Onderwijsdag RU Academisch ideaal vs. Netgeneratie
Onderwijsdag RU Academisch ideaal kritisch denken algemene ontwikkeling creatief denken analytisch denken communicatieve vaardigheden zelfstandigheid nieuwsgierigheid / leergierigheid reflectievermogen persoonlijke ontplooiing maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef
Onderwijsdag RU Netgeneratie = Generatie Einstein / Digital natives
Onderwijsdag RU Generatie Einstein / Digital natives Zo zijn zij opgegroeid… in de jaren ‘90 in tijden van welvaart in een positieve tijd in de 24/7 economie in de informatiemaatschappij in de multiculturele samenleving in een beeldcultuur in groeiende onveiligheid zelfstandig
Onderwijsdag RU Generatie Einstein / Digital natives Welvaartmaakbaarheid zelfontplooiing keus genoeg kwaliteit Politiekbetrokken geen ideologie normen en waarden Sociaalhypersociaal netwerken identiteit eigen mening
Onderwijsdag RU Generatie Einstein / Digital natives Zo leren zij… lateraal er is geen waarheid docent is geen autoriteit in de praktijk in beelden breed, maar oppervlakkig al multi-taskend
Onderwijsdag RU Academisch ideaal kritisch denken algemene ontwikkeling creatief denken analytisch denken communicatieve vaardigheden zelfstandigheid nieuwsgierigheid / leergierigheid reflectievermogen persoonlijke ontplooiing maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef
Onderwijsdag RU Bent u een digital immigrant? Een simpele test: Leest u eerst de handleiding van een programma of apparaat? Print u uw wel eens uit? Print u een document als u het wilt redigeren of lezen? Vraagt u mensen even te komen kijken als u een interessante website weet Belt u wel een iemand met de vraag: heb je mijn mailtje ontvangen?
Onderwijsdag RU Nicolas Negroponte Being Digital (1995) ‘A refrigerator with a child’s drawing stuck to it is as American as apple-pie. We encourage our children to be expressive and make things. Then, suddenly, when they reach the age of six or seven, we switch gears, leaving them with the impression that art class is as extracurricular as baseball and not nearly as important as, say, English or math. For the next twenty years we force-feed their left brain like a Strasbourg goose, letting the right shrivel into a pea.’