Lijden…?! Vragen en visies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mat 5: 1-16 Barmhartigheid.
Advertisements

Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
Is er leven na de dood?.
Het belang van scheppingslessen
Vertaald uit het Spaans – Freddy Storm 09/2011
Hindoeïsme en reïncarnatie
Gods geboden, geen commando’s
Cyclamen. Cyclamen Stilstand is achteruitgang! Groei is Leven!
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Evangelie der genade Vragen :
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De christelijke boodschap
Welkom.
Woord van Leven Februari 2010.
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Gelukkig Gereformeerd: avond 1
Welkom kruis Lijden hoort tot het standaardpakket en het basisonderwijs van het christen-zijn. Petrus’ eerste reactie daarop was: God verhoede het Heer!
Psalm 25.
Kommer en kak Of Vrijheid?.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Onverdiend lijden in het Oude Testament. Onverdiend lijden Soms is verband tussen zonde en lijden aanwijsbaar. Soms is dit niet aanwijsbaar. Het is de.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Christelijke Vrijheid
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Gelukkig Domweg gelukkig of ‘Alles op Zijn plaats’? DE DAPPERSTRAAT
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Verlangen naar licht.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Waarom al dat lijden als God goed is?
Hoe luister je naar de wet van God?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Adrianuslezing 2014 'Lijden en geloof' DEEL 1
Strijd tegen de zonde?.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Preek Jakobus 2:
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Wat is de zin van het leven?
Het evangelie van de opstanding
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.
“Soms zou ik willen dat Jezus hier was …”
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
De kruisweg van Jezus Goede Vrijdag. 1. Jezus wordt ter dood veroordeeld Wie staat er met een oordeel klaar? Wie veroordeelde jij?
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
1 Serie leerdiensten ‘Tucht’ 1.Basis en doel 2.Voorwaarden voor goed functioneren 3.Praktijk Waarom tucht? -Heiligheid van de gemeente -Behoud van de zondaar.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Les 9 voor 28 mei “Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.” (Mattheüs 18:4) Wat betekent.
LEVEN NA DE DOOD. Overzicht I. Deemstering van de dood en het hiernamaalsgeloof II. Verlangens en vermoedens omtrent leven over de dood heen III. Dood.
Romeinen (4) WELKOM.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
Transcript van de presentatie:

Lijden…?! Vragen en visies

Overzicht ‘Lijden en God’ A. Lijdende mensen B. Zinvragen vanuit lijdenservaringen C. Christelijke visie op God en lijden D. Lijden in andere religies en levensbeschouwingen

A. Lijdende mensen I. Vele vormen van lijden II. Een ervaring met verschillende dimensies III. Verwerking van zwaar lijden: E. Kübler-Ross over het stervensgebeuren IV. Lijden in de samenleving

I. Vele vormen van lijden 1.1 De mens, dader en slachtoffer natuurlijk kwaad moreel kwaad mengvormen

1.2 Verschillende vormen van lijden fysiek psychisch sociaal moreel spiritueel te onderscheiden, niet te scheiden

II. Een ervaring met verschillende dimensies een andere verhouding tot het lichaam een andere verhouding tot de wereld van de dingen een andere verhouding tot medemensen een andere verhouding tot de eigen eindigheid genezing?

III. Verwerking van zwaar lijden E III. Verwerking van zwaar lijden E. Kübler-Ross over het stervensgebeuren ontkenning “Maar ik voel me goed” woede en protest “Waarom ik?” onderhandelen “Laat me nog de geboorte van mijn kleinkind meemaken.” depressie “Ik ga toch sterven, waarom nog volhouden?” aanvaarding “Ik accepteer het, nu moet ik verder.”

