A meta-analysis of the effect of juvenile delinquency interventions on academic outcomes Een meta-analyse naar het effect van tussenkomst en sturing bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven bij dementie
Advertisements

Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Masterproef DGK
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Taakinvulling door de rekenkamer
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Derde partij: tussen droom en daad
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Auteurs artikel: Leontien M. van der Knaap & Stefan Bogaerts.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Charles Darwin en de evolutietheorie
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken via citrix-server 3.Webwijzer.
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Transactionele analyse
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Joyce Rosseel 1BaMv A.  Steeds meer jongeren begeven zich op steeds jongere leeftijd op het criminele en gewelddadige vlak.  Dit roept onveiligheidsgevoelens.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Presentatie Verdiepingsprogramma myofaSciale triggerpoints
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Translationele geneeskunde: een inleiding
Disclosure belangen NHG spreker
The psychotherapy single case database
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Richard West University of Georgia
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Uitkomsten onderzoek (2018)
Charles Darwin en de evolutietheorie
Transcript van de presentatie:

A meta-analysis of the effect of juvenile delinquency interventions on academic outcomes Een meta-analyse naar het effect van tussenkomst en sturing bij jeugddelinquentie op scolaire resultaten.

Inhoudsopgave Auteurs Inleiding Eerdere onderzoeken Procedure Resultaat Begrenzing Besluit

Auteurs In het artikel wordt niet gesproken over de auteurs en andere werken die ze reeds publiceerden. De auteurs zijn allemaal professoren in de psychologie aan de universiteit te Austin, Texas. Janay B Sander is de hoofdauteur. Ze schrijft artikels en recensies voor diverse wetenschappelijke tijdschriften. Daartoe behoren veel grote namen binnen het vakgebied zoals The Journal Of School Psychology, the Journal of Abnormal Psychology, the Journal of Educational Psychology e.a

Inleiding het gegeven van een school to prison pipeline is een van de meest dringende zaken gerelateerd met jeugddelinquentie en scholing er is een duidelijke link tussen scholing en criminaliteit. Ondanks deze link is het zo dat de literatuur die zich toespitst op jeugddelinquentie en scolaire effecten nog onvoldoende ontwikkeld is het samenvatten van de educatieve effecten van sturing bij jeugddelinquentie zou een significante bijdrage betekenen voor toekomstige sturing en onderzoek het hoofddoel van dit onderzoek bestaat erin om het bestaande onderzoekswerk omtrent de kwestie samen te brengen tot één geheel

Eerdere onderzoeken eerdere onderzoeken brachten al verschillende punten aan waardoor we kunnen begrijpen in welke mate, bij welke omstandigheden en hoe tussenkomst helpt bij het reduceren van delicten deze wezen enkele opvallende zaken uit o tussenkomst die zorgt voor een gematigd succes doet recidivisme niet significant afnemen o programma’s die vooral gericht waren op het sturen van gedrag bleken zowel positieve effecten teweeg te brengen bij het gedrag, als bij de schoolprestaties algemeen ontstaat de vraag of het al dan niet mogelijk is dat scolaire resultaten het effect van het gestelde gedrag weerspiegelen

Procedure  het onderzoek vertrekt vanuit bestaand werk, en probeert zo de grotere gehelen in te zien 5 elektronische databanken die over documenten beschikken die gerelateerd zijn met preventieprogramma’s voor jeugddelinquentie worden gebruikt als startpunten voor het verschaffen van informatie uit deze databanken worden documenten a.d.h.v. diverse criteria geselecteerd met het oog op het verkrijgen van relevante documenten deze info wordt - in overleg met meerdere onderzoekers – door specifiekere criteria gescreend waardoor enkel nog de meest relevante info wordt behouden de data wordt geïntegreerd in het onderzoek

Resultaat er is duidelijk een serieus tekort, een leemte inzake betrouwbare informatie in de actuele literatuur de huidige tussenkomst bij jeugddelinquentie is in het algemeen ondoeltreffend in het verbeteren van de schoolprestaties (zelf wanneer het programma een schoolelement bevat) ondanks de duidelijke link tussen delinquentie en schoolverrichtingen zijn er heel weinig onderzoeksrapporten die zich hierop toespitsten (slechts 15 werken voldeden aan de gestelde criteria) tussenkomst bij delinquentie is doorgaans zwak inzake het gebruikmaken van kennis die voortkomt uit praktijkervaringen dit verklaart het gebrek aan doeltreffendheid, zelf bij goed uitgewerkte programma’s hogere leeftijd wordt positief geassocieerd met de respons tot tussenkomst bij delinquentie

Begrenzing eigen aan meta-analyses is dat deze steeds worden begrensd in omvang door de informatie van het oorspronkelijk onderzoeksmaterie elk relevant onderzoekswerk(zowel gepubliceerde als niet gepubliceerde werken)wordt zorgvuldig bestudeert en in het onderzoek verwerkt het is natuurlijk mogelijk dat men niet in staat was om daadwerkelijk elk mogelijk relevant rapport op te sporen conclusies zijn hypothetisch gebaseerd op de kwaliteit van oorspronkelijke onderzoekswerken

Besluit het lijkt duidelijk dat herintegratieprogramma’s het meest nuttig zijn eenmaal ze naast het gedrag ook de schoolprestaties positief bevorderen de doeltreffendheid van deze programma’s lijkt nog niet op punt te staan desondanks het bewezen verband tussen zwakke schoolprestaties en delinquentie is er een duidelijke nood om de “hoe” en de “waarom” van dit huidig verband grondig te verklaren om zo huidige en toekomstige sturingsprogramma’s te bevorderen en beter te informeren Interdisciplinaire benaderingen en samenwerkingen lijken dan ook het meest aangewezen om de problematiek inzake jeugddelinquentie en academische tekortkomingen te sturen

referenties Artikel: Sander, J., Pattal, E., Amoscato, L., Fisher, A., Funk, C. (2012). A meta-analysis of the effect of juvenile delinquency interventions on academic outcomes. Children and Youth Services review, 34, Foto: Sander, J. (2012). Janay B. Sander, PhD: Nominee for Secretary. The School Psychologist, 66,