Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Een professor wilde zijn studenten eens uitdagen.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
HGW en gesprekken met leerlingen
Op een dag besloot een universiteitsprofessor zijn studenten uit te dagen.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Onderwijs en kinderarbeid
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Compacten en levelboxen.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Dyslexie.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Gemaakt door: Cas van de Pol, Joost Blitterswijk, Amber Janssens & Tessa Gumbs.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Het werken met portfolio
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Welkom op deze informatieavond
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Informatie-avond groep 4-5
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bijeenkomst September 2015
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
TopOndernemers op de Springplank
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Fietsroutes Brede school ‘de pol’ Inventarisatie
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Transcript van de presentatie:

Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’

Techniek Torens - Opvallende, vrolijke, gekleurde kasten techniekopdrachten techniekopdrachten per groep. - Laat alle thema’s van techniek aan bod komen. - Groep 5 tot en met 8. Thema’s en domeinen techniek Constructie Transport Productie Communicatie Elektrotechniek Chemie Duurzame energie

Beginsituatie TheoriePraktijksituatie Wis en Wierig + enquête Een professionele leerkracht, van wie je kunt leren. Hij legt niet alles uit, maar richt zich op het leerproces van zijn leerlingen. (Bosman, 2012) Terugkerend probleem: tijd tekort - Geen tijd om zich in te lezen. - Weinig kennis over techniek. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. (Rijn, 2012) Opdrachten stapsgewijs, weinig inbreng vanuit de leerling of eigen initiatief. Het kind moet gestimuleerd worden door bijvoorbeeld een rijke leeromgeving en genoeg invloeden van buitenaf. (Verhulst, 2005) Terugkerend probleem: tijd tekort.

Observatie - Zonder begeleiding aan de slag! - Groep 5 tot en met 8  totaal 40 opdrachten - Student als observator van 4 punten: - Duidelijkheid handleiding - Aanwezigheid materiaal - Eigen inbreng - Aantal gestelde vragen Uitkomsten: - Handleiding leerlingen erg onduidelijk - Eigen inbreng leerling minimaal - Missen van de essentie/doel van de les - Afwezigheid materiaal - Geen uitdaging Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler. ‘Albert Einstein’

Product - Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) - De leerstof wordt aangeboden in de vorm van "open-einde" probleemstellingen. - Leerlingen werken samen in kleine groepen. - Belevingswereld - Identificatie - Open vragen - Leerkracht onafhankelijk - Zelfsturend - Werkblad Stappen werkbladVoorbeeld Kennismaking personagesAlex is een 9 jarige jongen die met veel enthousiasme naar school gaat. Alex is een stoere, etc, etc. Verhaal met probleemAlex heeft straf gekregen van zijn ouders omdat hij veel te laat thuis was van buitenspelen, zijn buurmeisje Kristel woont precies naast hem. Hoe te communiceren? StartvraagHoe zouden jullie het oplossen? Aan de slagVolg de stappen ReflectieHoe ging het? Extra’sWoordweb, feitjes, illustraties.

Aan de slag!

Tot slot -Zelfstandigheid kinderen -Interesse leerkrachten -Tijd -Scholing Techniek Torens techniek coördinator.