IV. Lijden in de samenleving 4.1 Gezondheid en ziekte in de samenleving gezondheid als topwaarde verabsolutering: medicalisering van het leven

4.2 Dood in de hedendaagse samenleving verdringen van lijden snelle evolutie in omgang met de dood publiek gebeuren ↓ privé-aangelegenheid toenemende hospitalisatie van terminale patiënten

B. Zinvragen vanuit lijdenservaringen I. Is lijden mensonwaardig? II. Vragen naar schuld III. Zingeving in het lijden? IV. Lijden en de godsvraag

I. Is lijden mensonwaardig? 1.1 Probleemstelling: lijden en menswaardigheid: twee gescheiden wegen? “Dokter, vindt u dit nog menswaardig?” onontkoombaarheid van lijden ‘ver-ont-waardiging’? (M. Desmet)

1.2 De mogelijkheid van het erkennen van menswaardigheid in het lijden “inflatie van het woord ‘menswaardigheid’” (M. Desmet) lijden zowel bestrijden als een plaats geven houding van anderen bepaalt mee iemands menswaardigheid  belang van de gemeenschap

1.3 Als lijden en menswaardigheid conflicteren: euthanasie? in sommige vormen van lijden geen menswaardigheid?  dood waardiger dan leven? euthanasie: opzettelijke levensbeëindigend handelen door een andere dan de betrokkene op diens verzoek Wet 2002 handelingsbekwame meerderjarige vrijwillig, overwogen en herhaald verzoek medisch uitzichtloze toestand van ondraaglijk fysiek of psychisch lijden mogelijkheid van wilsverklaring

Zorgnet Belgische Bisschoppenconferentie geen eenzijdige nadruk op autonomie ‘palliatieve filter’ enkel bij terminale; wilsbekwame, meerderjarige patiënten en fysiek lijden Belgische Bisschoppenconferentie eerbied voor het menselijke leven waarde van het leven niet koppelen aan “kwaliteit” ervan risico van druk geen therapeutische hardnekkigheid, wel palliatieve zorg

II. Vragen naar schuld zoeken naar een reden voor het lijden: verband met schuld een ander beschuldigen zichzelf beschuldigen “Waarom moet er voor alles wat er gebeurt een specifieke reden zijn?” (H. Kushner)

III. Zingeving in het lijden zingeving in het lijden mag de strijd tegen het lijden niet blokkeren geen universele verklaringen, wel persoonlijke ontdekking a priori is het lijden negatief, a posteriori kán er zin in gevonden worden V. Van Gogh, oude man (1890)

IV. Vragen naar God 4.1 Het lijden als rots van het atheïsme - Als God bestaat, zou hij al dit lijden toch niet laten gebeuren? - genocides van de twintigste eeuw als “de derde dood van God”

4.2 Het godsgeloof verscherpt de lijdensvraag voor wie in God gelooft, is zinloosheid moeilijk te aanvaarden dilemma van Epicurus: een goede en almachtige god kan niet samen bestaan met het leed in de wereld gelovigen: eerder praktisch dan theoretisch probleem: hoe (blijven) geloven?

C. Christelijke visie op God en lijden I. Een paar klassieke modellen 1.1 God als rechtvaardige rechter 1.2 God als wijze pedagoog 1.3 Gods ondoorgrondelijke goedheid II. Een nieuw antwoord: de (mee)lijdende God III. Een ‘antwoord’ vanuit het Christusgebeuren 3.1 God, Jezus, Christus 3.2 Consequenties naar de beleving toe

uit: ‘God on trial’ (2008)

I. Enkele klassieke modellen 1.1 God als rechtvaardige rechter Toelichting vergelding: lijden als straf voor zonde God als ultieme garantie van rechtvaardigheid in de wereld cf. vrienden Job: “Onheil ploegen en zaaien, doet onheil maaien.” (Job 4,7-8) Bezwaren strookt niet met de ervaring verzwaart lijden met schuld verzet tegen het lijden is ongeoorloofd vergevende God cf. Job: “Waarom leven goddelozen lang, tot in hun ouderdom welvarend en gezond?” (Job 21,7-9)

