 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Mediawijsheid.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
De cultuur coach Combinatiefuncties vanuit cultuur.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Actieonderzoek instructietafel.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Mediawijsheidaanbod voor primair en voortgezet onderwijs van de Brabantse bibliotheken Angeliek van der Zanden, adviseur Cubiss 19 april 2010, Studiedag.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
{ Oudesluis op het web. Oudesluis heeft ongeveer 750 inwoners 25 tot 45: 26% 45 tot 65: 33% 65 en ouder: 10% 2009.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Langer thuis met technologie Accepteren ouderen technologie?
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Handboek Mediawijsheid & Social Media
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Presentatie EduCheck SOML
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Trends in het onderwijs
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Computer / Tablet / touch-screen
Samenwerken en communicatie
Digitale geletterdheid
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn mediawijsheid  Lessen Activiteiten

Website Sint Liborius

Website Mediawijsheid

‘’Het is noodzakelijk om mediawijsheid aan te bieden in het huidige onderwijs’’ Stelling

Wat is mediawijsheid? "Mediawijsheid duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld."

 Overschatting van het eigen kennen en kunnen op het internet  Plaatsen van persoonlijke informatie  Controleren van gelezen informatie  Behoefte aan het mediawijzer worden van ouders en leerkrachten Belang van mediawijsheid

Houding van de leerkracht

 Informatievaardigheden  Selecteren, lezen en beoordelen van teksten  Mediavaardigheden  Zelf media maken en gebruik maken van computers  Veiligheid  Technische aspecten & sociaal- ethische aspecten Driesplitsing

 Leerkrachten verantwoordelijk voor het aanbieden (7)  Leerlijn heeft een meerwaarde(7)  Te weinig tijd is geen excuus(8)  Aandacht voor informatievaardigheden(5)  Aandacht voor mediavaardigheden (Ambrasoft)(7)  Aandacht voor veilig mediagebruik (gesprekken)(3)  Kinderen moeten mediawijs gemaakt worden!  Opzien tegen eigen kennis en vaardigheden! Beginsituatie Onder 8 leerkrachten

Liborius / Essentius moet mediawijs worden!  Mediawijze kinderen en leerkrachten  Doelen met aansluitend lessen (5 t/m 8)  Integratie van mediawijsheid Gewenste situatie

 Leerlijn groep 5-6 Leerlijn groep 5-6  Leerlijn groep 7-8 Leerlijn groep 7-8 Leerlijn groep 5-8

 Webmail inzetten  Leerkrachten bijscholen  Samenwerken met de bibliotheek  Mediawijsheid vaste plek geven in het rooster  Completeer de leerlijn (1 t/m 4)  Aanstellen van een mediacoach (student)  Zelf actief worden in mediawijsheid  Implementeer de leerlijn Aanbevelingen korte termijn (volgend jaar)

 Aanschaf materialen  Flipcamera’s, converters, tablets, statieven, laptops  Mediawijze stichting  Positieve attitude t.o.v. ontwikkeling ICT / Mediawijsheid in het onderwijs Aanbevelingen lange termijn (over 5 jaar)

Raad het plaatje! b&iw! srry dak 2L8 b&: b& mt mn nwe gbrde trui Rgns 8ter blyvn Hkn: mst ds 1st nr Oma, om 'm te ltn mkn!

‘’Ik ben bereid om me bij te scholen in mediawijsheid!’’ Stellingen