Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Opleiding schoolsecretariaten 17 november 2014
Wegwijs in het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) Structuur beleidsdomein Missie en visie AgODi Taken afdeling SSO Dienstverlening Meewerken aan beleid Organisatie afdeling SSO Structuur Taken SBT Taken verificatie
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Minister Beleidsraad Managementcomité Agentschap voor Infrastructuur in het onderwijs AGION Agentschap voor Onderwijs-diensten AgODi Agentschap hoger onderwijs, Volwassenen-onderwijs en studietoelagen AHOVOS Agentschap voor Onderwijs- communicatie AOC Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming AKOV Departement Onderwijs en Vorming Vlaamse Onderwijsraad (Vlor)
Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) Administrateur-Generaal Guy Janssens Personeel Basisonderwijs en CLB's Patricia Van Reet Scholen Basisonderwijs en CLB’s Personeel Secundair Onderwijs en DKO Roger Meert Scholen Secundair Onderwijs Caroline Vanbrabant ICT Advies en Ondersteuning Onderwijs-personeel Stafdienst Algemeen directeur
Missie en visie van AgODi Missie AgODi: Als betrouwbare partner tussen beleid, scholen en andere actoren, bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Visie AgODi 2014: Klant staat centraal Efficiëntieverhoging Competentieontwikkeling Optimaal gebruik kantoorruimte Samenwerking
Dienstverlening Klantentevredenheidsonderzoek 2012 Scherpe doelstellingen – beheersovereenkomst Klanten: scholen in 2014-2015: 948 scholen gewoon voltijds secundair onderwijs 47 centra leren en werken 119 scholen buitengewoon secundair onderwijs (Ouders en) leerlingen: 1 februari 2013 425.090 leerlingen gewoon voltijds secundair onderwijs 8.867 leerlingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs 20.742 leerlingen buitengewoon secundair onderwijs derden Klantentevredenheidsonderzoek 2012 Aantal scholen so: Dienstverlening derden: verloren diploma’s; info voor minister voor parlement, voor pers…
werkingsmiddelen SO CDV/CDO Internaten Andere Werkingsbudget ICT-coördinatie Nascholing ION GON SOL Reiskosten onderwijs aan huis CDV/CDO Werkingsmiddelen Financiering voortrajecten Krediet AV en LGA Navorming trajectbegeleiding Internaten Werkingsbudget Extra voor internen met schooltoelage Andere IBIS LOP Vlaamse Scholierenkoepel Begeleiders diversiteit K-diensten Maritieme opleiding ….
Omkadering SO Internaten BUSO Directeur Uren-leraar LBV GOK-uren ICT-coördinatie Teeltleiders Topsportcoördinatoren TOAH OKAN Extra uren SG Globale puntenenveloppe Internaten Beheerder Studiemeesters/opvoeders Slapende waak BUSO Directeur Teeltleiders Lesuren Klassendirectie Uren paramedici Slapende waak Klassenraad Bijscholing/begeleiding Minderheidscursus Gods/zed. ICT-coördinatie GOK-uren GON-eenheden ION-lesuren Lesuren TOAH Lesuren POAH Afwijkingsuren (ASS) Extra uren SG Globale puntenenveloppe
Programmaties SO 2010-2011 t.e.m. 2013-2014: programmatiestop. Jaarlijks een 300-tal aanvragen. Vanaf 2014-2015: nieuwe regelgeving. Er zijn 4 categorieën: de vrij programmeerbare structuuronderdelen (61) de niet programmeerbare structuuronderdelen programmeerbare structuuronderdelen mits ruil (12) de structuuronderdelen die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering na advies Vlor, AgODi en onderwijsinspectie. (203, waarvan 92 (44,9%) goedgekeurd) Omvorming bestaat niet meer Overheveling (14)
Programmaties BUSO Nieuw aanbod op 1 september 2015: programmatieprocedure Goedgekeurd door Vlaamse Regering Advies VLOR, inspectie, AgODi Uiterste datum aanvraag: Type 9: 1 juli 2014 (83 aanvragen – procedure loopt) Overige: 30 november 2014