T. Zenz, Job

1.2 God als wijze pedagoog Toelichting Bezwaren lijden maakt mensen wijzer en brengt hen dichter bij God ‘medicijn’, ‘megafoon’ (C.S. Lewis) Bezwaren disproportie tussen lijden en groei die er uit kan voortvloeien afstandelijk godsbeeld niet elk lijden draagt iets bij: mogelijkheid, geen algemene regel

1.3 Gods ondoorgrondelijke goedheid Toelichting “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk” God weet beter dan de mens wat goed voor hem is zich volledig toevertrouwen aan God geen geloof omwille van persoonlijk voordeel cf. Job: “En ik maar spreken zonder iets te weten, over wondere dingen die ik niet begreep” (Job 42,2-6) Bezwaren verzet tegen het lijden ongeoorloofd afstandelijk godsbeeld

II. Een nieuw antwoord: de (mee)lijdende God Toelichting Holocaust God deelt in het lijden van de mensen: solidariteit lijden wordt ten volle ernstig genomen Bezwaren God kan niet op dezelfde wijze lijden als mensen een God die de geschiedenis ten goede leidt?

III. Een ‘antwoord’ vanuit het Christusgebeuren 3.1 Een God die mensen draagt doorheen het lijden God als degene die aanwezig is vertrouwen Jezus van Nazaret “Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden. …” identificatie met mensen in Jezus’ lijden en dood God op het spoor komen via mensen die anderen bijstaan

A. Servaes, Kruisweg

God heeft het laatste woord na Goede Vrijdag volgt Pasen lijden en dood hebben niet het laatste woord hoop God heeft het eerste woord ‘Schepper’: aan de oorsprong  oorsprong van het lijden? moreel kwaad: vrijheid van de mens natuurlijk kwaad: zelfstandigheid van de natuur, beperkingen van het bestaan Is het leven in deze wereld de moeite waard? Persoonlijk antwoord

3.2 Consequenties naar de beleving toe God blijven aanspreken “Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?” (Mc 15,34) naaste worden in het spoor van Jezus strijden tegen lijden en onrecht concrete barmhartigheid T. Zenz, Troost

D. Lijden in andere religies en levensbeschouwingen I. Mythologie en dualisme II. Hindoeïsme en boeddhisme 2.1 Hindoeïsme 2.2 Boeddhisme III. Abrahamitische godsdiensten 3.1 Jodendom 3.2 Islam

I. Mythologie en dualisme Ricoeur: dualisme in mythologie goede vs. kwade god goed vs. kwaad in de god zelf goed vs. kwaad in de mens kwaad en lijden behoren structureel tot de werkelijkheid neemt lijden ernstig ontslaat mensen van verantwoordelijkheid christendom: enkel het goede behoort tot de oorspronkelijke werkelijkheid

II. Hindoeïsme en boeddhisme samsara: kringloop van sterven en wedergeboorte karma: oorzaak en gevolg onwetendheid  begeerte  lijden verlossing: moksha/nirvana

2.1 Hindoeïsme 2.2 Boeddhisme dood is onvermijdelijk  niet betreuren verlossing door inzicht in het diepste zelf  atman valt samen met brahman 2.2 Boeddhisme Siddharta’s confrontatie met de wereld: “alles is lijden” oorzaak: begeerte verlossing: loslaten van verlangens  loslaten van ik

prins Siddharta ziet achtereenvolgens een oude man, een zieke man, een dode man en een monnik

III. Abrahamitische godsdiensten geloof in een persoonlijke God 3.1 Jodendom verschillende visies op God en lijden in de TeNaK (// Oude Testament) God leidt de geschiedenis belang van gerechtigheid invloed Holocaust op joodse denken

IV. Humanisme geen objectieve zin in universum of mensenleven de mens kan enkel zelf zin verlenen, evt. ook aan zijn of haar lijden