Coöperatief leren in multiculturele groepen CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen
WAT IS CLIM?
Wat? CLIM= Afhankelijkheid heterogene groepen wisselende status deelname aan interactie betekenisvol leren
HOE TE WERK?
Hoe? Hoe? Themaboekjes Inleidende les 5 rotatielessen syntheseles
Materiaal Bronnenkaarten met informatieve info Activiteitenkaart (A= verkennend, B= verdiepende opdracht) Antwoordkaart Themaboekjes CLIM-wijzer voor leerkracht = handleiding
ROL VAN DE LEERKRACHT?
Leerkracht = Mediator observeren en gerichte feedback geven open vragen
THEORETISCHE ACHTERGROND
Theorie CLIM: 1995 Steunpunt Intercultureel Onderwijs, Ugent Oorsprong: ‘Complex Instruction’, Cohen en Lotan Belang van heterogene groepen Medeleerlingen hun kennis en vaardigheden als bron gebruiken Rol leerkracht: leerlingen activeren zodat iedereen bijdraagt aan de groepsinteractie Meervoudige intelligenties waarderen (Gardner)
OPDRACHT
Opdracht CLIM adhv CLIM! Samenwerken: 1 aspect van CLIM/groep Samenvatting Kort op wordpress Rol in groep Normaal: bron, organisator, materiaalmeester, planner, bemiddelaar, verslaggever Hier: organisator, planner, bemiddelaar,verslaggever Normaal elke sessie andere rol en rol aansluiten op persoonlijkheid gaat niet in deze groep/situatie
Opdracht-materiaal Rolverdelingen: wat verwachten we van wie? Bronkaart : ≠ deel dus elkaar nodig Activiteitkaart: uitleg opdracht Wordpress bij wijze van forum
Verdeling Groep 1: rol van de leerkracht Groep 2: klasklimaat Groep3: werken met wisselende status Groep 4: coöperatief leren VOORBEELDGROEP: Groep 5: organisatie (wij)
GEBRUIKERSNAAM + WACHTWOORD OP ACTIVITEITENKAART
Nog vragen?
Aan het werk!
Nabespreking
Voordelen Innemen rol MOET samenwerken iedereen aan bod => afhankelijk Lk niet traditionele rol
Nadelen Pushen in rol, MOETEN => gevaar! Niet actieve lk => valt het in het water Veel werk & moeilijk realiseerbaar indien ander thema Veel tijd in beslag, veel voorbereiding voor lk
Onderzoek kleinschalig onderzoek Groepswerk adhv CLIM Camera’s in klas=>observeren 2groepen Analyse interactie lln: Inhoud Opdracht Organisatie orde
Onderzoek Groep 1 minder bekend met groepswerk Invulblad Info opzoeken 21min inleiding, 17min opdracht Groep 2: bekend met CLIM 5min inleiding, 50min opdracht
Resultaten groep 1 1 lln relevante mededelingen Vooral organisatie aan bod Ruzie!
Resultaten groep 2 Inbreng verdeeld 1lln minder aan bod Vooral organisatie aan bod Inhoud ook
Sleutelelementen coöperatief leren Positieve onderlinge afhankelijkheidssfeer Interactie Lln individueel verantwoordelijk Aanspraak op sociale vaardigheden Aandacht voor het groepsproces
Praktijkvoorbeeld http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.36348?video=1.2137785
Wij danken voor jullie aandacht!
Bibliografie Blaton, L. (sd). Nieuwsbrief SDL. Kwaliteit van groepswerk: Resultaten van onderzoek en tips voor de praktijk. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren: http://www.steunpuntdiversiteitenleren.be/~wwwsteu/sites/default/files/Kwaliteit_van_groepswerk_liablaton.pdf De Boeck. (2006). CLIM: Informatiebundel 2006. Antwerpen: De Boeck. Deredactie (Regisseur). (2014). Coöperatief leren" in Sint-Gummaruscollege in Lier [Film]. Kris Van den Branden, K. V. (sd). Centrum voor Taal en Migratie. Opgehaald van Co-operative Learning In Multicultural groups: how co-operative is it? : http://tandis.odihr.pl/documents/hre-compendium/en/CD%20SEC%202%20ENV/Cooperative%20learning%20Belgium/Introductory%20on%20CLIM%20Belgium%20ENG.pdf Paelman, F. (2001). CLIM-Wijzer. Antwerpen: De Boeck. Stanford University. (sd). Complex Instruction. Opgehaald van Stanford Education: http://cgi.stanford.edu/group/pci/cgi-bin/site.cgi Steunpunt ICO - Universiteit Gent. (2005). Leren werken met CLIM: De kracht van de leerkracht. Antwerpen: De Boeck. Steunpunt Diversiteit en leren. (2009). Nieuwsbrief. Opgehaald van steunpunt diversiteit en leren: http://www.steunpuntdiversiteitenleren.be/.../Kwaliteit...