‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4 Annie M.G. Schmidtschool, 27 november 2013
Speerpunt 2013-2014: Technisch lezen 3 redenen: grote rol bijna alle vakken op school deelname (informatie)maat- schappij veel plezier
Doelen aanvankelijk lezen groep 3: 1e fase (M3) Methode ‘Veilig Leren Lezen’ Meeste letters kennen + fonetisch benoemen Klankzuivere woorden ontsleutelen (km, mk, mkm) Klankzuivere woorden schrijven
Oefening ‘vreemde letters’ http://vreemdeletters.veiliglerenlezen.nl/
Doelen aanvankelijk lezen groep 3: 2e fase (E3) Methode ‘Veilig Leren Lezen’ Lezen + spellen klankzuivere woorden (mmkm, mkmm, mmkmm) Afwijkende spellingpatronen + meerlettergrepige woorden Woordidentificatietechniek Steeds meer automatiseren
Foto Veilig Leren Lezen: groep 3
‘Tweespraak’ over eigen eerste leeservaringen
Doelen voortgezet technisch lezen: groep 4 (M4 en E4) Methode ‘Estafette’ Correct lezen Vlot lezen Vloeiend lezen (intonatie) Steeds meer automatisering van het leesproces. Meer verschuiving naar begrijpend lezen.
Groep 4/5: Estafette
Samen lezen en voorlezen. https://www. youtube. com/watch Samen lezen en voorlezen *https://www.youtube.com/watch?v=76mpxZa_avo *gouden tips CPS Tips voor thuis: Ouderbetrokkenheid: -tijd inruimen voor voorlezen/samen lezen -echte interesse tonen in wat je kind al kan! Ouderparticipatie: -vanuit school rol om meer met je kind te lezen (uitleg leerkracht over werkvorm)
Informatie voor thuis INTERNETSITES: www.leesexpress.nl www. Amsterdam.nl/taaltips www.leesmevoor.nl www.borre.nl www.bereslim.nl LEUKE BOEKEN: Samenleesboeken: -‘Mijn derde Van Dale’, ‘Prutspiet’, boeken van educatieve uitgeverij Delubas Boeken van M3 t/m E4 niveau