STRATEGISCH – EN INVESTERINGSPLAN ALMA LOKO-AV | 29 NOVEMBER 2014
INHOUD Strategisch plan: 5 SD’s met hun OD’s Investeringsplan: projecten en de financiering ervan
STRATEGISCH PLAN SD1: Focus op de core business: goede en goedkope maaltijden verschaffen aan studenten en personeel Filialiseren van Alma in 2 sub-units (gesubsidieerd – niet gesubsidieerd) Make or buy Decentraal investeren waar nodig Opvullen drankautomaten via fabrikant/leverancier Transport onderzoeken m.b.t. uitbesteding Tariefdiversificatie, quota gekoppeld aan reële kostensubsidiëring (SLA’s)
STRATEGISCH PLAN SD2: Marktaandeel vergroten door beleving Ontwikkelen communicatiestrategie en communicatieplan Uitbatingen realiseren mee de ‘living campus’. Velerlei projecten (zie investeringsplan) Ontwikkelen van nieuwe ‘place’ Ontwikkelen en uitwerken van een nieuw commercieel plan met actie- en themagerichte marketing
STRATEGISCH PLAN SD3: Marktleiderschap door dicht bij de klant te staan (‘customer intimacy’) Creëren van databanken die exact vertellen wat we willen weten Benchmarking Design en implementeren van relevante partnerships Platforms, interactie met klanten Business objectives die aansluiten bij leefwereld van de klant, alsook bij ethische en filosofische waarden (vb. duurzaamheid) Klantgerichte, klantvriendelijke structuur en personeelsmanagement
STRATEGISCH PLAN SD4: Uitbouw van een performante organisatie die uitmunt in operational excellence Lean en mean organisatie (flexibel en vaardig) Ontwikkelen van een human resources beleid
STRATEGISCH PLAN SD5: Ontwikkelen van samenwerkingsverbanden binnen de organisatie Omlijning partnership Input-output
STRATEGISCH PLAN Wat volgt? Prioritering nodig Timing nodig Concrete projectvoorstellen worden voor akkoord voorgelegd met uitgewerkt financieel plan (uitgaven en ook verwachte inkomsten) Actieplannen en budgettering te koppelen aan elke OD
INVESTERINGSPLAN Plan voor de komende 5 jaar: 2015 tem 2019 Opdeling van projecten –Noodzakelijk –Terug te verdienen door exploitatie –Te financieren door de belanghebbende/opdrachtgever –Daarnaast ook vervangingsinvesteringen
INVESTERINGSPLAN AnderederdebetalerExploitatie terugverdienen
INVESTERINGSPLAN Financiering (horizon van 20 jaar) 3M uit potje opzijgezet binnen RvS (0,2M/jaar) 3M of 1,5M via lening KUL –Terug te betalen door: 0,2M/jaar of 0,1M/jaar door jaarlijks bedrijfsresultaat Alma 0,7M uit beschikbare middelen Alma Extra te zoeken financiering
GO ALMA