Les 5 De Muis (deel 2) Drag & Drop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Programmeren met Alice
ADS Verborgen bestanden (stromen) Cum 13 juli 2008 Rudiger.
Een manier om problemen aan te pakken
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Les 1 Objecten, Eigenschappen en Gebeurtenissen
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
HTML Les 1: Introductie HTML
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Creatief.
Inleiding Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
The new Amazon Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
Het verbeteren van een modulaire verificatie techniek voor aspect georiënteerd programmeren Alfons Laarman.
Visual Basic.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Object georiënteerd programmeren in Alice
Microsoft Word Liesbeth Van Raemdonck. Word openen Klik op de ‘start’-knop, links onderaan Klik op Programs Kies voor MS Word.
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Les 6 Menu Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Les 4 De Muis (deel 1) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Polymorfie Hoofdstuk 24. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Polymorfie zorgt ervoor dat een gegeven object verschillende “vormen” kan aannemen.
Interactieve animatie met Adobe Flash Week 6 // Drag & Drop.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 7
Unfold your potential Excellente Excel-tips Februari 2015.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen van.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
TICKETMANAGEMENTPLAT FORM NEWCO BVBA GENERAAL DE WITTELAAN MECHELEN
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Programmeren met Reeksen
PHP arrays.
Hoe werkt bibliografische software?
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Het postkantoor van windows
VeiligheidsRegioTwente
ASP.NET MVC Web Development
Software Development fundamentals
Small Basic Console deel 2
SQL Les February 2019.
ASP.NET MVC Web Development
ASP.NET MVC Views.
Welkom bij de tutorial Copy to all
– Software development fundamentals
SQL Les 9 12 May 2019.
SQL Les May 2019.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Les 5 De Muis (deel 2) Drag & Drop Programmeren met Visual Basic Karl Moens

Overzicht Oplossing van de vorige oefening Drag & Drop OLE Drag & Drop Principes Automatic / Manual OLE Drag & Drop Oefening

Oplossing van de oefening Zie programma PaintBox.vbp

Drag & Drop Principes: "Drag & Drop" is het verplaatsen van een object naar een andere plaats op het formulier; of over of op een ander object; of naar een ander formulier of een andere applicatie. Het merendeel van de standaard controls (uitz.: Line control en Shape control) kan worden gebruikt voor "drag & drop": zie de "DragMode"-eigenschap

Drag & Drop Automatic of Manual Drag? Automatic: VB zorgt zelf voor de standaard events (begin van de Drag; tonen van de Drag-icon; einde van de Drag). Manual: het programma moet aangeven wanneer de Drag begint, eindigt of wordt afgebroken. Er is geen automatische Drop! Hiervoor moet steeds een event-procedure worden geschreven (DragDrop of DragOver-event)

Drag & Drop Regels voor automatische Drag & Drop Objecten die kunnen worden gesleept: DragMode-eigenschap = Automatic Eventueel: DragIcon laden Objecten (Forms of Controls) die doel van de sleepactie zijn: DragDrop en/of DragOver-event subroutine schrijven Voorbeeld van automatische Drag & Drop: Les5A.vbp

Drag & Drop DragDrop-event Wanneer een object boven een ander object wordt losgelaten Private Sub object_DragDrop(bron As Control, x As Single, y As Single) object is het object waar het gesleepte object op wordt losgelaten; bron is het object dat wordt gesleept; x en y zijn de coördinaten van de muispointer binnen het object wanneer het gesleepte object wordt losgelaten.

Drag & Drop Indien meerdere objecten kunnen worden gesleept, moet worden getest om welk object het gaat: de functie TypeOf kan het soort object determineren (indien het doelobject moet reageren op alle objecten van een welbepaalde soort); TypeOf bron Is objecttype (bijv CommandButton) in de Tag-eigenschap van het bron-object kan een identifier worden opgeslagen; (indien het doelobject moet reageren op een willekeurige verzameling objecten die dan wel dezelfde 'Tag' moeten hebben);

Drag & Drop Testen op de Name-eigenschap van het bronobject (indien slechts moet worden gereageerd op een welbepaald individueel object).

Drag & Drop DragOver-event Wanneer een object boven een ander object wordt gesleept Private Sub object_DragOver(bron As Control, x As Single, y As Single, status As Integer) object, bron, x en y: zie DragDrop status: ENTER: bron komt voor het eerst binnen in het object 1 LEAVE: bron verlaat het object 2 OVER: bron beweegt binnen het object

Drag & Drop Regels voor manual Drag & Drop Objecten die kunnen worden gesleept: DragMode-eigenschap = Manual Eventueel: DragIcon laden Bepalen wanneer de Drag begint (bijv. met de MouseDown-event) en de Drag-methode activeren Objecten (Forms of Controls) die doel van de sleepactie zijn: DragDrop en/of DragOver-event subroutine schrijven Voorbeeld van manual Drag & Drop: Les5B.vbp

Drag & Drop Drag-method Deze methode stuurt de Drag & Drop operatie object.Drag actie object is het object dat wordt versleept actie: vbEndDrag is zelden nodig omdat het doel van de Drag & Drop-operatie vanzelf reageert op het "Droppen" van het versleepte object (DragDrop-event). vbCancel Stopt Drag & Drop VBBeginDrag Begint Drag & Drop vbEndDrag Dropt het object

Drag & Drop DragDrop en DragOver-events: zie automatische Drag & Drop

OLE Drag & Drop OLE = Object Linking and Embedding OLE Drag & Drop is de standaard Windows manier om data tussen verschillende objecten, formulieren en applicaties uit te wisselen.

