Rabobank …… en AOC-plaatsnaam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Stap 1. Waarom een marketingplan?
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Een startersgids voor innovatie
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Ondernemen na je studie!
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Schitterende Organisaties®
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Presentatie ZZP-Club Huizen 13 maart 2015 Rabobank Noord Gooiland.
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
MVO en MBO. * Worden er bij ons ook mensen gefixeerd? * Doen wij aan recycling? * Hoe gezond eten onze cliënten? * Hoe zit het met de bescherming van.
Ondernemen moet je doen
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Versneld van Proof of Concept naar Volwassen Product Wrap-up: doelen terugblik evaluatie vooruitblik.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Marketingstrategie.
Welkom Havo 5..
What will you do to change the
Presentatie bedrijfsplan
Dit is onze bedrijfsnaam
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Financiering Onderneming
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Is testen een project op zich?
Titel van bedrijfsvergadering
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
De onderneming Hoofdstuk 7 1, 2, 3… GO!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

Rabobank …… en AOC-plaatsnaam Deze presentatie is voor studenten die bijna de studie afgerond hebben en de leerlingenstichting gaan overdragen. De Rabobank Organisatie en AOC-Oost werken samen in het project “Ontwikkeling van Persoonlijke Competenties bij Toekomstige Ondernemers”. Het gaat dan vooral om ondernemende eigenschappen. Rabobank is specifiek een organisatie voor ondernemers en ondernemende medewerkers. Een presentatie houden voor studenten van het AOC heeft twee doelen, namelijk: als eerste het ondersteunen van het AOC om studenten bewust te maken van zijn of haar competenties om ondernemend te zijn, het tweede doel is duidelijk de Rabobank te profileren en de studenten uitleg te geven over onze kijk op ondernemerschap en ondernemersplannen. Deze presentie is in tweevoud opgezet: voor studenten die voor het laatste jaar staan en een ondernemersstichting gaan beheren, voor studenten die bijna de studie afgerond hebben en de leerlingenstichting overdragen. Om aan te sluiten bij de belevingswereld van de studenten is het goed met de branchegegevens te werken van de studie. Deze zijn te vinden op het Raboweb. Natuurlijk mag de presentatie naar eigen inzicht worden aangepast. Afstemming heeft plaatsgevonden met Rob Benerink van AOC-Oost in Almelo. Hij is projectleider van OPCTO. Bert Groot Wesseldijk, Rabobank Achterhoek-Noord datum

AOC bezoek bij Rabobank Centraal Twente Hoe zit de Rabobank Organisatie in elkaar Evaluatie Ondernemersplan De markt Financieringsfilosofie Eigenschappen van ondernemers Praktische zaken en vragen Het programma kan natuurlijk naar eigen inzicht aangepast worden. Er zijn geen dia’s ingevoegd over de bank, omdat deze presentatie door verschillende Rabobanken kan worden gegeven. Zelf heb ik de coöperatieve structuur altijd op een flip-over getekend en de organisatie van de plaatselijke bank besproken. Daarnaast zijn er op het Raboweb cijfers te vinden over de aantallen kantoren, leden en degelijke. Mogelijk kan gebruik gemaakt worden van bestaande presentaties, b.v. financiering van de land- en tuinbouw. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Evaluatie Ondernemersplan Onderneming Markt Financiering Ondernemer Deze dia is een introductie op de verschillende onderdelen. Het is de bedoeling dat de studenten terugkijken op het afgelopen jaar en de gang van zaken met betrekking tot de stichting evalueren. De ondernemer staat als laatste genoemd omdat daar in het tweede deel van de presentatie speciale aandacht aan besteed wordt. Neemt niet weg dat waarschijnlijk verschillende ondernemerskwaliteiten al eerden aan de orde komen. U heeft natuurlijk alle vrijheid om daar op dat moment al op in te gaan. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Wat waren de kritieke succesfactoren Onderneming Wat waren de kritieke succesfactoren van “Flower & Design” Overleg in groepjes en schrijf de vijf belangrijkste succesfactoren op! Opdracht aan de studenten om in groepjes van b.v. drie personen eens na te gaan wat nu echt de kritieke succesfactoren waren van de onderneming/stichting die ze hebben beheerd. Verzamel op een flipover de antwoorden en behandel ze. Waarschijnlijk geeft dit voldoende input voor het onderdeel marketing In de branche-informatie is genoeg informatie te vinden over kritieke succesfactoren voor verschillende branches. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Markt De vijf P’s van Marketing Product Plaats Promotie Prijs Personeel De drie P’s van MVO People Planet Profit Het bespreken van Personeel of eigenlijk de eigenschappen van ondernemers en ondernemende mensen komt later in de presentatie. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Door veel klanten wordt het gewaardeerd dat je bewust omgaat met aspecten van MVO. Mijn ervaring is dat de kennis hiervan niet groot is bij de studenten. Geeft daarbij voorbeelden zoals, kinderarbeid bij rozenkweek in Kenia, of het gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

