Coöperatief leren in multiculturele groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Masterproef DGK
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Eindwerk zesde jaar.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
INTERCULTURELE COMMUNICATIE
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
<Naam spreker en school/ gemeente
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Didactische werkvormen
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Meeliftgedrag bij groepswerk
wiki’s opzetten en implementeren
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Bestrijd een vooroordeel
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
THEMA: Het creatieve proces
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Ante Groep 14.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
Kinderen en hun sociale talenten
Pass’t Montessorionderwijs ?
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Ouderavond Groepsorganisatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Door Andrea Piombo 2 CMD-I Internet Of Things. Internet of things “LIFX” WAT IS LIFX? LIFX is een LED-lamp die je via WI-FI verbindt met je draadloze.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Leerlijnen in de geschiedenisles
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Workshop evalueren Dcp
Kinderen en...hun sociale talenten
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Meervoudige intelligentie
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Wat is coöperatief leren?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Passend onderwijs.
E-learning, E-health & Domotica
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Coöperatief leren in multiculturele groepen CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen

WAT IS CLIM?

Wat? CLIM= Afhankelijkheid heterogene groepen wisselende status  deelname aan interactie  betekenisvol leren

HOE TE WERK?

Hoe? Hoe? Themaboekjes Inleidende les 5 rotatielessen syntheseles

Materiaal Bronnenkaarten met informatieve info Activiteitenkaart (A= verkennend, B= verdiepende opdracht) Antwoordkaart Themaboekjes CLIM-wijzer voor leerkracht = handleiding

ROL VAN DE LEERKRACHT?

Leerkracht = Mediator observeren en gerichte feedback geven open vragen

THEORETISCHE ACHTERGROND

Theorie CLIM: 1995 Steunpunt Intercultureel Onderwijs, Ugent Oorsprong: ‘Complex Instruction’, Cohen en Lotan Belang van heterogene groepen Medeleerlingen hun kennis en vaardigheden als bron gebruiken Rol leerkracht: leerlingen activeren zodat iedereen bijdraagt aan de groepsinteractie Meervoudige intelligenties waarderen (Gardner)

OPDRACHT

Opdracht CLIM adhv CLIM! Samenwerken: 1 aspect van CLIM/groep Samenvatting Kort op wordpress Rol in groep Normaal: bron, organisator, materiaalmeester, planner, bemiddelaar, verslaggever Hier: organisator, planner, bemiddelaar,verslaggever Normaal elke sessie andere rol en rol aansluiten op persoonlijkheid gaat niet in deze groep/situatie

Opdracht-materiaal Rolverdelingen: wat verwachten we van wie? Bronkaart : ≠ deel dus elkaar nodig Activiteitkaart: uitleg opdracht Wordpress bij wijze van forum

Verdeling Groep 1: rol van de leerkracht Groep 2: klasklimaat Groep3: werken met wisselende status Groep 4: coöperatief leren VOORBEELDGROEP: Groep 5: organisatie (wij)

GEBRUIKERSNAAM + WACHTWOORD OP ACTIVITEITENKAART

Nog vragen?

Aan het werk!

Nabespreking

Voordelen Innemen rol MOET samenwerken iedereen aan bod => afhankelijk Lk niet traditionele rol

Nadelen Pushen in rol, MOETEN => gevaar! Niet actieve lk => valt het in het water Veel werk & moeilijk realiseerbaar indien ander thema Veel tijd in beslag, veel voorbereiding voor lk

Onderzoek kleinschalig onderzoek Groepswerk adhv CLIM Camera’s in klas=>observeren 2groepen Analyse interactie lln: Inhoud Opdracht Organisatie orde

Onderzoek Groep 1 minder bekend met groepswerk Invulblad Info opzoeken 21min inleiding, 17min opdracht Groep 2: bekend met CLIM 5min inleiding, 50min opdracht

Resultaten groep 1 1 lln relevante mededelingen Vooral organisatie aan bod Ruzie!

Resultaten groep 2 Inbreng verdeeld 1lln minder aan bod Vooral organisatie aan bod Inhoud ook

Sleutelelementen coöperatief leren Positieve onderlinge afhankelijkheidssfeer Interactie Lln individueel verantwoordelijk Aanspraak op sociale vaardigheden Aandacht voor het groepsproces

Praktijkvoorbeeld http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.36348?video=1.2137785

Wij danken voor jullie aandacht!

Bibliografie Blaton, L. (sd). Nieuwsbrief SDL. Kwaliteit van groepswerk: Resultaten van onderzoek en tips voor de praktijk. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren: http://www.steunpuntdiversiteitenleren.be/~wwwsteu/sites/default/files/Kwaliteit_van_groepswerk_liablaton.pdf De Boeck. (2006). CLIM: Informatiebundel 2006. Antwerpen: De Boeck. Deredactie (Regisseur). (2014). Coöperatief leren" in Sint-Gummaruscollege in Lier [Film]. Kris Van den Branden, K. V. (sd). Centrum voor Taal en Migratie. Opgehaald van Co-operative Learning In Multicultural groups: how co-operative is it? : http://tandis.odihr.pl/documents/hre-compendium/en/CD%20SEC%202%20ENV/Cooperative%20learning%20Belgium/Introductory%20on%20CLIM%20Belgium%20ENG.pdf Paelman, F. (2001). CLIM-Wijzer. Antwerpen: De Boeck. Stanford University. (sd). Complex Instruction. Opgehaald van Stanford Education: http://cgi.stanford.edu/group/pci/cgi-bin/site.cgi Steunpunt ICO - Universiteit Gent. (2005). Leren werken met CLIM: De kracht van de leerkracht. Antwerpen: De Boeck. Steunpunt Diversiteit en leren. (2009). Nieuwsbrief. Opgehaald van steunpunt diversiteit en leren: http://www.steunpuntdiversiteitenleren.be/.../Kwaliteit...