Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1ste graad
Historische vaardigheden (1) Inzicht verwerven in de plaats- en tijdsgebondenheid en socialiteit van het menselijke handelen Inzicht verwerven in de evolutie van het maatschappelijke en menselijke gebeuren Inzicht verwerven in de verwevenheid van lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis
Historische vaardigheden (2) Vertrouwd maken met lange termijngeschiedenis Historische bronnenkritiek Situeren van historische gebeurtenissen in het juiste tijdvak en socialiteit Inhoudelijke en vergelijkende analyse van visuele bronnen Ontleden en interpreteren van schema’s
Historische vaardigheden (3) Goed gebruik van de historische atlas Kaarten lezen, aanduiden, interpreteren en actualiseren Lezen van een stamboom en grafieken Hoofdzaken kunnen onderscheiden van bijzaken Wisselende inhouden van historische begrippen leren inzien
ICT Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht 1ste jaar: werkje indienen via diskette 2de jaar: werkje opsturen naar leerkracht via e-mail Werken met cd-roms
Activerende werkvormen Leergesprek Groepswerk in de klas Zelfwerkzaamheid in de klas en thuis Rollenspel ICT-opdrachten Korte mondelinge presentatie Excursies
Evaluatie: aansluiten op werkvormen (1) Kaart- en atlasoefeningen Ontleden grafieken en tabellen Formuleren van eigen mening Oefeningen op referentiekaders Historische kritiek toepassen op ongeziene tekst: transferwaarde! Afbeeldingen analyseren en situeren
Evaluatie (2) Schema’s aanvullen Chronologisch ordenen Genoeg punten plaatsen op werkjes en/of mondelinge presentatie Streven naar 50/50 verdeling kennis/inzicht – vakspecifieke vaardigheden Aanzetten geven tot zelfevaluatie