« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Fietspad.
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Vervolgingsbeleid verkeerszaken Parket procureur des Konings Leuven.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
 (het is niet zo moeilijk…)
Bloed alcohol gehalte BAC formule.
Epidemiologie van druggebruik
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Reductil ® Overgewicht en CV risicofactoren Link tussen de taille-omtrek en het metabool syndroom.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Algemene Ondernemersvaardigheden
Belang van diepgaand onderzoek
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
JEUGD EN ALCOHOL 5 februari Enkele Feiten ≤13 jaar 60% al alcohol 22% regelmatig ≤16 jaar 86% al alcohol 71% regelmatig ≤12 jaar 11% meer dan 1.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Transcript van de presentatie:

« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid

Doelstellingen van de werkgroep  1° Uitwisseling van ideeën: Hoe de ongevallen van het weekend verminderen?  2° Opstelling van een actieplan ter attentie van de politiediensten

Discussie punten  Cijfers van de weekend ongevallen : Gegevens INS  Factoren van de weekend ongevallen  Initiatieven om het aantal weekend ongevallen te verminderen

I. De cijfers van de weekend ongevallen  Verdeling van het aantal ongevallen, slachtoffers, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers Dag = van u tot u Nacht = van u tot u Gegevens INS

 Verdeling van het aantal doden 30 dagen, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag Dag : u u.nacht : u u. Gegevens INS

 Verdeling van het aantal ongevallen, slachtoffers, dag-nacht, voor iedere dag van de week. Alle gebruikers Dag = van u tot u Nacht = van u tot u Gegevens INS

 Bestuurders personeauto’s betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde weggebruiker volgens leeftijd, geslacht en tijdstip Gegevens INS

 Bestuurders personeauto’s betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde weggebruiker, volgens leeftijd en tijdstip. Evolutie weekendnachtenTotaal (3 x 8u. = 24 u.) (7 x 24u. = 168 u.) / / / / , %-64%4,3712,3252,2692,0311,837-10%-58% %-55%4,6622,8332,7302,4142,082-14%-55% %-38%5,9734,1804,0863,8073,583-6%-40% Totaal2,6711,4721,4841,3551,209-11%-55%16,75410,64310,2049,3918,416-10%-50% Gegevens INS

De weekend ongevallen. Een Europese problematiek...  De Europese Unie: Aantal personen van 18 tot 25 jaar gedood in de verkeersongevallen, per uur en per dag - december jaarlijks gemiddelde van de vijf laatste beschikbare jaren.

II. De factoren van de weekend ongevallen  leeftijdsgebonden factoren : drang naar risico’s, gevoel van onoverwinnelijkheid,  Gebrek aan ervaring  Rijden onder invloed  alcohol  illegale drugs  Andere factoren: vermoeidheid, meteorologische voorwaarden,snelheid,…

Rijden onder invloed van alcohol  Aantal ongevallen met alcoholgebruik Alle ongevallen % Ongevallen met doden of ernstig gewonden % Zonder alcoholgebruik , ,1 Met alcoholgebruik , ,9 Totaal aantal ongevallen % % Gegevens INS

 Percentage ongevallen (doden of ernstig gewonden) volgens de periode van de week

 Bestuurders personeauto's, betrokken in een ongeval met minstens een dode of ernstig gewonde wegegebruiker, onder invloed van alcoholgebruik, volgens leeftijd Leeftijd Aantal betrokken bestuurders Aantal betrokken bestuurders onder invloed van alcoholgebruik % , , , , , , ,6 Totaal ,5 gegevens INS

 Belgian Toxicology and Trauma Study,  28% van de bestuurders = onder invloed van alcohol  50% = onder invloed van alcohol tijdens de weekendnachten  Resultaten van de gedragsmeting van het BIVV, 2003  gecontroleerde bestuurders tussen oktober en november 2003 → mannen tussen 40 en 54 jaar → alcoholgehalte van meer dan 0.35 mg/l (0.8‰) → weekendnachten

Rijden onder invloed van drugs/alcohol  SWOV studie, Nederland  drugs = 25X meer kans om gewond te worden bij een ongeval  drugs + alcohol = 35X meer kans  Studie « Drugs en dodelijke verkeersongevallen», Frankrijk  drugs (cannabis) + alcohol= verhoging van het risico om verantwoordelijk te zijn voor een dodelijk verkeersongeval  Belgian Toxicology and Trauma Study,  10% van de bestuurders = onder invloed van illegale drugs

III. Initiatieven  A) OPLEIDING  Beperkingen (rijden tijdens de nacht, weekends,…) tijdens de periode van de leervergunning in België  Voorlopig rijbewijs voor beginnende bestuurders = beperkingen gekoppeld aan de geldigheid van het rijbewijs in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk,… 1.Verlaging van het alcoholgehalte: 0.2‰ vb.: Duitsland en Nederland vanaf 1 januari 2006 vb. Oostenrijk ↓ 17% zware ongevallen 2.Beperking van het aantal passagiers 3.Verbod om te rijden tijdens de nacht of weekendnachten 4.Evaluatie van de geschiktheid om te rijden en sensibilisatiecursus na het begaan van een overtreding (vb.:Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer in Nederland) 5.Repressiever optreden van de gerechtelijke of administratieve overheden (vb.: rijbewijs met punten in Frankrijk, Duitsland) bij overtredingen vb. Duitsland: ↓ 5% zware ongevallen

 B) SENSIBILISATIE  Positief effect van de sensibilisatiecampagnes Vb.: Bob campagne : controles→ 6457 positief = 4.2% Bob campagnes : controles→ 4839 positief = 5.4%  traffic informers vb: Nederland  Brede sensibilisatie: familie, schoolgemeenschappen, horeca sector, verzekeringssector (vb.: AXA)

 C) REPRESSIE  Actoren in de handhaving  Politie - Controles VOOR : ↑ objectieve pakkans cfr ETSC: minimum = 1 bestuurder op 10 / jaar Bob campagne : alcohol controles Bob campagne : ↑ subjectieve pakkans Gedragsmeting BIVV 2003: ALCOHOL -2.5% van de bevraagde personen: de pakkans is zeer hoog -76% : werd nooit gecontroleerd! DRUGS -70.5% van de bevraagde personen: de pakkans is zeer gering -2%: werd gecontroleerd! -- Community policing

 Justitie Parket Politierechtbank  Efficiëntie van de straf: → snel → zeker → aangepast Vb.: - ontzeggen van het recht tot sturen tijdens de weekends of feestdagen - cursus driver improvement  +/ personen elk jaar waarvan bijna 50%= jonger dan 25 jaar  Positief effect: - 7% minder recidive - « Zelfverantwoordelijheid » na de cursus

IV. Discussie Hoe het aantal weekendongevallen doen afnemen door preventieve en repressieve acties?  REPRESSIE Controles De subjectieve en objectieve pakkans doen toenemen  Alcoholtest en drugtest voor de jongeren tijdens het weekend, zelf als de alcoholtest positief is?  Samenwerking tussen de zones om meer effectieven te kunnen inzetten?  Andere controles: snelheid, gordel,…?  PREVENTIE  Community policing: sensibilisatie discotheken?  Ongevallencijfers van het vorige weekend communiceren?  Campagnes van het BIVV, CD-Rom,… ANDERE SUGGESTIES…