Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden Evaluatieve term Complex multidimensioneel construct Omvat gedrags-, cognitieve en emotionele componenten Subdomeinen (Gresham, 1986) Adaptief gedrag Sociale vaardigheden Aanvaarding door leeftijdgenoten
Adaptief gedrag De effectiviteit of de mate waarin een individu beanwoordt aan de normen voor persoonlijke onafhankelijkheid en sociale verantwoordelijkheid (Grossman, 1983) Ontwikkelingsconstruct Moet bekeken worden binnen culturele en omgevingscontext
Sociale vaardigheden In review werden niet minder dan 15 expertdefinities gevonden (Merrel en Gimpel, 1998) Werkdefinitie: specifieke gedragingen die, wanneer ze geïnitieerd worden, leiden tot gewenste gevolgen voor de persoon die ze stelt
Peer-relaties (peer acceptance) Vaak ook beschouwd als product van sociale vaardigheden Probleemgroepen Verworpen kinderen Genegeerde kinderen Maar: Verworpen kinderen zijn meer agressief en vernielzuchtiger
Peer-relaties (peer acceptance) Hebben een stabielere status Rapporteren meer eenzaamheid en depressie Zijn meet “at risk” voor problemen in adolescentie en volwassenheid
Assessment van sociale competentie Directe observatie Rating schalen Vb. MESSY Zelfrapportering Sociometrie Zie ook oefening
Sociometrie Rating Paired comparaison Likert-schaal Perceptie van elk kind over alle anderen Nadeel: geen onderscheid verworpen-genegeerd Paired comparaison Alle kinderen worden in alle mogelijke paren van 2 aangeboden (namen of foto’s) Weinig gebruikt, tenzij bij kleuters
Sociometrie Nominatie Positief: 3 à 5 kinderen noemen die voldoen aan een bepaald criterium Negatief: 3 à 5 kinderen noemen die niet voldoen aan een bepaald criterium Voordeel: onderscheid verworpen-genegeerd Nadeel: soms ethische bezwaren van leerkrachten