Doel en taak van de hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Respectvolle bejegening
Presentatie 24 juni 2008 Waarom een oranje huis? De werkprincipes voor de crisisopvang Wat betekent dit in de praktijk? Reacties en vragen.
Welzijn op het snijvlak van wonen en zorg
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Van visie naar actie.
Positieve psychologie
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Voorstelling 6de leerjaar
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Psychotherapie en armoede
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Samenwerken Werken in Teams.
Gentle Teaching.
Burgerinitiatieven.
Dossier Empowerment.
Spanning en spel in de hulpverlening. Spanning verzekerd Beïnvloeding van hulpverlener en hulpvrager door vroegere ervaringen en leefwereld Hulpverleningsrelatie.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gedragscode Koninklijke Landmacht
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
12.2 Totstandkoming van een wet
1. Uitgangspunten van de behandeling
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
JEUGDzorg - voor wie?.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
In de vuurlinie van een pos
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Doel en taak van de hulpverlening Empowerment

Empowerment = Het bekrachtigen en verstevigen van het individu in zijn sociale context Mensen hulp, steun en diensten verlenen Individu Sociale omgeving Samenleving

Empowerment 3 dimensies: Essentieel voor empowerment: Persoonlijke dimensie Sociaalculturele dimensie Politieke dimensie Essentieel voor empowerment: Cliënten krijgen macht over hulpverleningsingrediënten

Empowerment Uitgangspunten Ieder individu, gezin, sociale context beschikt over krachten, mogelijkheden en hulpbronnen Mensen geven zelf betekenis aan leven Ziekten, problemen, trauma’s maken de mensen tot overlevers Motivatie groeit als burgers worden gezien als vaardige en volwaardige burgers Eigen krachten worden enkel ontdekt als cliënt en hulpverlener als gelijkwaardigen samenwerken

Empowerment Krachten en hulpbronnen Wat leren mensen over zichzelf, anderen en de wereld Persoonlijke kwaliteiten, karaktertrekken, talenten Kennis van de wereld rond hen Culturele gebruiken, waarden en religieuze overtuigingen Trots en waardigheid Sociale context (Verlangens en hoop)

Empowerment Houding van de hulpverlener: Respectvol: gelijkwaardigheid en volwaardigheid Vraaggericht ordening aanbrengen Respecteren en accepteren van de cliënt Proces actief sturen

Empowerment Wat vinden cliënten belangrijk? Hulpverlener benadert gezin met respect Hulpverlener sluit aan bij behoeften cliënt Hulpverlener stuurt vraaggericht Hulpverlener bekrachtigt positief gedrag Hulpverlener geeft professionele informatie en praktische tips

Het relationele, systeemgerichte uitgangspunt = verbondenheid van het individu met zijn sociale context vergroten en verstevigen Omgevingsfactoren en hulpbronnen Wisselwerking tussen persoon en omgeving: Probleem cliënt Positie betrokkenen uit leefomgeving Relatie tussen betrokkenen en cliënt, structuur

Het relationele, systeemgerichte uitgangspunt Zelf, de ander en samen Verantwoordelijkheid voor jezelf Medeverantwoordelijkheid voor de ander Medeverantwoordelijkheid voor de relatie Individueel probleem = gezamenlijk probleem

Het relationele, systeemgerichte uitgangspunt Verantwoordelijkheid hulpverlener Zelfverantwoordelijkheid voor problemen in hulpverlening Medeverantwoordelijkheid oplossen probleem cliënt Medeverantwoordelijkheid oplossen problemen in hulpverleningsrelatie

Het relationele, systeemgerichte uitgangspunt Verantwoordelijkheid voor de cliënt: Zelfverantwoordelijkheid voor oplossen van zijn probleem Medeverantwoordelijk oplossen problemen in de hulpverleningsrelatie

Het relationele, systeemgerichte uitgangspunt Hulp aan bestaande sociale verbanden Cliënten helpen elkaar te helpen Problemen in de relatie tussen de cliënt en zijn belangrijke anderen helpen oplossen Relatie verbeteren Relatie verbreken