Professioneel werken: gestructureerd en methodisch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
HGW en gesprekken met leerlingen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Het is spannend en dat mag
Observeren en rapporteren
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Congres Appreciative Inquiry
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Coachen Maandag 14 juni 2006.

H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Een leesstrategie: toepassing
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Participatiewet vanaf 2015
Methodische gespreksvoering
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
motiverende gespreksvoering
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Samenwerken en communicatie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
BOM-model PV 25/03/2014.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
5 valkuilen & Tips.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Professioneel werken: gestructureerd en methodisch

Methodiek en structuur Voorbereiding doel en communicatiestijl bepalen, basishouding en gespreksvaardigheden Gesprek structuur en techniek Interpreteren verbanden leggen tussen de klant en zijn situatie en de kansen op de arbeidsmarkt.

Taak klantmanager Inschatten van de afstand tot de arbeidsmarkt Plan van aanpak maken Ondersteunen op weg naar werk

Vakmanschap Bewust, doelgericht en systematisch Het verhaal en de situatie van de klant is uitgangspunt. Bewust zijn wie tegenover je zit, op zoek naar kansen en belemmeringen Samen met de klant onderzoeken welke vaardigheden en mogelijkheden er zijn op werk Stapsgewijs een traject naar werk opstellen

Zelfredzaamheid van de klant Heeft te maken met het zoeken en houden van werk zelfbeeld Gedrag en vaardigheden

Inzicht en begrip door vragen stellen Wat wil je bereiken? Wat voor werk zou jou trots maken? Hoe ziet die baan er uit? Wat doe je dan? Wie zie jij als voorbeeld? Wat bedoel je met….. Welke voordelen zie je om……. Hoe ga je om met…….. Welk effect heeft/had dat op jou? Hoe kom je er achter of dat beroep bij jou past.

Basis techniek Luisteren Open vragen stellen en doorvragen E-in vragen en E-ex vragen stellen Samenvatten, hoofd en bijzaken, verbanden leggen Reflecteren op dat wat de klant zegt, doet en voelt. Herkenning en begrip uitspreken Empathie tonen, bevestigen van gedrag (waardering uitspreken over wat de klant goed doet of zegt en compassie tonen voor moeilijke omstandigheden: wat knap dat je het volhoudt!)

Dienstverlener en vragen Informatie inwinnen; Leiden van het gesprek; initiatief nemen en houden; Vasthouden van de aandacht;

Exploreren Verkennen van de situatie Verduidelijken van een probleem Kijken en luisteren Informatie en empathie

Explorerende vraag (E-in vragen) De explorerende vraag is gericht op het vragen naar meer informatie. Vraag aansluiten bij wat de ander heeft gezegd De diepte in vragen, ideeën, meningen en gedachten en gevoelens Achterliggende motieven Wat denkt de klant, waarom is dat zo

E- ex vragen Doorvragen in de breedte, gaat over op een ander onderwerp Jij bepaalt de richting van het gesprek

Gespreksstructuur Kennismaking Uitleg over organisatie, Vertel welke rol jij en de klant hebben, hoe lang het gesprek duurt en welk doel het heeft. Analyse informatie verzamelen, in kaart brengen van de situatie en kenmerken van de klant Diagnose inschatting afstand arbeidsmarkt. Vacatures en functie-eisen bespreken. Conclusie Welke mogelijkheden zijn er nu op de AM? geschikte branche/sector ? Advies Plan van aanpak richting werk Afronding Samenvatten gesprek, overwegingen, vervolgstappen en afspraken