1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
Welkom in klas VP Mentoren:
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Presentatie Procedure naar het VO
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.

1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Universiteit Gent – Oktober 2013 Universiteit Gent.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Welkom !.
Brussel nader onderzocht
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Toelichting PIAAC-resultaten – Vlor, 17 oktober 2013 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde Vlor, 17 oktober 2013.
4 leerwegen ◦ basisberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 1/2 ◦ kaderberoepsgerichte leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ gemengde leerweg  MBO niv. 3/4 ◦ theoretische.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Afdeling Internationale Relaties Onderwijs en Vorming Voor twinning ontmoetingsdag 9/02/2011 Ilse Scheirlinckx.
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Welkom in klas VQ Mentoren:
Cannabisgebruik in Vlaanderen
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Leren in de beroepspraktijk
Diversiteit & Discriminatie
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
De Unie en het spook van het euroscepticisme Prof. Steven Van Hecke & Wouter Wolfs Universiteit Derde Leeftijd Kortrijk | 26 maart 2014.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Verdampende jeugdcriminaliteit
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Leerlingenoverleg Gent
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
De Unie en het spook van het euroscepticisme
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Ronse Basis + Secundair Onderwijs
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde – Universiteit Gent) -Vraag AKOV: hoe doen bso-leerlingen in Vlaanderen het in vergelijking met beroepsleerlingen in andere landen?  PISA (Programme for International Student Assessment): - internationaal onderzoek dat 15-jarigen test - elke drie jaar - leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid - curriculumonafhankelijke vragen in een realiteitsgebonden context

2 -Internationale vergelijking bso-leerlingen: -Enkel mogelijk voor landen waar leerlingen op de leeftijd van 15/16 jaar al in beroepsonderwijs les (kunnen) volgen  Groep afgebakend tot leerlingen in internationale graad 9 of hoger  Groep afgebakend tot die onderwijsvormen die ISCED-oriëntatie ‘vocational’ of ‘pre-vocational’ kregen -Analyses op data van PISA2012 – domeinen wiskundige geletterdheid en leesvaardigheid -Landen / regio’s bruikbaar voor de vergelijking: Franse Gemeenschap, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Tsjechische Republiek

Sample sizes ranged from.. De peilingsresultaten PAV in internationaal perspectief – Brussel, 11 juni 2014 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde - Inge De Meyer PISA: Programme for International Student Assessment INTERNATIONALE VERGELIJKING BSO-LEERLINGEN Enkel mogelijk voor landen waar leerlingen op de leeftijd van 15/16 jaar reeds in beroepsonderwijs les kunnen volgen  Groep afgebakend tot leerlingen in internationale graad 9 of hoger  Groep afgebakend tot die onderwijsvormen die ISCED oriëntatie ‘vocational’ of ‘pre-vocational’ kregen Pool vergelijkende landen: Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Australië Land/regioVergelijkingsgroepAantal lln % binnen steekproef Vlaanderenbso92919,0% Franse Gem.éducation professionel2839,6% NederlandVMBO (kaderberoepsgerichte en basisberoepsgerichte leerweg) 95121,3% DuitslandHauptschule55010,1% Frankrijkenseignement du premier et de second cycle professionel du second degré 64513,9% OostenrijkPolytechnische Schulen, Berufsschulen, Berufsbildende Mittlere Schulen ,5% Tsjechische Rep. secondary vocational school, courses without maturita 3516,6%

Sample sizes ranged from.. De peilingsresultaten PAV in internationaal perspectief – Brussel, 11 juni 2014 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde - Inge De Meyer PISA: Programme for International Student Assessment INTERNATIONALE VERGELIJKING BSO-LEERLINGEN In alle landen presteren BSO-leerlingen significant onder het nationaal gemiddelde.

Sample sizes ranged from.. De peilingsresultaten PAV in internationaal perspectief – Brussel, 11 juni 2014 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde - Inge De Meyer PISA: Programme for International Student Assessment INTERNATIONALE VERGELIJKING BSO-LEERLINGEN In alle landen presteren BSO-leerlingen significant onder het nationaal gemiddelde.

6 -In de meeste landen schommelt het percentage bso-leerlingen dat het basisniveau niet haalt rond de 40% voor leesvaardigheid. -Voor wiskundige geletterdheid ligt het percentage laagpresterende bso-leerlingen in de meeste landen nog iets hoger – enkel in Oostenrijk en Frankrijk is er een omgekeerde tendens.

Sample sizes ranged from.. De peilingsresultaten PAV in internationaal perspectief – Brussel, 11 juni 2014 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde - Inge De Meyer PISA: Programme for International Student Assessment INTERNATIONALE VERGELIJKING BSO-LEERLINGEN In de meeste landen schommelt het percentage BSO-leerlingen dat het basisniveau niet haalt rond de 40% voor leesvaardigheid. Voor wiskundige geletterdheid ligt het percentage laagpresterende BSO- leerlingen in de meeste landen nog iets hoger – enkel in Oostenrijk en Frankrijk is er een omgekeerde tendens

Sample sizes ranged from.. De peilingsresultaten PAV in internationaal perspectief – Brussel, 11 juni 2014 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Onderwijskunde - Inge De Meyer PISA: Programme for International Student Assessment INTERNATIONALE VERGELIJKING BSO-LEERLINGEN In de meeste landen schommelt het percentage BSO-leerlingen dat het basisniveau niet haalt rond de 40% voor leesvaardigheid. Voor wiskundige geletterdheid ligt het percentage laagpresterende BSO- leerlingen in de meeste landen nog iets hoger – enkel in Oostenrijk en Frankrijk is er een omgekeerde tendens

9 -Het prestatieverschil tussen aso- en bso-leerlingen verkleint in alle landen significant als er gecontroleerd wordt voor sociaal-economische status en migratiestatus, maar niet spectaculair. -De samenhang met andere belangrijke achtergrondvariabelen (bijv. zittenblijven en thuistaal) is moeilijker na te gaan door de grote verschillen tussen de onderwijssystemen en leerlingenpopulaties. -In Vlaanderen daalde in zowel aso, bso als tso de gemiddelde prestatie voor wiskundige geletterdheid significant over de 4 cycli van PISA ( ). Voor leesvaardigheid is er eveneens een dalende trend bij tso- en bso-leerlingen, maar wordt er bij aso-leerlingen geen significant verschil in de leesvaardigheidsscore over de 4 cycli vastgesteld.

10 -De PISA-resultaten bevestigen enerzijds het grote aantal Vlaamse bso-leerlingen dat het basisniveau niet bereikt: -leesvaardigheid: 39% bereikt basisniveau niet -wiskundige geletterdheid : 46% bereikt basisniveau niet -Leesvaardigheid: eenzelfde percentage bso-leerlingen bereikt basisniveau leesvaardigheid niet in de onderzochte landen. -Wiskundige geletterdheid: in de meeste andere landen (met uitzondering van de Franse Gemeenschap) slaagt men erin om de groep die onder niveau 1 presteert (17%), kleiner te houden.