Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Vandaag.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Goedemorgen …….en.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Overheidsinterventie 2
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Omzet.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Transport en Infrastructuur
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Inkomen les 10 Zelftest Inzichtvragen
REKENEN.
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Lichtgevoelige weerstand
Zingen Vers 1 Abraham, Abraham verlaat je land, verlaat je stam!
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Blz Prioriteiten stellen betekent dat je de belangrijkste dingen eerst koopt/ betaalt. Huishoudelijke uitgaven zijn producten die je vaak koopt,
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Elasticiteiten.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Rekenen groep 4.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Vandaag.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Koopbeslissingsproces verdiept
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Koopbeslissingsproces en doelgroepbewerking
Marketing College 16 Stof uit Blok 2 herhalen.
Doelgroep en marktsegmentatie
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
AFDELING 2 marketingbeleid.
Verkoop De klant.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose Marketing College 15 Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose

Deze week Stof voor de toets Behandelen huiswerk vorige week Doelgroepbewerking Omzetprognose Marketing – Test je kennis Als er nog tijd over is: Herhalen stof uit blok 2

Stof voor de toets Hoofdstuk 3 (pagina 57 t/m 87) Soorten afnemers (consumenten, industriële afnemers, intermediaire afnemers) Marktsegmentatie (doelgroepbepaling, doelgroeporiëntatie, doelgroepbewerking) Eisen marktsegmenten (voldoende groot, meetbaar, bereikbaar) Criteria (geografisch, demografisch, socio-economisch, psycho-sociologisch) Piramide van Maslow Koopbeslissingsproces (KBP) en AIDA Endogene en exogene behoeften KBP in verschillende situaties (aard van het product, koopinspanning, ervaring) KBP en inkomensverandering (inferieur, normaal en luxe goederen) Doelgroepbewerking Omzetprognose (vanuit vraagzijde en aanbodzijde)

Vorige week Lees pagina’s 76 t/m 82 Maak opdrachten: 3.42 3.44 3.45 3.46 3.47 3.48 Dit wordt volgende week gecontroleerd!

Opdrachten

Opdracht 3.42 (p. 80) A. Het niet op zich in laten werken van alle prikkels door de consument; men wil alleen dat horen wat men wil horen. B. Door vooringenomenheid (meteen een oordeel klaarhebben), doordat het onmogelijk is alle prikkels te verwerken. C. Bewustwording (de behoefte wordt manifest), belangstelling (informatie verzamelen), beoordeling (samenstellen evoked set), besluit (keuze wordt gemaakt) en bevestiging (evaluatie). D. Belangstelling. E. Beoordeling. F. Door nadere advisering overhalen tot het maken van een keuze en aankoop.

Opdracht 3.42 (p. 80) G. Bij een besluit hoeft er nog geen koop te zijn. De receptionist moet proberen de gast na zijn besluit niet zonder koop te laten vertrekken. Voorbeeld kan zijn: klant heeft eigenlijk de keuze voor een bepaalde auto gemaakt. Om hem tot koop over te laten gaan, komt de verkoper op dat moment met een extra “troef”; alleen vandaag mag ik u bij aankoop van deze auto…… geven.

Opdracht 3.44 (p. 81) De antwoorden op deze vragen zijn per persoon verschillend. Wat zijn specialty goods? Wat zijn shopping goods? Wat zijn convenience goods? Wat is UPO (Uitgebreid ProbleemOplossend koopgedrag)? Wat is BPO (Beperkt ProbleemOplossend koopgedrag)? Wat is RAG (Routinematig aankoopgedrag)?

Opdracht 3.45 (p. 82) Inkomen is 2000 euro per maand Uitgaven aan boodschappen is 200 euro per maand Inkomen stijgt naar 3000 per maand (stijging van 50%) Uitgaven aan boodschappen stijgt naar 250 per maand (stijging van 25%)

Opdracht 3.46 (p. 82) Tot een inkomen van 50000 euro een normaal goed, daarboven een inferieur goed. Dus het is een normaal goed.

Opdracht 3.47 (p. 83) Inkomen in euro Uitgave aan binnenlandse reizen in euro 6000 200 10000 1000 12000 1100 20000 1500 30000 1900 40000 500

Opdracht 3.48 (p. 83)

Doelgroepbewerking Het inzetten van de 5 marketinginstrumenten om de doelgroep te “bewerken” Je hebt uit jouw onderzoek geconcludeerd dat jouw doelgroep tussen de 17 en de 25 is. Ze maken veel gebruik van social media en hebben niet veel geld te besteden. Ze wonen in de Randstad en hechten niet veel waarde aan vriendelijk personeel. Het liefst hebben ze een zonvakantie naar een ver land, maar als ze moeten kiezen, gaan ze liever voor een zonnig land dichtbij dan een land ver weg waar het weer minder goed is.

Omzetprognose Van te voren weten wat je ongeveer zal verdienen Op basis van de vraagzijde (dus vanuit de afnemers) Benodigde informatie Omvang marktgebied (aantal personen) Afvloeiing (mensen uit jouw marktgebied kopen bij een concurrent buiten het gebied) Toevloeiing (mensen buiten jouw marktgebied kopen bij jou) Afvloeiing haal je van je marktgebied af, toevloeiing tel je erbij op Omvang doelgroep (in procenten) Bezoekfrequentie (hoe vaak komt een afnemer bij jou kopen) Gemiddelde besteding (wat geeft een afnemer bij jou uit)

Omzetprognose voorbeeld Omvang marktgebied 50.000 mensen Afvloeiing en toevloeiing - 4.000 en + 6.000 (52.000 mensen is het gecorrigeerde marktgebied) Omvang doelgroep (in procenten) 15% doelgroep = 15% x 52.000 = 7.800 mensen Bezoekfrequentie 3,1 keer per maand = 3,1 x 7.800 = 21.480 bezoeken Gemiddelde besteding € 13,40 per persoon = 24.180 x € 13,40 = € 324.012,-

Omzetprognose voorbeeld Op basis van de aanbodzijde (dus vanuit jouw aanbod) Restaurant heeft 20 tafels met 4 stoelen (dus plek voor 80 mensen) Een tafel is maar 1 keer bezet per avond Ondernemer verwacht een bezetting van 70% (dus 56 betalende gasten) 5 avonden per week open = 280 gasten per week Gemiddelde besteding van € 45,- = 280 x € 45,- = € 12.600,- 48 weken per jaar open, dus € 604.800,-

Tentamenvragen Goede vragen gekregen! Zeker bruikbaar Waar staat AIDA voor? Alles Is Dom Aap Hoe heet de app die we hebben gebruikt? Kahoot! Wat zijn de welgestelden? Rijke tata’s Hoeveel seizoenen heeft Breaking Bad? 6 Wat zijn demografische criteria? Dat ik een 10 krijg als ik alles fout heb Waarom kan ik geen vraag bedenken? Omdat mijn hersenen niet in staat zijn om te denken

Marketing – Test je kennis

Volgende week Nakijken test je kennis Kahoot! quiz Behandelen stof uit blok 2

Huiswerk Bereid je mentaal voor op de Kahoot! quiz