Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer Team Konfrontatie Methode Een aanpak voor teamcoaching Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer Stichting TKM 26 september 2008 www.teamkonfrontatiemethode.nl
Zelfsturing De TKM helpt het team de praktijk van onderlinge samenwerking te onderzoeken en te veranderen. Team is eigenaar van het onderzoek Team is eigenaar van de verandering www.teamkonfrontatiemethode.nl
Resultaat TKM Inzicht in de groepseigen, ‘negatieve’ patronen van samenwerking Nieuw samenwerkingsgedrag dat beter past bij waar de omgeving om vraagt Verbetering van dialogische vaardigheden www.teamkonfrontatiemethode.nl
Een systeemdiagram onzekerheid over eigen oplossingen slagvaardig-heid prioriteiten worden verlegd onderlinge kritiek onzekerheid over eigen oplossingen flexibel reageren op wat de situatie van het moment nodig heeft ervaren (tijds)druk herhaling van discussies _ + OBJECTIEVE KRITISCHE www.teamkonfrontatiemethode.nl
Aanleidingen voor TKM Onderhoudsbeurt (lerende organisatie; leren leren, teamleren) Behoefte om cultuur in team / organisatie te verbeteren Als onderzoek naar irritaties diepgaand gevoerd moet worden www.teamkonfrontatiemethode.nl
Meerwaarde TKM Stapsgewijze methode voor teamontwikkeling Meetbaarheid van teamontwikkeling Expliciete aandacht voor collectieve ‘groef’ Eigenaarschap bij de teamleden: men formuleert zelf het probleem en de oplossing www.teamkonfrontatiemethode.nl
De TKM Meet de collectiviteit in ervaring Beeldt de ‘groef’ van een team uit in een systeemdiagram Nodigt deviante stemmen uit om deel te nemen aan de dialoog in het team Meet de ontwikkeling in het team: verandering in ervaring, collectiviteit en deviantie www.teamkonfrontatiemethode.nl
Doel TKM De TKM heeft het doel de positieve bijdrage van deviante stemmen te stimuleren. www.teamkonfrontatiemethode.nl