Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Ondernemen in de praktijk
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Risicocommunicatie nVWA Dilemma’s in risicocommunicatie bij rampen
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Elektrische bussen voor Schiermonnikoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
GIS en de burgemeester ondersteuning bij calamiteiten en rampen
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
FAVV Gemeenschappelijke vergadering RC - Wetcom Brussel S. LAURYSSEN – R. REMY TEST-AANKOOP.
Plan van aanpak asbestbrand
Thema 2: Voeding en Vertering
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Introductie OHSAS
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
De doula in het AZC Werkzaamheden, samenwerking en meerwaarde.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
U wordt beoordeeld! Zeggenschap van onderzoekers over kwaliteitsevaluaties Frans van Steijn FWO Colloquium De Leefwereld van de Onderzoeker Brussel 9 december.
THEMADAG MULTIFUNCTIONELE LANDBOUW 29 JANUARI januari 2015Van vandaag naar overmorgen.
Wie is verantwoordelijk Inleiding wet- en regelgeving.
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
College 3 Consumentengedrag
Lifestyle Voeding.
HACCP in eipakstation Cursus HACCP Thielen Consult BV Postbus 5100
Seveso III /BRZO 2015.
FONDS VOOR EUROPESE HULP AAN DE MEEST BEHOEFTIGEN - FEAD April 2015.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
De risico-regelreflex ontleed
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Radicaal, orthodox of extremist?
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Congres Veeteelt en Volksgezondheid in relatie tot ruimtelijke ontwikkeling Workshop Publieke opinie; invloed en beïnvloeding 1.Meer promotie biologisch.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
Twenty-second Conference on Food Microbiology
Lifestyle Voeding.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
A 053 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
Plaats, datum bijeenkomst
Marktvormen.
Incident fipronil: lessons learned
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Transcript van de presentatie:

Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving van kwaliteit en veiligheid van voedsel bij de consument.

Vertrouwensbreuk Oorzaken vertrouwensbreuk: Calamiteiten en crises. Verloren contact overheid en burgerij Kloof levensmiddelenbedrijf en overheid enerzijds en consument anderzijds.

Europees Witboek Voedselveiligheid: hfdst. 7 Consument als volwaardige belanghebbende erkennen. Raadplegen van bevolking over alle aspecten van voedselveiligheid. Kader voor discussie wetenschappers en consumenten. Alle beleidsstappen in alle openheid. Absolute transparantie nodig. Etc.

Europees Witboek Voedselveiligheid: hfdst. 7 Paragrafen over: Risicomelding Etikettering en reclame Voeding, voedingswaarde etc.

General Food Law Vanaf feb. 2002: negende artikel: “dient het publiek betrokken te worden bij de opstelling, beoordeling en herziening van levensmiddelenwetgeving, rechtstreeks of via representatieve organen ….” Als gevolg daarvan: oprichting consumentenplatform door LNV. Regulier Overleg Warenwet Ondersteuning Voedingscentrum.

Relevant in voedselketen: Wetenschappelijk bepaalde risico’s Consumentenperceptie van veilig voedsel.

Factoren die risicoperceptie beïnvloeden (1): Persoonsgebonden kenmerken: leeftijd, geslacht, opleiding, gezin, etc Sociale en culturele achtergrond Vrijwilligheid: meer bezorgd indien ongewenst blootgesteld (vgl. dioxine en roken).

Factoren die risicoperceptie beïnvloeden (2): Beheersbaarheid: meer bezorgd indien niet persoonlijk te controleren (vgl. dioxine en autorijden) Bekendheid met risico Aandacht in de media.

Onderzoek CBL 2003 Klant wil info over voedsel Veiligheid, diervriendelijkheid, milieu, herkomst, genetisch gemodificeerd. Vooral bij dierlijke producten. Consument beschouwt overheid als verantwoordelijk voor VV

Communicatie bij recall / crisis Indien geen info: Bedrijf: “geen commentaar” Media: “bedrijf wil geen medewerking verlenen aan programma” Publiek denkt: “waar rook is, is vuur”

Communicatie bij recall / crisis Toon bezorgdheid, betrokkenheid, consequente lijn. Wees transparant: tell the truth, never ever lie Krachtige maatregelen. Menselijk gezicht, geruststelling, perspectief