Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Aanpakken van winkelleegstand NEPROM & Property NL, 2 oktober 2013
Ruimtelijke randvoorwaarden voor een krachtige economie
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Programma 1.Welkom 2.Fundeon 3.Landelijke ontwikkeling – regionale uitvoering 4.Belang van opleiden in de GA 5.Afsluiting.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Samen Werken aan een vitale binnenstad
PlattelandsCafé 15 mei Welkom door Teunis Jacob Slob.
Hoe werk je samen? Brug tussen oveheid en ondernemers
Relatie IVN - natuur Natuur is “ons ding”, vanuit liefde voor natuur
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
De organisatie en processen
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Kim Andriessen 05 Juli 2010 Topdorpen in de Alblasserwaard – Vijfheerenlanden.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Landschap beschermen en ontwikkelen
De toekomst van een organisatie wordt gemaakt door de community van haar medewerkers. Hoeveel procent van de communicatielijnen verlopen top- down?
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Kennisforum gemeentelijk distributiebeleid
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
KRITISCHE SUCCESFACTOREN VAN EEN ROM 3 oktober 2012 Paul Vismans.
“Let’s talk about you & me”
Detailhandel en Horeca
Een echte win – win situatie Corporate Health
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen Bijeenkomst Beter en Concreter, Provincie Noord Brabant, 8 december 2014 Hans-Hugo Smit MSc MCD,
een nieuwe LEADER periode
Programma 14 januari 2015 in Zaandam 12:30Start bijeenkomst onder leiding van Marie Louise Sanders 12:35Welkom door regionaal ambassadeur Dennis Straat.
Gebiedsontwikkeling volgens Concire Ontwikkelaar van gebiedsconcepten 20 november 2007.
Regionale krimp en woningbouw Ruimteconferentie 28 oktober 2008, Rotterdam Femke Verwest, Niels Sorel en Edwin Buitelaar.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Hard zijn voor de binnenstad BB symposium leegstand 23-9 Cees-Jan Pen Lector Brainport Fontys FHMER.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Presentatie St. Anthonis Paul Smolders 13 april 2016.
Wouter Kolff Kantorenaanpak Het kan in Nieuwegein.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Nadere kennismaking verbonden partijen 15 oktober 2014 Ronald Visser.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst vastgoed en wonen
Manifest van Salentein Projectvoorstel Coaches en erfbetreders
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst retail
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
CONGRES STEDELIJKE KAVELRUIL De Retailagenda 2018 – 2020
WAARDE MAKEN UIT LEEGSTAND
Aanpakken van winkelleegstand NEPROM & Property NL, 2 oktober 2013
planning, branches & beleving
Provincie Noord-Brabant
“Omgeving in beweging”
Leegstand en regionale samenwerking
De Retailagenda Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda.
De Retailagenda Irma IJdens-Talens
Transcript van de presentatie:

Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen Bijeenkomst Beter en Concreter, Zaandam, 15 januari 2015 Hans-Hugo Smit MSc MCD, Platform31 hanshugo.smit@platform31.nl

Kennis maken, duiden en verspreiden

Kennis maken, duiden & verspreiden

Platform31 & Winkelgebieden Retailagenda (Hamit Karakus) Analyse Binnenstadsvisies G32 Experiment ‘Aangename Aanloopstraten’ Experiment ‘Regelloze Winkelgebieden’

Idee uit nationale ‘Winkeltop’ Winkeliers , G32, beleggers, provincies, ontwikkelaars, Ministerie EZ, etc., etc.

Winkelgebieden dóen ertoe! Zeer publieke plaatsen In het hart van een gemeenschap Gaan mensen aan het hart Hoog op politieke agenda G32 enquete: 75% van ambtenaren ‘vitale binnenstad’ in top 3 van gemeentelijke urgentie

Les 1 Stuur op aantrekkelijke winkelgebieden … …en niet op bestrijden van leegstand.

Vroeger: vastgoedontwikkeling Grond-exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces

Nu: Waardecreatie Vastgoedontwikkelingsproces Waardecreatie Grond-exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces Waardecreatie

Winkelleegstand

Aantrekkelijke winkelgebieden Winkelleegstand Aantrekkelijke winkelgebieden

Les 2 Ga uit van aantrekkelijkheid in de optiek van de consument

Segmentatie

Kwali - tijd

Smart & Connected

There is no Planet B Volhoudbaar

Vertaalslag toekomstbestendige winkelgebieden

Brand Stores (& Beleving & Pop up)

Dienstverlening

Bricks & Clicks

Thuisafgehaald.nl

Kiala

Click & Collect

Fulfillment Centra & “Darkstores”

Winkelgebied van de toekomst “Kennis van de rollen en belangen van partijen in winkelgebieden en hoe die op elkaar inwerken zijn belangrijke bouwstenen om tot een effectieve gebiedsgerichte samenwerking te komen.”

Les 3: Zorg voor een actuele Publiek én Privaat gedragen, visie op detailhandel én binnenstad… Les 4: … die is afgestemd op regionaal niveau.

Winkelgebied van de toekomst

Les 5: …kies & neem afscheid van perspectief-arme gebieden Les 6: zoek “lerend” naar de juiste middelenmix…

De 6 lessen Regionale schaalniveau leidend (niet lokale) Voorkomen leegstand ≠ aantrekkelijke winkelgebieden maken Stel aantrekkelijkheid voor consumenten voorop! Publiek-privaat gedeelde visie als kader voor instrumenten. Regionale schaalniveau leidend (niet lokale) Neem afscheid . Het kán niet meer overal Durf te experimenteren met instrumenten

hanshugo.smit@platform31.nl 06 - 10 15 67 08 Verder praten? hanshugo.smit@platform31.nl 06 - 10 15 67 08