolecular Museum Macrogalleria: leereenheid over polimeren

22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, communiceren kan Begeleidende webpagina’s bij de studieboeken: ChemCentral Prentice Hall boeken interactief (visualisatie, zelftoetsen), openbare discussielijsten Organic Online Jones&Bartlett Publ.

22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Informatie en communicatie Online cursussen Asynchroon Synchroon

22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Verschillende computerprogramma’s op de markt Blackboard (gebruikt aan de UvA)  Gesloten groep: persoonlijk toetreden  Lesmateriaal, mededelingen, toetsen  Uitwisselen documenten, discussies, chat

22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving LearnLink – synchroon samenwerken tegelijkertijd samen online samenwerken en op verschillende locaties zijn delen van informatie, ervaringen, beeld (video- opname) en geluid stemmen

22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Internet is slechts een medium en een informatiebron Gebruik van computerprogramma’s vraagt naar digitaal lesmateriaal

22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Activerend onderwijs ondersteunt nieuwe didactische aanpakken nodig intensief gebruik van computers

22 maart 2002NVON Congres 2002 Webklas Scheikunde: internet cursus voor aankomende studenten Doel: kennismaken met de studie en de discipline Kenmerken: Interactief opdracht-gericht digitaal lesmateriaal actief leren elektronische toetsing vier weken lang uitsluitend online communicatie in de digitale leeromgeving op het internet

22 maart 2002NVON Congres 2002

22 maart 2002NVON Congres 2002 “Studio Course Model” “Studio”: Atelier waar kennis wordt gemaakt Geïnspireerd op “Studio classroom” concept van Rensselaer polytechnic ( Rensselaer polytechnic Project: Interactieve Beta Leeromgeving (IBL), samen met Universiteit Utrecht

22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course, aandachtspunten: Aktief leren Aansluiting bij studiehuis Zelf formuleren, samen met anderen Integratie van onderwijsvormen (hoorcollege, werkcollege, practicum) Didactisch verantwoord gebruik van computers

22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course fasen: 1. Ori ë ntatie 2. Geleide verkenning 3. Vrije verkenning en toepassing 4. Reflectie

22 maart 2002NVON Congres Ori ëntatie Mogelijke activiteiten: Essay over verwachtingen Diagnostische toets Begrippennetwerk maken Experiment dat om een verklaring vraagt Gesprek: wat is al bekend, wat nog niet

22 maart 2002NVON Congres Geleide verkenning Lezen aan de hand van leesopdrachten SimulatieSimulatie bekijken, gericht op een vraag Luisteren naar en reageren op een betoog (quizzes: stemmen, discussie, stemmen)(Mazur) Verschijnsel onderzoeken

22 maart 2002NVON Congres Vrije verkenning en toepassing Situatie analyseren > welk deel van theorie nodig? Rekenen aan een situatie (van som tot project)van som tot project Een toepassing ontwerpen

22 maart 2002NVON Congres Reflectie Begrippennetwerk herzien Samenvatting maken Mogelijke tentamenopgaven bedenken

22 maart 2002NVON Congres 2002 Workshop U bent uitgenodigd onze studiematerialen te bekijken: NVON.htm NVON.htm –Webklas Scheikunde –Digitale toetsen Simulaties –Project met Mathematica