Schoolkinderen over hun opvang Wat leren ze ons over kwaliteit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Het nieuwe spelen is oud
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Mijn gegevens op het web!?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Dr. Albertus Risaeusschool
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Loverboys.
Vijf-gelijke-dagen model
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Woord van Leven Mei 2011.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Antwoord op vraag SOPO1-4
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Presentatie over honden
Cultuurparticipatie bij jongeren
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Enquête.
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
Slapen als een roos 25 april 2013
Interpreteren van data
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
De Paradox van onze Tijd
Gezellig samen melk drinken en fruit eten, dan doen we nog een spelletje of luisteren naar een verhaal.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
Regels en afspraken.

De Beer van Bram.
Wij hebben een hart voor iedereen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Transcript van de presentatie:

Schoolkinderen over hun opvang Wat leren ze ons over kwaliteit? Onderzoek in opdracht van Kind & Gezin Brecht Peleman, Caroline Boudry (VBJK) Michel Vandenbroeck, Lieve Bradt, Tineke Van de Walle (UGent)

Overzicht Doel Opzet Resultaten kwalitatief onderzoek Resultaten kwantitatief onderzoek

1. Doel Welke betekenis verlenen kleuters en lagere schoolkinderen aan de opvang? Wat benoemen kinderen als kwaliteit? Welke adviezen geven ze ons?

2. Opzet Kwalitatief Interviews 34 kleuters + 42 lagere schoolkinderen Vragenlijst 438 kinderen (7-12 jaar) Vragenlijst 24 verantwoordelijken = kenmerken BKO Ervaringen Andere kinderen Begeleiders Binnenruimte Buitenruimte Activiteiten Inspraak Belang Waardering ? Kindkenmerken Gender Leeftijd Interviews 34 kleuters + 42 lagere schoolkinderen Tussentijds besluit (Staten-Generaal) Kwalitatief Kwantitatief

2. Opzet Kwalitatief Kwantitatief IBO, Speelplein, Schoolopvang; provinciaal gespreid + RUP Evenwichtige genderverdeling 14% niet Belgische origine Kwalitatief Kwantitatief 6 ≠ soorten voorzieningen; provinciaal gespreid + RUP Mix lage - hoge SES; mix gender Belgische en niet-Belgische origine Focus op 4-5 jaar oud en 8-11 jaar oud

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Vrienden, vrienden en vrienden Zie ook tienerruimte, broer-zus Jongens spelen met jongens en meisjes met meisjes (vnl. lagere school; bij kleuters primeert spel) Maar gemengd = verrijking Leeftijdsgroepen

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Begeleiders Vernieuwen Meespelen Vrij spel ZORG Aanwezig, sensitief, individualiseren, rechtvaardig

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Buiten > binnen Afwisseling Zelf kiezen Kunnen afzonderen Rust Eigen plek

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Activiteiten Vrij spel ! Activiteiten aanbod Wachten en verveling Eeuwig knutselen ?

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Activiteiten En als er geen activiteiten zijn, wat gebeurt er dan? Dan doen we gewoon overal rondspelen. De ene zit in de huiswerkkamer, de andere zit te dansen en de andere zit weer te knutselen. Dat is wel verschillend. Ja. Dus je kan eigenlijk vrij kiezen wat je doet? Ja. Wat vind je daarvan? Heb je liever dat je vrij kan kiezen, of heb je liever activiteiten? Nee, ik vind het wel fijn dat we vrij kunnen kiezen wat we doen. Want activiteiten vind ik ook wel leuk, alleen niet iedere dag opnieuw weer een activiteit doen. (Meisje, 10 jaar)

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Kleuters Wat kleuters belangrijk vinden ≅ lagere schoolkinderen triangulatie gesprek, foto’s en tekeningen Toch enkele verschillen: Belang van lief zijn en knuffels geven Ervaringen worden sterker gekleurd door het aanbod en het moment

3. Resultaten kwalitatief onderzoek Vrienden Attente begeleiders Keuze Verbreding, iets leren Er mogen zijn Luisteren naar kinderen?  (altijd tevreden?)

2. Onderzoeksopzet en methodologie Vragenlijst 438 kinderen (7-12 jaar) Vragenlijst 24 verantwoordelijken = kenmerken BKO Ervaringen Andere kinderen Begeleiders Binnenruimte Buitenruimte Activiteiten Inspraak Belang Waardering ? Kindkenmerken Gender Leeftijd Interviews 34 kleuters + 42 lagere schoolkinderen Tussentijds besluit (Staten-Generaal) Kwalitatief Kwantitatief

4. Resultaten kwantitatief onderzoek Wat gebeurt er volgens de kinderen? Wat vinden ze belangrijk Wat waarderen ze? Wat is kwaliteit?

