Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions
Introductie ‐Probleemstelling ‐Oplossing ‐Managen prestatie ‐Draaiboek ‐BiSL voorbeeld ‐Info Prestaties schatten en managen2
Probleemstelling Plan van Aanpak verbeterprogramma’s: ‐Business case gaat vaak over kosten, doorlooptijden, training, invoering,… ‐Verwachte prestatieverbetering niet of minimaal onderbouwd Na afronden verbeterprogramma vallen prestaties tegen (niet objectief vastgelegd) Men neemt aan dat een model (o.a. CMMi) een niet nader gedefinieerde prestatieverbetering oplevert Prestatieverbeteringen zijn lastig aan te tonen Prestaties schatten en managen3
Oplossing 1.Nul-meting ‐Analyseer de huidige organisatie ‐Bepaal/schat huidige prestatie parameters (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) 2.Schat/simuleer huidige en verbeterde (proces) prestaties 3.Onderbouw business case met de verwachte/geschatte opbrengst (objectiveren verwachting) 4.Prestatie manager realiseert de business case ‐Manage objectief gemaakte prestatieverwachting Prestaties schatten en managen4
Managen prestatie Applicatie project: ‐Definieer de applicatie verwachting (eisen) ‐Project manager bestuurt het project en realiseert de applicatie (eisen) Prestatie project: ‐Definieer de prestatie verwachting ‐Bepaal organisatie prestatiefactoren (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) ‐Doe computer simulaties (voorspel dynamisch procesgedrag) ‐Prestatie manager bestuurt het prestatie verbeterprogramma en realiseert de verbetering Prestaties schatten en managen5
Roadmap 1.Describe the processes 2.Get realistic values for business performance / KPIs by estimation or data analyses 3.Determine which answers the simulation should provide 4.Simulate and analyse a number of scenarios and check the simulated KPIs on feasibility and usefulness 5.Determine how a KPI program should be implemented, introduced and used 6.Learn the organisation to act on basis of KPIs and control the result expectations Prestaties schatten en managen6 Process Business knowledge (KPI’s) Simulation requirements Simulation / analyses Implementation strategy Result control Learn / adapt
Voorbeeld draaiboek BiSL Voorbeeld geeft slechts een idee van vele mogelijkheden Simulatie: ‐Moet aangepast worden n.a.v. simulatie doelstellingen ‐Is gebaseerd op het verkregen organisatieinzicht (processen en gegevens/KPI’s) Prestaties schatten en managen7
1. Beschrijf werkvolgorde Prestaties schatten en managen8 BiSL YAWL:
2. Organisatiegegevens / KPI’s Vraagstelling: Voor de oorzaak foute/onvolledige specificaties: ‐Aantal bevindingen moet afnemen ‐Extra tijd en kosten moeten afnemen (niet nader uitgewerkt) Prestaties schatten en managen9
2: Organisatiegegevens / KPI’s Vereenvoudiging: ‐We kennen slechts 3 specificatie bevindingen voor realisatie, test en In productie Prestaties schatten en managen10
2. Organisatiegegevens Bepaal voor iedere procestap het gedrag (bijv. via interviewsessies) Een mogelijk uitkomst voor de procestap "Specificeren (BiSL)" kan zijn Prestaties schatten en managen11 OnderdeelGrootte Medewerkers2 FTE Werkuur = Euro 90,- Opstellen specificatie n.a.v. klantenwens Gem. 2 werkdagen (klein) Gem. 7 werkdagen (groot) Correctie bevindingGem. 0.5 werkdag (klein) Gem. 2 werkdagen (groot) Gem = gemiddeld
3. Simulatie eisen Simulatie moet inzicht geven in: ‐(Cumulatieve) aantallen bevindingen ‐Doorlooptijden ‐(Cumulatieve) aantallen klantenwensen, specificaties,… ‐Kosten totaal, per specificatie, per bevinding, … ‐Toepasbaarheid KPI’s ‐… Prestaties schatten en managen12
4. Simulatie en dynamisch gedrag Simulatie dynamisch gedrag via een toevals- generator. Voorbeeld (uniforme kansverdeling): Prestaties schatten en managen13 OnderdeelGrootte Aantal klantenwensen0-5 / week Bevindingen0 – 5 /kwartaal (klein) 1 – 3 / kwartaal (groot) Locatie bevindingKans bevinding: 1/15 Realisatie 1/10 Test 1/25 In Productie
4. Analyse vanuit basisgegevens Prestaties schatten en managen 14 Vereenvoudiging: ‐ Geen onderscheid kleine en grote bevinding ‐ Geen onderscheid tussen ontstaans locatie bevindingen Extra toename bevindingen
4. Analyse vanuit berekende gegevens Prestaties schatten en managen15 Extra toename bevindingen
5/6. Strategie en invoering KPI’s: ‐Zijn KPI’s eenvoudig en eenduidig te meten en te berekenen? ‐Wat zijn de target levels van de KPI’s? Algemeen: meten moet een doel hebben ‐Hoe kun de KPI’s gebruikt worden om te sturen en verbeteren?,, ‐Wie doet wat, wanneer, waarom, waar, welke (hoe), waarmee (7-w’s) Prestaties schatten en managen16
Info Prestaties schatten en managen17