Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen Bijeenkomst Beter en Concreter, Zaandam, 15 januari 2015 Hans-Hugo Smit MSc MCD, Platform31 hanshugo.smit@platform31.nl
Kennis maken, duiden en verspreiden
Kennis maken, duiden & verspreiden
Platform31 & Winkelgebieden Retailagenda (Hamit Karakus) Analyse Binnenstadsvisies G32 Experiment ‘Aangename Aanloopstraten’ Experiment ‘Regelloze Winkelgebieden’
Idee uit nationale ‘Winkeltop’ Winkeliers , G32, beleggers, provincies, ontwikkelaars, Ministerie EZ, etc., etc.
Winkelgebieden dóen ertoe! Zeer publieke plaatsen In het hart van een gemeenschap Gaan mensen aan het hart Hoog op politieke agenda G32 enquete: 75% van ambtenaren ‘vitale binnenstad’ in top 3 van gemeentelijke urgentie
Les 1 Stuur op aantrekkelijke winkelgebieden … …en niet op bestrijden van leegstand.
Vroeger: vastgoedontwikkeling Grond-exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces
Nu: Waardecreatie Vastgoedontwikkelingsproces Waardecreatie Grond-exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces Waardecreatie
Winkelleegstand
Aantrekkelijke winkelgebieden Winkelleegstand Aantrekkelijke winkelgebieden
Les 2 Ga uit van aantrekkelijkheid in de optiek van de consument
Segmentatie
Kwali - tijd
Smart & Connected
There is no Planet B Volhoudbaar
Vertaalslag toekomstbestendige winkelgebieden
Brand Stores (& Beleving & Pop up)
Dienstverlening
Bricks & Clicks
Thuisafgehaald.nl
Kiala
Click & Collect
Fulfillment Centra & “Darkstores”
Winkelgebied van de toekomst “Kennis van de rollen en belangen van partijen in winkelgebieden en hoe die op elkaar inwerken zijn belangrijke bouwstenen om tot een effectieve gebiedsgerichte samenwerking te komen.”
Les 3: Zorg voor een actuele Publiek én Privaat gedragen, visie op detailhandel én binnenstad… Les 4: … die is afgestemd op regionaal niveau.
Winkelgebied van de toekomst
Les 5: …kies & neem afscheid van perspectief-arme gebieden Les 6: zoek “lerend” naar de juiste middelenmix…
De 6 lessen Regionale schaalniveau leidend (niet lokale) Voorkomen leegstand ≠ aantrekkelijke winkelgebieden maken Stel aantrekkelijkheid voor consumenten voorop! Publiek-privaat gedeelde visie als kader voor instrumenten. Regionale schaalniveau leidend (niet lokale) Neem afscheid . Het kán niet meer overal Durf te experimenteren met instrumenten
hanshugo.smit@platform31.nl 06 - 10 15 67 08 Verder praten? hanshugo.smit@platform31.nl 06 - 10 15 67 08