Wat gebeurt er thuis vs opvang 3/4 heeft 3 of meer opvangmodaliteiten, 40% ≥ 4 Thuis liefst “schermen”, maar ook vrienden In opvang: vrienden In opvang meer buiten (59%) In opvang: meest met kinderen van zelfde geslacht en zelfde leeftijd Maar waarderen als dit niet zo is Broer zus, maar 1/3 kan dit niet in de opvang Oudere kinderen hebben vaker het gevoel dat: ze zaken niet kunnen doen als er kleuters aanwezig zijn begeleiders meer aandacht geven aan de jongste kinderen (meer dan 3/4e van 11- en 12-jarigen ervaart dit)

Wat gebeurt er Begeleiders 1/3 doet iets met kinderen alleen ½ speelt mee 2/3 organiseert leuke activiteiten ZORG 90% let op, maar 13% niet beschikbaar en 30% niet getroost, 1/6 geen ruzies oplossen ¼ het meest hard roepen

Wat gebeurt er: de begeleiders

Wat doen de begeleiders het meest? 51%: rondwandelen en kijken wat we doen 48%: kinderen helpen 39%: voor spel en materiaal zorgen 35%: activiteiten organiseren 24%: hard roepen 13%: met mij spelen 12%: met mij praten

Wat doen de begeleiders het meest?

Wat gebeurt er: ruimte Doorgaans buiten en binnen maar niet altijd zelf kiezen Rust binnen Privacy (met vrienden alleen zijn) Oudere kinderen = meer gebrek

Wat heeft invloed op de ervaringen? Meer begeleiders met een kwalificatie of attest  betere begeleiders Begeleiders speelser en zorgzamer Minder hard roepen en zeggen wat je moet doen Meer vrijheid voor de kinderen Meer spelen met kinderen van zelfde leeftijd en zelfde geslacht Minder kinderen per begeleider  betere begeleiding Minder hard roepen Meer activiteiten organiseren Meer meespelen en individueel iets samen doen Maar minder doen wat je zelf wil Indeling in leeftijdsgroepen  dichter bij de kinderen Minder speelvrijheid Meer leuke activiteiten Minder pesten Minder hard roepen en papieren invullen

Wat waarderen kinderen? Kinderen geven hoge punten, maar > 1/3 te weinig speelruimte buiten en binnen > 1/3 kunnen kiezen wat je doet 1/3 allen kunnen zijn met vrienden 1/3 inspraak ¼ rust binnen ¼ begeleiders die meespelen 1/5 met broer of zus spelen 1/5 troosten als je verdrietig bent 1/10 ruzies oplossen 1/14 optreden tegen pesten

Wat waarderen kinderen? Hogere waardering bij Zorgende begeleiders die niet roepen Élk van de aspecten van buitenruimte Rustplek in binnenruimte Kunnen kiezen Activiteiten aanbod Afwisseling Naar kind luisteren (en minder: ook meebeslissen)

Topkwaliteit is… Vrienden, vrienden en vrienden Begeleiders die troosten bij verdriet Begeleiders die leuke activiteiten organiseren Een plek om te rusten Begeleiders die toezicht houden Kunnen kiezen wat je doet Niet elke dag hetzelfde doen Luisteren naar de ideeën van kinderen Een plek om je buiten te verstoppen Veel speeltuigen buiten

Wat leren we van de kinderen 1. Verbreding van de leefwereld vb buiten spelen ipv schermen, jongens-mesjes, leeftijdsgroepen Top 3 = vrienden, vrienden, vrienden Maar, kan ook versmalling zijn als ze hobby niet meer kunnen beoefenen

Wat leren we van de kinderen 2. De begeleiding Eerst zorg Toezicht Er zijn Individualiseren, troosten, … Rechtvaardig optreden Dan spel Een gedifferentieerd aanbod mogelijk maken Afwisseling vrij spel en georganiseerd spel Meespelen Individueel meedoen Investeer in begeleiding en omkadering

Wat leren we van de kinderen 3. Het aanbod Vrienden Vrij kiezen ook tussen binnen en buiten Maar ook routine doorbreken En kunnen kiezen om niet mee te doen En rust, vooral bij jongste kinderen Wat met de tieners? Moeten we blijven denken in opvang versus vrije tijd? Moeten we niet denken aan de 10-14 jarigen?

Wat leren we van de kinderen 4. De infrastructuur Uitdagen (meer buiten dan binnen) En rust bieden (meer binnen dan buiten) Verstoppen en terugtrekken (binnen en buiten)