De markt van Flower & Design Wat hebben jullie goed ingeschat Wat viel tegen Welke adviezen heb je voor jullie opvolgers Kijk daarbij vooral naar de kritieke succesfactoren en de vijf P’s van marketing Doel is hier te evalueren hoe de studenten zijn omgegaan met de beelden vooraf en aanpassing van de inschattingen gedurende het afgelopen jaar. Mogelijk hadden ze achteraf nog zaken anders gedaan of anders opgepakt. Uitleg geven over het belang van afstemming tussen de verschillende P’s. Mogelijk kunnen ze dit bevestigen. Hierbij kunnen de evaluaties van de projecten goed gebruikt worden. Deze zijn op te vragen bij de schoolbegeleider. Zijn ze wel zelf kritisch geweest? Worden de verbeterpunten wel benoemd? Hoe verliep de communicatie? Konden ze andere studenten motiveren? Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Financiële evaluatie Afspraken met klanten Liquiditeit Kost gaat voor de baat Verschillende projecten Doorlooptijd Hoe volg je de projecten tijdens de uitvoering Na calculatie Afsluiten van projecten Wat heb je nu werkelijk verdiend Moet je prijzen en berekening aanpassen voor volgende projecten Gemaakte winst Aanleggen reserves. Bespreek in de groep de financiële evaluatie van enkele voorbeeldprojecten. Liefst projecten met verschillende uitkomsten en probleemsituaties. Koppel dit eventueel terug naar de bijbehorende ondernemerscompetenties. Denk aan: voorfinanciering inzicht tijdens het project houden ze de budgetten aan? Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank 37 37 36 37 36 38 39 39 39 39 39 38 41 38

Eigenschappen Welke eigenschappen zie je graag bij: Ondernemer Werknemer Adviseur Overleg in groepjes en schrijf de vijf belangrijkste eigenschappen op! Volgens de Dikke Van Dale on·der·ne·men (ov.ww.) 1 op zich nemen, beginnen te doen 2 [econ.] speculeren on·der·ne·mend (bn.) 1 niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen => initiatiefrijk Nu de studenten wat ervaring hebben opgedaan met een onderneming kunnen ze waarschijnlijk aangeven welke factoren ze zelf belangrijk vinden. Ook welke ze belangrijk vinden bij hun medestudenten (als collega of medewerker) Misschien zelfs welke eigenschappen ze verwachten van een adviseur (wie weet worden ze zelf straks adviseur) Gebruik eventueel de bijlage (checklist voor het beoordelen van ondernemerskwaliteiten) Ook kunnen competenties van een adviseur worden benoemd zoals in b.v. een functieprofiel staat van een bankadviseur. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Eigenschappen Flower & Design Nu je weet welke eigenschappen belangrijk zijn Klopte dit ook met jullie eigen onderneming Waarom wel of niet Welke verbeterpunten zien jullie dan nog Welke adviezen willen jullie je opvolgers meegeven. Schrijf de antwoorden kort op in de zelfde groepjes. Hierbij een vervolg geven op de vorige dia. In groepen bespreken en bespreken in grote groep. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Jezelf Welke eigenschappen heb je zelf goed kunnen benutten in de stichting ? Welke eigenschappen zou je nog graag verbeteren? Zien je mede ondernemers dat ook? Bespreek in de groep, nadat ze even hebben kunnen nadenken, welke eigenschappen ze goed hebben kunnen gebruiken en welke ze nog moeten verbeteren om ondernemend te worden. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Praktische zaken Welke risico’s loopt Overige diensten De ondernemer De onderneming Overige diensten Wat zijn jullie adviezen voor jullie opvolgers! De dia kan optioneel worden toegevoegd. Op het raboweb is voldoende informatie te vinden over de verschillend risico’s die de onderneming en de ondernemer lopen. Het is niet de bedoeling om hier een uitgebreide presentatie van te maken maar meer kort te benoemen welke risico’s men loopt en welke zijn af te dekken. Denk daarbij naast de gebruikelijke risico’s ook aan afzet, inkoop, weer, afhankelijkheid van derden, rente, debiteuren, enz. Daarnaast kunnen andere praktische zaken en diensten worden toegevoegd. Pas de dia eventueel aan met actuele informatie. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Nog te doen….. Maak met elkaar een lijst van zaken die jullie nog moeten doen als je de stichting gaat overdragen. Denk daarbij aan alle aspecten die we hebben benoemd. In de groep op een flipover verzamelen wat nog moet worden gedaan. Hoe gaan ze dit overdragen op de overnemende studenten. Startende ondernemers hebben meer succes met de Rabobank

Vragen? Afsluiting en vragen