Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa
Proeftuin 4 wetenschapsvakken derde graad 4 uur per week in het Engels Door leraren fy, bio, aard, scheikunde 3 jaar
Taalactiepunten CLIL 1.Ontwikkelen en doorgeven materiaal, publicaties 2.Het ontwikkelen van leraarsportfolio 3.Visiteren met nabespreking en actieplan 4.Afspraken omtrent lesinhouden Engels domeinspecifiek ingevuld 5.Taalbeleid: taalkundige activering van de leerlingen in de zaakvaklessen door hen te laten parafraseren, samenvatten, herformuleren in de andere taal 6.Aanreiken van Classroom English
Voorbeelden CLIL-materiaal
Website
CLIL en internationalisering Europese context E-Twinning CLIL modules Uitwisselen materiaal leraarsniveau Opleiding leraren in CLIL-teaching (Norwich, Finland) Contacten op de CLIL-fora (onestopclil) Publicaties Buitenlandse gastdocenten
e-Twinning
Uitdagingen –Leraren vinden –Leraren opleiden Classroom English Doeltaal Methodes modernevreemdetalenonderwijs CLIL-methodologie (compensatiestrategie, visuele ondersteuning, OVUR,) –Elitaire karakter Testen? De betere, meer gemotiveerde student kiest CLIL
Uitdagingen –Balans taal – vakinhoud –Taalniveau moet hoog genoeg zijn –Leraren moeten ervoor gaan, vrij kiezen –Zieke leraren –Eindtermen in eigen taal bereiken –Evaluatie
Troeven –Hogere taalniveaus (reading, vocabulary) –Meer blootstelling aan taal, natuurlijke contexten –Hoge motivatie –Goede voorbereiding hogere studies, post- graduate –Ouders steunen volop –Europese context –Impact op didactiek (receptief – productief)