Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

The Need for Speed Richard R. Budding.
Performance management
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Corporate Portfolio Management
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Teststrategie Proces Keten Test
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Business concept SMART-consultants
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Denken in versnelling en Groei
Een startersgids voor innovatie
Op zoek naar verbetering
Projectmatig werken...en dan?
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Governance van de informatievoorziening
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
BI voor Microsoft Dynamics AX
Prestaties Schatten en Managen
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Prestaties beoordelen
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Quality Function Deployment
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
5S in Velsen.
Benchmarking met landelijke gegevens
Governance van de informatievoorziening
Testing Back 2 Basics Testing in the Real World: Practische tools & ervaringen Rien van Vugt, Capgemini.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Minor Project- en Programmamanagement
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
PRINCE2 in Praktijk EPM voor Professioneel Projectmanagement Pierre Smits/ Leo Stigter / Jane Darnell Apeldoorn, 17 september 2008 getronicspinkroccade.nl.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Wies Vullings, Wageningen University and Research
Loont investeren in DCIM?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Requirementsmanagement
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Realisatie en implementatie
Grip & Controle op digitalisering
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Methoden om te werken aan continue verbetering
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions

Introductie ‐Probleemstelling ‐Oplossing ‐Managen prestatie ‐Draaiboek ‐BiSL voorbeeld ‐Info Prestaties schatten en managen2

Probleemstelling Plan van Aanpak verbeterprogramma’s: ‐Business case gaat vaak over kosten, doorlooptijden, training, invoering,… ‐Verwachte prestatieverbetering niet of minimaal onderbouwd Na afronden verbeterprogramma vallen prestaties tegen (niet objectief vastgelegd) Men neemt aan dat een model (o.a. CMMi) een niet nader gedefinieerde prestatieverbetering oplevert Prestatieverbeteringen zijn lastig aan te tonen Prestaties schatten en managen3

Oplossing 1.Nul-meting ‐Analyseer de huidige organisatie ‐Bepaal/schat huidige prestatie parameters (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) 2.Schat/simuleer huidige en verbeterde (proces) prestaties 3.Onderbouw business case met de verwachte/geschatte opbrengst (objectiveren verwachting) 4.Prestatie manager realiseert de business case ‐Manage objectief gemaakte prestatieverwachting Prestaties schatten en managen4

Managen prestatie Applicatie project: ‐Definieer de applicatie verwachting (eisen) ‐Project manager bestuurt het project en realiseert de applicatie (eisen) Prestatie project: ‐Definieer de prestatie verwachting ‐Bepaal organisatie prestatiefactoren (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) ‐Doe computer simulaties (voorspel dynamisch procesgedrag) ‐Prestatie manager bestuurt het prestatie verbeterprogramma en realiseert de verbetering Prestaties schatten en managen5

Roadmap 1.Describe the processes 2.Get realistic values for business performance / KPIs by estimation or data analyses 3.Determine which answers the simulation should provide 4.Simulate and analyse a number of scenarios and check the simulated KPIs on feasibility and usefulness 5.Determine how a KPI program should be implemented, introduced and used 6.Learn the organisation to act on basis of KPIs and control the result expectations Prestaties schatten en managen6 Process Business knowledge (KPI’s) Simulation requirements Simulation / analyses Implementation strategy Result control Learn / adapt

Voorbeeld draaiboek BiSL Voorbeeld geeft slechts een idee van vele mogelijkheden Simulatie: ‐Moet aangepast worden n.a.v. simulatie doelstellingen ‐Is gebaseerd op het verkregen organisatieinzicht (processen en gegevens/KPI’s) Prestaties schatten en managen7

1. Beschrijf werkvolgorde Prestaties schatten en managen8 BiSL YAWL:

2. Organisatiegegevens / KPI’s Vraagstelling: Voor de oorzaak foute/onvolledige specificaties: ‐Aantal bevindingen moet afnemen ‐Extra tijd en kosten moeten afnemen (niet nader uitgewerkt) Prestaties schatten en managen9

2: Organisatiegegevens / KPI’s Vereenvoudiging: ‐We kennen slechts 3 specificatie bevindingen voor realisatie, test en In productie Prestaties schatten en managen10

2. Organisatiegegevens Bepaal voor iedere procestap het gedrag (bijv. via interviewsessies) Een mogelijk uitkomst voor de procestap "Specificeren (BiSL)" kan zijn Prestaties schatten en managen11 OnderdeelGrootte Medewerkers2 FTE Werkuur = Euro 90,- Opstellen specificatie n.a.v. klantenwens Gem. 2 werkdagen (klein) Gem. 7 werkdagen (groot) Correctie bevindingGem. 0.5 werkdag (klein) Gem. 2 werkdagen (groot) Gem = gemiddeld

3. Simulatie eisen Simulatie moet inzicht geven in: ‐(Cumulatieve) aantallen bevindingen ‐Doorlooptijden ‐(Cumulatieve) aantallen klantenwensen, specificaties,… ‐Kosten totaal, per specificatie, per bevinding, … ‐Toepasbaarheid KPI’s ‐… Prestaties schatten en managen12

4. Simulatie en dynamisch gedrag Simulatie dynamisch gedrag via een toevals- generator. Voorbeeld (uniforme kansverdeling): Prestaties schatten en managen13 OnderdeelGrootte Aantal klantenwensen0-5 / week Bevindingen0 – 5 /kwartaal (klein) 1 – 3 / kwartaal (groot) Locatie bevindingKans bevinding: 1/15 Realisatie 1/10 Test 1/25 In Productie

4. Analyse vanuit basisgegevens Prestaties schatten en managen 14 Vereenvoudiging: ‐ Geen onderscheid kleine en grote bevinding ‐ Geen onderscheid tussen ontstaans locatie bevindingen Extra toename bevindingen

4. Analyse vanuit berekende gegevens Prestaties schatten en managen15 Extra toename bevindingen

5/6. Strategie en invoering KPI’s: ‐Zijn KPI’s eenvoudig en eenduidig te meten en te berekenen? ‐Wat zijn de target levels van de KPI’s? Algemeen: meten moet een doel hebben ‐Hoe kun de KPI’s gebruikt worden om te sturen en verbeteren?,, ‐Wie doet wat, wanneer, waarom, waar, welke (hoe), waarmee (7-w’s) Prestaties schatten en managen16

Info Prestaties schatten en managen17