Leerlijnen in de geschiedenisles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eindwerk zesde jaar.
Advertisements

Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Integrale opdrachten STW
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Ten Holtens Erve Groep 7 en
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Bestrijd een vooroordeel
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Historische vaardigheden
Basis vaardigheden PowerPoint
Evaluatie Leerlijnen.
Activerende werkvormen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
Workshop evalueren Dcp
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
IPC Nederland.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Training digitale didactiek
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Kritisch denken ‘vertaald’
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Activerende werkvormen
Dide Breuer.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Ethiek in de branche social work
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Geschiedenis 3de jaar.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1ste graad

Historische vaardigheden (1) Inzicht verwerven in de plaats- en tijdsgebondenheid en socialiteit van het menselijke handelen Inzicht verwerven in de evolutie van het maatschappelijke en menselijke gebeuren Inzicht verwerven in de verwevenheid van lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis

Historische vaardigheden (2) Vertrouwd maken met lange termijngeschiedenis Historische bronnenkritiek Situeren van historische gebeurtenissen in het juiste tijdvak en socialiteit Inhoudelijke en vergelijkende analyse van visuele bronnen Ontleden en interpreteren van schema’s

Historische vaardigheden (3) Goed gebruik van de historische atlas Kaarten lezen, aanduiden, interpreteren en actualiseren Lezen van een stamboom en grafieken Hoofdzaken kunnen onderscheiden van bijzaken Wisselende inhouden van historische begrippen leren inzien

ICT Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht 1ste jaar: werkje indienen via diskette 2de jaar: werkje opsturen naar leerkracht via e-mail Werken met cd-roms

Activerende werkvormen Leergesprek Groepswerk in de klas Zelfwerkzaamheid in de klas en thuis Rollenspel ICT-opdrachten Korte mondelinge presentatie Excursies

Evaluatie: aansluiten op werkvormen (1) Kaart- en atlasoefeningen Ontleden grafieken en tabellen Formuleren van eigen mening Oefeningen op referentiekaders Historische kritiek toepassen op ongeziene tekst: transferwaarde! Afbeeldingen analyseren en situeren

Evaluatie (2) Schema’s aanvullen Chronologisch ordenen Genoeg punten plaatsen op werkjes en/of mondelinge presentatie Streven naar 50/50 verdeling kennis/inzicht – vakspecifieke vaardigheden Aanzetten geven tot zelfevaluatie