Interculturele Communicatie 0mgaan met diversiteit Vorming Interculturele Communicatie in de dienstverlening 18.02.2008 Acsim bvba Ghislain Verstraete
Reducties Propageren van etnische lezing Negatie van diversiteit Cultuur als homogene en a-historische realiteit Negatie van interactie Eenzijdige associatie met problemen
DIVERSITEIT INDIVIDUEN In Tussen GROEPEN GEMEENSCHAPPEN CONTEXTEN
Processen Niveaus Personaliteit Individuen Socialiteit Groepen Culturaliteit Individuen Groepen Gemeenschappen
Kruispuntdenken VROUW GROOTSTAD KINDERLAST ECONOMISCH ACTIEF
SITUERING van het INTERCULTURALISERINGSPROCES INDIVIDU interculturele competentie ORGANISATIE BELEID Interculturalisering diversiteitsbeleid
Professionele Interculturele competenties generieke competenties beroepseigen competenties
Generieke competenties Breed observeren en contextgericht werken Empatisch en reflexief interageren Flexibiliteit Communicatieve vaardigheden (code switchen) Competenties benoemen en erkennen Samen projecten maken
Ruimte voor diversiteit RUIMTE VOOR NEGOTIATIE (2) MINIMALE BASISAFSPRAKEN (1) Minimale basisafspraken zijn afspraken waarover niet permanent en individueel kan genegotieerd worden. (2) Contextgebonden en individueel kan genegotieerd worden over afspraken die niet tot minimale basis behoren. Ruimte voor diversiteit
Sociale relaties en de stad Duurzame relaties Vluchtige relaties Heterogeen Homogeen Bonding Bridging ingang (Naar Ruth Soenen)
‘DECENTE’ samenleving (Naar Margalit) Geen institutionele vernedering Burgers maximaal vrij en respectvol laten leven Burgers nemen eigen leven in handen (recht) Permanente en kwalitatieve aandacht om structurele en langdurige vernedering te vermijden (preventie) te remediëren (curatie) te bestrijden (politieke actie)
acsim bvba Harmoniestraat 43 B - 8930 Menen Ghislain.verstraete@acsim.be www.acsim.be 0478 / 30 93 24