Ouders en leerlingen – gelijke kansen Leerplichtcontrole en spijbelactieplan Startbanenprojecten Jojo/Veve Commissie Leerlingenrechten (secretariaat) Informatiepunt voor ouders en leerlingen Huisonderwijs Openbaarheid van bestuur - schooldoorlichtingen
Meewerken aan beleid Tijdige en correcte implementatie nieuwe regelgeving 65 beleidsprojecten Betrokkenheid AgODi: 40 projecten Nieuw beleid: meewerken door deel te nemen aan beleidswerkgroepen, door kritische analyse van de voorstellen: zijn ze realiseerbaar…? Effecten voor administratie en scholen Ook: voorbereiding voor toepassing. Voor ons: aanpassing van nze informaticaprogramma’s om berekeningen op nieuwe manier te doen, testen van nieuwe berekeningen of dienstbrieven: altijd zeer intensief en spannend
Afdeling SSO In de afdeling basisonderwijs: SBT gewoon onderwijs SBT buiten- gewoon onderwijs Verificatiekorps gewoon voltijds, deeltijds en buitengewoon onderwijs Cel ondersteuning Startbanenproject JoJo (Scholen voor jongeren – Jongeren voor scholen) Startbanenproject VeVe (Verkeersveiligheid) Hoe is de afdeling gestructureerd om dit alles te realiseren? Daarnaast ook een staf van adj van de directeur In de afdeling basisonderwijs: Lokale overlegplatforms (LOP’s) cel speciale onderwijsleermiddelen (SOL) Aanvragen inclusief onderwijs (ION) Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Opdracht afdeling SSO Verificatie teldag Schoolsecretariaat geeft inschrijving door in Discimus Discimus Inschrijving Berekening Dienstbrief op Mijn Onderwijs
Vervolg Schoolorganisatie: uren en opdrachten verdelen Zending naar werkstation Uitbetaling loon Controle op aantal ingerichte uren
Taken SBT Berekening en/of nazicht dienstbrieven omkadering en toelagen Hulp bij elektronische zendingen Leerplichtcontrole Onderwijs aan huis Ondersteuning schooladministratie Gehomologeerde diploma’s Informatiepunt ouders & leerlingen (rechten en plichten)
Taken verificatie Telling leerlingen (o.a. regelmatigheid) Ondersteuning Discimus Toezicht op zending studiebewijzen (Problematische) afwezigheden en tucht Gebruik toelagen (boekhouding) Is leerling aanwezig op teldatum; voldoet hij aan toelatingsvoorwaarden
Innovatie Informatisering processen Discimus Digitaal schooldossier Mijn Onderwijs Databundel Een van de manieren om de dienstverlening steeds te verbeteren is innovatie via informatisering: Vroeger: allemaal aparte modules; nu berekening omkadering, werkingsmiddelen: nu een geïntegreerd systeem (uniform etc) Nu aan het werken aan systeem om de dienstbrieven te digitaliseren, niet meer op papier
Innovatie Papierloos werken Intern: digitaal schooldossier Extern: Mijn Onderwijs Moderne manier van uitwisseling leerlingengegevens: Discimus
Contactpersonen Adjuncten van de directeur: Peter BEX 02/553 88 75 Tine DEBRUYNE 02/553 87 18 Katrien DEMAN 02/553 88 40 Pieter LEMAHIEU 02/553 88 10 Ann VAN CAUSENBROECK 02/553 88 66 Lise VAN PROEYEN 02/553 88 70 Marc VAN DE MEIRSSCHE 02/553 87 03 Karen WENS 02/553 88 56 Hannah BOAKYE 02/553 88 29 Kelly MACHTELINCKX 02/553 91 76 Afdelingshoofd: Caroline Vanbrabant 02/553 87 16 Secretariaat: Christine VAN PARIJS Chantale VAN LIERDE 02/553 87 14 - fax: 02/553 87 15 e-mail: scholen.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be
Contactpersonen Schoolbeheerteams Contactpersonen: www.agodi.be Oost-Vlaanderen: Gewoon SO en DBSO: Antwerpen: Frauke VAN BEVER 02/553 88 92 Marleen CALLAERT 02/553 87 29 Nele VANVAERENBERGH 02/553 87 23 Irène VAN WILDER 02/553 90 05 West-Vlaanderen: Buitengewoon SO: Mieke VAN DE CASTEELE 02/553 87 40 Tamara CHRISTENS 02/553 88 84 Marion DE CLERCQ 02/553 88 86 Sanne VERSMISSEN 02/553 88 72 Limburg: Veerle MERCKAERT 02/553 87 20 Smahen ELOMARI 02/553 87 39 Vlaams-Brabant: Contactpersonen: www.agodi.be Sylke BESBRUGGE 02/553 87 22