MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Inschrijven op een vervolgopleiding
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Presentatie Procedure naar het VO
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
VTB Technasium Vakcollege
De weg naar het voortgezet onderwijs
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Informatieavond klas 2 Welkom
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Van vmbo-2 naar vmbo-3 en de mogelijkheden na het vmbo
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Beter Onderwijs Nederland
LOB binnen Taalbrug DG.
Praktijkervaring en reflectie
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Breed Talent Factory.
Samen op reis ! GO! Barcelona, mei Samen op reis ! GO! Barcelona, mei 2015.
Studiekeuzes van uw kind
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Competentie gericht onderwijs
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Research Centre for Education and the Labour Market
Welkom op het Saenredam College
Studiekeuzes van uw kind
Research Centre for Education and the Labour Market
De rekenvaardige burger
Basisschool Voortgezet onderwijs
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van MBO ers triggeren In MBO werken vanuit probleemgestuurd leren met aanvullende traditionele, klassieke lessen zowel voor AVO als voor beroepsgericht In MBO vooral werken met projecten

MBO PERSPECTIEF 2 Wat moeten MBO ers op niveau IV vooral kunnen en waar hebben ze moeite mee? Procesmatig, planmatig werken Hoe kunnen we vanuit het vmbo helpen bij procesmatig kunnen denken? Reflectie vooraf, tijdens en na een praktijkopdracht is essentieel. Als docent leren vragen en doorvragen en uiteindelijk moeten de MBO ers dit ook zelf kunnen. In het vmbo hiermee al beginnen MBO ers zeggen ook vaak: Zeg maar wat ik moet doen, terwijl het bedrijfsleven proactieve, ondernemende werknemers vraagt. In het onderwijs de balans zoeken tussen sturen, bij de hand nemen en loslaten. Hoe kun je in het vmbo al beginnen met een groeimodel van zowel sturen, bij de hand nemen en loslaten? Alle niveaus vragen in het beroep procesmatig denken, dus ook voor kader, basis, gl en tl

MBO PERSPECTIEF 3 Waterscheiding tussen diverse vormen van onderwijs ( bo-vo-mbo- hbo-universiteit) Is de waterscheiding een gevolg van de ontwikkeling en hoort het erbij of moeten we flauwe bochten maken? Kan er tussen de opleidingen gezwaluwstaart worden? Hoe? Willen leerlingen vanuit de praktijk werken of vanuit theorie? Wat betekent dit voor de inrichting van je onderwijs? Welke differentiaties zijn er noodzakelijk? Welke vormen van gepersonaliseerd leren zijn er mogelijk? Kunnen en willen we het koude douche effect verminderen tussen vmbo gl/tl en mbo opleidingen niveau IV? Wat is daarvoor nodig? Portfolio gebruiken als middel om zichtbaar te maken hoe leerlingen reflecteren

MBO PERSPECTIEF 4 21 eeuws century skills ook integreren in het vmbo ( zie ook preambule vo) Duurzaam werkrelaties tussen docenten opbouwen, bij elkaar op bezoek gaan en ervaren hoe het is, dus dingen doen bij elkaar op scholen -Leerbaarheid van werknemer is cruciaal -Leerbaarheid wordt gevoed door nieuwsgierigheid -Beroepsssituatie met geïntegreerde opdrachten laten zien welke toepassingen theoretische avovakken hebben -Intersectorale programma’s in het vmbo bieden ruimte voor LOB

HOE KIJKT HET BEDRIJFSLEVEN NAAR HET ONDERWIJS? Bij niveau IV gaat het ook om het type mens, wie ben je? Je zijnsorientatie Bedrijven helpen kijken naar het onderwijs Bedrijven moeten door het onderwijs geholpen worden om te leren kijken naar het onderwijs. In het onderwijs meer onderwijskundige concepten en bedrijfsleven kijkt vanuit 1 perspectief, vanuit eigen beleving en referentiekader Ouders en bedrijfsleven helpen kijken naar onderwijs, anders de vraag ‘leren ze wel wat?’

VERANDERINGEN MBO Veel niveau IV opleidingen van 4 jaar naar 3 jaar Niveau IV ondernemerschap Vakmanschap versus ondernemerschap Ondernemersplan belangrijk, ondernemersplan per opleiding verschillend, afhankelijk van richting Ondernemend gedrag is overal belangrijk Leiding geven en managen en ondernemende houding onderdelen van niveau IV Breed i.p.v. smal opleiden Bedrifjssystemen kunnen overzien Ketendenken kunnen overzien Miniondernemingen als model