Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
College 2 Between-subject en within-subject designs
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Interventie en implementatie
Risico’s en gevaren van techniek
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Conduct Disorder A. Een zich herhalend en aanhoudend gedragspatroon waarbij de grondrechten van anderen of belangrijke bij de leeftijd horende sociale.
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedrag in organisaties, 10e editie
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Een review van het artikel: Gender-specific development of nonverbal behaviors and mild depression in adolescence Door: Yolanda van Beek, Marlies S. M.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transactionele analyse
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Actieonderzoek instructietafel.
Psychologische Test.
Autismespectrumstoornis
PLUSKLAS.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Expressie van emoties bij autisme
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Ontwikkeling en de basisschool
Opvoeden.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Groepsdynamiek 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
PETS! Pesten anders bekeken
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
H3 Wat is normaal?.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden Evaluatieve term Complex multidimensioneel construct Omvat gedrags-, cognitieve en emotionele componenten Subdomeinen (Gresham, 1986) Adaptief gedrag Sociale vaardigheden Aanvaarding door leeftijdgenoten

Adaptief gedrag De effectiviteit of de mate waarin een individu beanwoordt aan de normen voor persoonlijke onafhankelijkheid en sociale verantwoordelijkheid (Grossman, 1983) Ontwikkelingsconstruct Moet bekeken worden binnen culturele en omgevingscontext

Sociale vaardigheden In review werden niet minder dan 15 expertdefinities gevonden (Merrel en Gimpel, 1998) Werkdefinitie: specifieke gedragingen die, wanneer ze geïnitieerd worden, leiden tot gewenste gevolgen voor de persoon die ze stelt

Peer-relaties (peer acceptance) Vaak ook beschouwd als product van sociale vaardigheden Probleemgroepen Verworpen kinderen Genegeerde kinderen Maar: Verworpen kinderen zijn meer agressief en vernielzuchtiger

Peer-relaties (peer acceptance) Hebben een stabielere status Rapporteren meer eenzaamheid en depressie Zijn meet “at risk” voor problemen in adolescentie en volwassenheid

Assessment van sociale competentie Directe observatie Rating schalen Vb. MESSY Zelfrapportering Sociometrie Zie ook oefening

Sociometrie Rating Paired comparaison Likert-schaal Perceptie van elk kind over alle anderen Nadeel: geen onderscheid verworpen-genegeerd Paired comparaison Alle kinderen worden in alle mogelijke paren van 2 aangeboden (namen of foto’s) Weinig gebruikt, tenzij bij kleuters

Sociometrie Nominatie Positief: 3 à 5 kinderen noemen die voldoen aan een bepaald criterium Negatief: 3 à 5 kinderen noemen die niet voldoen aan een bepaald criterium Voordeel: onderscheid verworpen-genegeerd Nadeel: soms ethische bezwaren van leerkrachten