Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TTO in de Tweede Fase.
Advertisements

Voorstelling internationalisering Internationalisering Stage lopen of studeren in het buitenland in Opleiding Logopedie en Audiologie.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Ouderavond Profielkeuze TTO
Schoolpartnerschappen in Europa
Profielkeuze in 3 Atheneum
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Welkom.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Evaluatie van vaardigheden
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
CAMBRIDGE ENGELS.
Kwesties rond ict verbonden
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Studiekeuzes van uw kind
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
ICTO op Locatie 2009 R. van der Zwaard – Opleiding Engels
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Wat staat er dit jaar op het programma?
Dag van het SO – workshop CLIL
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
INFO - AVOND 3 HAVO.
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Terugkoppeling herijkingswensen
Mobieltje op trilalarm ?
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Profielkeuze avond ( uur)
Informatie-avond profielkeuze klas 3
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa

Proeftuin 4 wetenschapsvakken derde graad 4 uur per week in het Engels Door leraren fy, bio, aard, scheikunde 3 jaar

Taalactiepunten CLIL 1.Ontwikkelen en doorgeven materiaal, publicaties 2.Het ontwikkelen van leraarsportfolio 3.Visiteren met nabespreking en actieplan 4.Afspraken omtrent lesinhouden Engels domeinspecifiek ingevuld 5.Taalbeleid: taalkundige activering van de leerlingen in de zaakvaklessen door hen te laten parafraseren, samenvatten, herformuleren in de andere taal 6.Aanreiken van Classroom English

Voorbeelden CLIL-materiaal

Website

CLIL en internationalisering Europese context E-Twinning CLIL modules Uitwisselen materiaal leraarsniveau Opleiding leraren in CLIL-teaching (Norwich, Finland) Contacten op de CLIL-fora (onestopclil) Publicaties Buitenlandse gastdocenten

e-Twinning

Uitdagingen –Leraren vinden –Leraren opleiden Classroom English Doeltaal Methodes modernevreemdetalenonderwijs CLIL-methodologie (compensatiestrategie, visuele ondersteuning, OVUR,) –Elitaire karakter Testen? De betere, meer gemotiveerde student kiest CLIL

Uitdagingen –Balans taal – vakinhoud –Taalniveau moet hoog genoeg zijn –Leraren moeten ervoor gaan, vrij kiezen –Zieke leraren –Eindtermen in eigen taal bereiken –Evaluatie

Troeven –Hogere taalniveaus (reading, vocabulary) –Meer blootstelling aan taal, natuurlijke contexten –Hoge motivatie –Goede voorbereiding hogere studies, post- graduate –Ouders steunen volop –Europese context –Impact op didactiek (receptief – productief)