Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Succesfactoren van teamcoaching
Aanpak voor een top team
Martin Euwema leren van conflict
VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
De Dynamische Waardestelling
Ontwerpprojecten Competenties
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Wat willen we vandaag doen?
Een theoretische verkenning
2. Eduscrum als activerende didactiek
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De kubus van CSPE succesfactoren!
De adolescentie als reorganisatie
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
leiderschap in planning & control
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Mondzorg - persoonsgericht
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk. De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Antibioticaresistentie en teamleren
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Vergunningenmanagement
Visie op leren Ontwikkelen en werken liggen in elkaars verlengde
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Workshop – teamgroei begrijpen
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer   Team Konfrontatie Methode Een aanpak voor teamcoaching Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer Stichting TKM 26 september 2008 www.teamkonfrontatiemethode.nl

Zelfsturing De TKM helpt het team de praktijk van onderlinge samenwerking te onderzoeken en te veranderen. Team is eigenaar van het onderzoek Team is eigenaar van de verandering www.teamkonfrontatiemethode.nl

Resultaat TKM Inzicht in de groepseigen, ‘negatieve’ patronen van samenwerking Nieuw samenwerkingsgedrag dat beter past bij waar de omgeving om vraagt Verbetering van dialogische vaardigheden www.teamkonfrontatiemethode.nl

Een systeemdiagram onzekerheid over eigen oplossingen slagvaardig-heid prioriteiten worden verlegd onderlinge kritiek onzekerheid over eigen oplossingen flexibel reageren op wat de situatie van het moment nodig heeft ervaren (tijds)druk herhaling van discussies _ + OBJECTIEVE KRITISCHE www.teamkonfrontatiemethode.nl

Aanleidingen voor TKM Onderhoudsbeurt (lerende organisatie; leren leren, teamleren) Behoefte om cultuur in team / organisatie te verbeteren Als onderzoek naar irritaties diepgaand gevoerd moet worden www.teamkonfrontatiemethode.nl

Meerwaarde TKM Stapsgewijze methode voor teamontwikkeling Meetbaarheid van teamontwikkeling Expliciete aandacht voor collectieve ‘groef’ Eigenaarschap bij de teamleden: men formuleert zelf het probleem en de oplossing www.teamkonfrontatiemethode.nl

De TKM Meet de collectiviteit in ervaring Beeldt de ‘groef’ van een team uit in een systeemdiagram Nodigt deviante stemmen uit om deel te nemen aan de dialoog in het team Meet de ontwikkeling in het team: verandering in ervaring, collectiviteit en deviantie www.teamkonfrontatiemethode.nl

Doel TKM De TKM heeft het doel de positieve bijdrage van deviante stemmen te stimuleren. www.teamkonfrontatiemethode.nl