H6 – Business-to-businessmarkten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Inkoopprocessen: structuur en besluitvorming
Marketing voor ZZP-ers
Gespreksvoorbereiding
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De marketingmixstrategie
KRITISCHE KOPER?.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
H4: Begrijpen van de markt
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
The LAW VBI9A4.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Marketing H.2 Marketingbeleid.
H3: Koopgedrag van organisaties
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Ondernemen na je studie!
Strategie Algemeen Porter.
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
© Pearson Education Benelux, 2003
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Commercieel jaarplan Commercie:
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
LODESTAR O NLINE E XPERTS Welkom! Ben jij een Kameleon?
Ondernemen(d) in het onderwijs
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Business Marketing Management
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketing vandaag en morgen
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Onderwijseenheid ondernemen
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Indeling van hoofdstuk 3
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
H6 – Business-to-businessmarkten
Gestandardiseerde informatiebronnen
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN 1

http://www.youtube.com/watch?v=1B8_RzpON-4

Airbus Toekomst: 3 x zoveel luchtvervoer 40.000 orders voor toestellen Airbus: Hub and spoke: grote toestellen Concurrent: Boeing: point to point: kleinere toestellen A380: L: 75m, B: 81m. H 8m, 853 pax, te groot voor de luchthavens

Airbus: aanpassen aan wensen luchtvaartmaatschappijen toestellen flexibeler Eigen strategie

De zakelijke markt (B2B) (organisatiemarkt) Kenmerkende verschillen: vaak Meerdere kopers: en gebruiker en bestuurders Aantal klanten: minder Omvang van de aankopen: hoog Geografische concentratie: Silicon Valley, Rotterdam

6.3 B2B-vraag Inelastische vraag: niet prijsgevoelig Afgeleide vraag: afh. van vraag naar consumentengoederen Inelastische vraag: niet prijsgevoelig Fluctuerende vraag: veranderend Gekoppelde vraag (joint demand)

6.4 Soorten B2B markten

6.5 Aard van het kopen: De koopsituatie: routinematige heraankoop(straigh rebuy) gewijzigde heraankoop (modified rebuy) nieuwe aankoop (new task buying) Beroepsinkoper Inkoopcentrum (DMU) Reverse marketing: koper zoekt leverancier

Typen koopsituaties in B2B Eerste aankoop (new task) organisatie koopt een product of dienst voor de eerste keer, uitgebreid besluitvormingsproces. Gewijzigde heraankoop (modified rebuy) koper wil bij een vervolgaankoop wijzigingen doorvoeren in de productspecificaties, prijstelling, inkoopcondities of keuze van leverancier. Ongewijzigde heraankoop (straight rebuy) inkoper laat de productspecificaties ongemoeid, evalueert geen nieuwe alternatieven en bestelt routinematig bij de huidige leverancier. 3.10

Deelnemers aan het koopproces Een Decision Making Unit (buying center): een “ groep mensen” om een belangrijke aankoop voor te bereiden. Rollen: • initiator: neemt het initiatief • beïnvloeder: formuleert technische specificaties en geeft informatie of advies • gatekeeper: beheerst en filtert de informatie • beslisser: bepaalt in de praktijk (soms informeel) wie de leverancier wordt • inkoper: is formeel verantwoordelijk en bevoegd om – na de onderhandelingen – de leverancier te kiezen • gebruiker: moet werken met het product en beïnvloedt zo de besluitvorming 3.9

Koopbeslissingsproces B2B

6.6 B2B e-commerce Intranet, internet en private exchanges Bedreigingen van de veiligheid firewalls versleutelen

15