OLE Drag & Drop Drag & Drop OLE Drag & Drop Versleept objecten Versleept data Automatische of manuele Drag Manuele Drop Automatische of manuele Drop

OLE Drag & Drop OLEDrag & Drop-eigenschappen OLEDragMode Manual of Automatic Indien deze eigenschap niet bestaat voor het object, is er hoogstens een "Manual" OLE Drag & Drop mogelijk (indien het object de OLEDrag-methode kent)

OLE Drag & Drop OLEDropMode None (vbOLEDropNone) Het object accepteert geen OLEDrop en toont een "No Drop"-icon Manual (vbOLEDropManual) OLEDrop lokt de OLEDragDrop-event uit die de "Drop" moet afhandelen Automatic (vbOLEDropAutomatic) OLEDrop wordt automatisch afgehandeld

OLE Drag & Drop Events OLEStartDrag Private Sub object_OLEStartDrag(data As DataObject, effecten As Long) Wordt uitgelokt na een OLEDrag-methode voor object (manual OLEDrag) of zodra een automatische OLEDrag begint. object is het bron-object dat via het dataobject de gegevens doorgeeft. Met de data.SetData methode kunnen deze data worden ingesteld.

OLE Drag & Drop de waarde van effecten geeft aan hoe de OLE Drag & Drop verloopt: afhankelijk van de waarde van effecten wordt de vorm van de cursor aangepast. vbDropEffectNone De OLE Drag & Drop wordt afgebroken vbDropEffectCopy De data kunnen worden gekopieerd vbDropEffectMove De data kunenn worden verplaatst

OLE Drag & Drop OLEDragDrop Private Sub object_OLEDragDrop(data As DataObject, effect As Long, button As Integer, shift As Integer, x As Single, y As Single) Het dataobject bevat de gegevens die worden versleept. Het doelobject (object) moet de waarde van effect controleren om te weten wat er met de data mag gebeuren (kopiëren en/of verplaatsen) en dan eventueel de waarde van effect aanpassen zodat het bronobject weet of de drop is mislukt (vbDropEffectNone), er werd gekopieerd (vbDropEffectCopy) of werd verplaatst (vbDropEffectMove en dus bepaalde data moet worden gewist).

OLE Drag & Drop via de event OLECompleteDrag worden effect terug naar het bronobject gestuurd. button, shift, x en y zijn zoals bij de (gewone) Drag & Drop

OLE Drag & Drop OLEDragOver Private Sub object_OLEDragOver(data As DataObject, effect As Long, button As Integer, shift As Integer, x As Single, y As Single, status As Integer) Zie OLEDragDrop voor data, effect, button, shift, x en y Zie DragOver voor status Deze event wordt niet uitgelokt indien DropMode automatisch is!

OLE Drag & Drop OLECompleteDrag Private Sub object_OLECompleteDrag(effect As Long) Het bronobject wordt door deze gebeurtenis verwittigd dat de Drag & Drop operatie is beëindigd. Aan de hand van de waarde van effect kan het bronobject nagaan of de versleepte data bijv. moet worden gewist. Voorbeeld: zie Les5C.vbp

OLE Drag & Drop Het DataObject Dit is een container voor de gegevens die worden versleept. Tevens wordt de format (=type) van de gegevens doorgegeven, bijv. vbCFText Tekst vbCFMetafile Windows Metafile vbCFBitMap Bitmap vbCFRTF Rich Text Format

OLE Drag & Drop Methoden: Clear: wist alle data en formats GetData (format): geeft de data van een bepaalde format in een variant weer GetFormat (format): test of de data in een bepaalde format staan (geeft True of False)

OLE Drag en Drop SetData(gegevens, format): gegevens -in de vorm van een variant- worden in het dataobject geplaatst. Het type van de gegevens wordt via format bepaald. Indien enkel een format werd bepaald maar geen gegevens, dan worden, wanneer nodig, via de OLESetData-event deze gegevens opgevraagd bij het bron-object. Dit wordt gebruikt wanneer de gegevens in verschillende formats kunnen worden aangeleverd en men op voorhand niet weet welke zullen worden gevraagd.

Oefening Schrijf een programma dat toelaat tussen twee listboxen gegevens, te verplaatsen die telkens alfabetisch worden gesorteerd na het verplaatsen.