Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Busramp in Zwitserland
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
situationeel leiderschap
Workshop Handelingsgericht werken
Ik wens je De kracht van god.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
voor iedereen die van zijn hond houdt…
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Verborgen vormen van pesten
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Public design – Concept 1
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Oplossingsgericht coachen
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
DRIVE! in het beroepsonderwijs
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Leidinggeven en coachen
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Aan de slag met de BETERapp
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Motiveren van vrijwilligers
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Personeelsessie LOKO.
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Welkom op onze ouderochtend
Wjk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Talent in Ontwikkeling
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Persoonlijk Leiderschap
PROEVERIJ.
Transcript van de presentatie:

Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015 Ruurd Taconis Anna van dern Want Marieke Thurlings Migchiel van Diggelen Arjan Smit Ymke de Jong Met dank aan de deelnemers en presentatoren

Onderwerp BC: van geleid naar zelfstandig(er) leren/werken Feedback: de belangrijkste factor in leren (Hattie) Feedback is meer dan ‘feedback geven’: ‘informatie over hoe je bezig bent over wat er zou moeten’. verwerken initiatief

Onderwerp Voordelen initiatief student: eigenaarschap – blijft/wordt eigenaar van het leren. zelfstandige beroepsuitoefening (eind BC). gewenst (want gevraagd) sluit aan bij leerproces / denkstroom feedback geven = sociale implicaties (status, kwetsbaar, veiligheid)

Model

Website

Aanpak Interviews Website Voorbeelden/filmpjes Tips Bronnen Zelftest: http://feedbackesoe.wikispaces.com/quiz

Voorbeeld tips Een leercultuur is belangrijk. Studenten mogen vragen stellen en fouten maken; leren staat voorop en studenten worden uitgedaagd. Wees duidelijk positief over het stellen van vragen. Help studenten in te zien dat feedback vragen goed (statusverhogend). Goede feedback, als er eenmaal om gevraagd wordt, is essentieel. Goede feedback is bruikbaar en helpt de ontvanger verder. Wees nabij. Hoe minder ver de afstand naar de student is (letterlijk en figuurlijk) hoe groter de kans dat hij feedback zoekt. Hoe meer druk studenten ervaren (bv. het halen van een deadline) hoe groter de kans dat ze om feedback vragen. Als die druk ontbreekt, zullen ze niet om feedback vragen. Vertrouwen is belangrijk: de student moet u vertrouwen en u de student. Beginnende studenten hebben meer behoefte aan positieve, bevestigende feedback. Gevorderde studenten hebben meer behoefte aan constructieve, kritische feedback. Neem de tijd. Feedbackvraag-gedrag hangt samen met zelfbeeld. Mensen die willen groeien, zoeken hier feedback op. Mensen die hun imago willen beschermen, zoeken naar zelfbevestigende feedback. En dat kan soms omslaan naar helemaal geen feedback zoeken. Wees je bewust van wie je voor je hebt en pas eventueel je gedrag of dat wat je zegt, aan. Rol model (doe het zelf voor, of laat peers dat doen) Help studenten profijt te hebben van feedback; dat maakt dat je eerder feedback vraag. Oefen, laat zien hoe je feedback benut.

Interviewformat Veelal informeel en of 1:1 (na de les, peer-peer, ‘overhoren’, ‘ben ik een beetje op de goede weg’, …)

Opzet zelftest Aspect 1: Wat reken je als docent tot je taak? Aspect 2: Hoe intensief ben je daar mee bezig? Hoort niet bij Hoort wel bij mijn taak en mijn taak: doe ik: [] (score 0) [] nooit/zelden [] soms [] regelmatig [] vaak

Voorbeeld items Ik zorg er voor dat studenten zich vrij voelen om vragen te stellen over hoe zij werken Ik creëer een sfeer waarin je als student positief naar voren komt als hij vragen stelt over der stof. Ik ga na of studenten de feedback begrepen hebben. Ik stimuleer studenten zich laten overhoren. Ik stuur er op aan dat studenten die vragen hebben over hun aanpak en een opdracht, die vragen stellen. Ik moedig studenten aan om informatie te verzamelen over hun sterke en minder sterke kanten. Ik laat duidelijk merken dat ik het stellen van vragen op prijs stel. Ik zie effect bij de studenten van de feedback die zijn zelf gevraagd hebben (b.v. peer-feedback,… )