Workshop Reflecteren
Innovator/onderzoeker De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen (BC 5.3)
Persoonlijke uitdagingen en competentie-ontwikkeling Reflecteren Persoonlijke uitdagingen en competentie-ontwikkeling I. Metaforen II. Ui-model (Korthagen) III. Kernkwaliteiten (Ofman)
I. Metafoor
Reflecteren … is het soort spiegel dat niet domweg weerspiegelt, maar het onzichtbare zichtbaar maakt. (Kelchtermans, 2001) => Subjectieve onderwijstheorie
Productgericht Leerstofgericht Deductief Behaviorisme Procesgericht Leerlinggericht Inductief Constructivisme
II. Ui-model
Trek een vraag Beantwoord de vraag Kleef in de ui Placemat ui-model
Ui-model Korthagen => ‘Flow’? Omgeving/Context Gedrag Competenties Subj OT Prof ZV Passie Red. Klasse, (2010). Zonder reflectie ben je een ongeleid projectiel. Klasse voor leraren, (202), 28-29. => ‘Flow’?
Tegen mijn zoontje dat naar de sitcom wilde kijken heb ik gezegd: “Dat is niet voor kinderen” terwijl ik vind dat er niets is dat ik niet aan mijn kinderen kan zeggen. Ik wilde dat hij ging slapen. Hij ordent mijn leven, hij weet dat, hij heeft de macht om me van mijn werktafel weg te houden, al was het maar door zijn kaken op elkaar te klemmen als hij moet poetsen. Voor mij is hij een stoorzender. Dat ik hem met mijn verzinsels bij het tanden poetsen om de tuin leid is de kleine impact, de reaalpolitiek van een werkende moeder, no harm done. Maar wat is er gebeurd in andere gesprekken die ik met hem heb gehad? Provoost, A. (2000). Uitzichtloosheid en troost, opgroeien tegen wil en dank. (www.anneprovoost.com )
Tegen mijn zoontje dat naar de sitcom wilde kijken heb ik gezegd: “Dat is niet voor kinderen” terwijl ik vind dat er niets is dat ik niet aan mijn kinderen kan zeggen. Ik wilde dat hij ging slapen. Hij ordent mijn leven, hij weet dat, hij heeft de macht om me van mijn werktafel weg te houden, al was het maar door zijn kaken op elkaar te klemmen als hij moet poetsen. Voor mij is hij een stoorzender. Dat ik hem met mijn verzinsels bij het tanden poetsen om de tuin leid is de kleine impact, de reaalpolitiek van een werkende moeder, no harm done. Maar wat is er gebeurd in andere gesprekken die ik met hem heb gehad? => Frictie
III.
IV. Uitdagingen voor de toekomst?
Competentie-ontwikkeling
Reflectiecyclus (Korthagen)
Globale reflectie – portfolio – eindgesprek DCp Lukt het mij om mijn idealen te realiseren? (Passie en betrokkenheid) Welk beeld van mij komt uit dit portfolio naar voren en wil ik dat ook? (Professioneel zelfverstaan en identiteit) Welke overtuiging over onderwijs, leren, samenwerken, opvoeding,… heb ik gevormd en komt dat tot uitdrukking in mijn portfolio? (Subjectieve onderwijstheorie) Heb ik laten zien welke competenties ik nu (meer) in huis heb? (Competenties) Illustreer ik mijn competenties met concrete uitingen van wat ik doe of gedaan heb? (Gedrag)
Bronnen Kallenberg, T.; Koster, B.; Onstenk, J. & Scheepsma, W. (2010). Ontwikkeling door onderzoek. Een handreiking voor leraren. Baam ThiemeMeulenhoff. Kelchtermans, G. (2014). Context matters. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 20, 1-3. Kelchtermans, G. (2001). Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten. Deurne: Wolters Plantyn. Kelchtermans, G. (1996). Leerkrachten en hun loopbaanverhaal. Het biografisch element in het denken en doen van leerkrachten. Mensenkinderen, 11 (3), 9-14. Korthagen, F. & Vasalos, A. (2002). Niveaus in reflectie: naar maatwerk in begeleiding. VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 23(1), 29-38. Korthagen, F. (2011). Leren van binnenuit. Kwaliteit en inspiratie in het onderwijs. Boom Lemma uitgevers. Red. Klasse, (2010). Zonder reflectie ben je een ongeleid projectiel. Klasse voor leraren, (202), 28-29. Provoost, A. (2000). Uitzichtloosheid en troost, opgroeien tegen wil en dank. (www.anneprovoost.com ) Schön, D. A. (1987) Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.