Geluid
Functies van geluid en muziek Geluidsweergave: weergeven geluid uit de scène Sfeersuggestie: duidelijke sfeer in een scène bepalen Emotionele suggestie: verwant aan de sfeersuggestie is de emotionele suggestie Continuïteitssuggestie: losse beelden die begeleid worden door muziek Aandacht sturen: geluid belangrijke taak in het sturen aandacht kijker
Soorten geluid Direct geluid: geluid dat tegelijk met het beeld word opgenomen Sfeer- en locatiegeluid: geluid dat de sfeer van de scène of locatie bepaalt Effectgeluid: elk geluid dat bij een bepaalde gebeurtenis, niet direct word opgenomen Muziek: filmmuziek, sfeermuziek, muziek die onlosmakelijk bij een scène hoort Voice-over: vertelstem of gedachtenstem
Dynamiek Dynamiek: variatie tussen hard en zacht geluid Dynamiek van een video is niet groot kwaliteit
Geluidsapparatuur Microfoons: werk met een losse microfoon Allemaal anders: batterij, condensator, elektrodynamische Ze zetten geluid om in een elektrisch signaal dat door de geluids- of videorecorder digitaal word gemaakt en opgeslaan
Geluidsapparatuur 3 soorten microfoons: Rondom gevoelig: neemt geluid op van links als rechts als boven als beneden als voor als achter. Deze gebruiken we niet bij filmopnames Nier of cardiodïde: richtingsgevoelig en neemt dus vooral geluid op dat van voor de microfoon komt Hyper-richtingsgevoelig of hypercardioïde: deze is richtingsgevoeliger en neemt heel weinig op van wat rond hem aan geluid afspeelt.
Geluidsapparatuur Hengel: is niets meer dan een lange stok waaraan aan het einde de microfoon zit. Zo kan de microfoon dicht bij personen brengen zonder zelf in beeld te komen. Microfoon aan een hengel wordt meestal een boom genoemd
Geluidsapparatuur Dasspeldmicrofoons: microfoons die aan de personen zelf zitten vastgemaakt, al dan niet onzichtbaar Zendmicrofoon: microfoon in zijn shirt en een zendertje in zijn achterzak Voordeel: je zit niet met snoeren vast
Geluidsapparatuur Koptelefoon: geluidsman moet altijd een koptelefoon op hebben om het geluid te controleren op kwaliteit volume en ongewenste bijgeluiden. De koptelefoon moet buitengeluiden buitensluiten. Mixer: meersporenrecorder waarbij je het geluid van elke microfoon op een apart geluidsspoor opneemt
Geluidsapparatuur Geluidsrecorder: Geluid kun je tezamen met de video in de camera opnemen of op een aparte digitale geluidsrecorder. Als je geluid opneemt moet het in de montage makkelijk zijn om het geluid weer samen te voegen met het beeld, daar moet je tijdens de opnames al rekening mee houden.
Opname Elke keer als je gaat opnemen moet je als geluidsman weten wat er gefilmd gaat worden. Zorg dat je tijdig weet wat er wel en niet in beeld komt, hoe de camera gaat bewegen, hoe de acteurs gaan bewegen. Hoe de akoestiek is of er achtergrondgeluiden zijn die je liever niet wilt horen
Opname Geluid apart opnemen? De keuze voor het rechttstreeks opnemen op de videoband of op een aprte geluidsrecorder is, zoals gezegd, afhankelijk van de beschikbare apparatuur, maar ook van de situatie... Als je geluid los van het beeld opneemt, vergt dat een gedegen administratie op de set aanvullend op die van de script/continuïteit, of een timecode synchronisatie.
Opname Microfoonkeuze: liefst werk je met een hengel met een hypercardioïde microfoon Hengel niet voldoet? Gebruik je dasspeldmicrofoons (verborgen) gewone microfoons op vaste plekken Bij twijfel: meerdere mogelijkheden Microfoon op camera gebruik je nooit
Geluid achteraf Niet alleen geluid dat je tijdens de beeldopnames opneemt komt in je films. Er is een heleboel geluid dat achteraf nog bijgemaakt moet worden Wilds: zijn geluidopnames die wel op de set, maar los van het beeld gemaakt worden.
Geluid achteraf Effectgeluid: het kan zijn dat het geluid relatief zo veel harder is dan de rest van je geluid in de scène, dat het veel te hard , en dus vervormd, op de band komt. Hetzelfde geldt voor geluiden die je juist te zacht hebt opgenomen tijdens de opnames Dan kan je het achteraf nog een keer opnemen
Geluid achteraf Geluiden buiten beeld: als je het op de set kan maken, dan maak je het ook op de set zelf Meestal in losse geluidsopnames omdat je dan je volledige aandacht aan de optimale opname van het betreffende geluid kunt geven
Geluid achteraf Set noise: uitermate belangrijk, set noise is het natuurlijke geluid van de set. Set noise heb je namelijk in de montage nog eens nodig Geluidsman vergeten set noise op te nemen kun je vaak tijdens de montage nog wel wat set noise uit de beeldopnames halen. Als het geluid rechtstreeks op de videoband opneemt maakt het niet uit wat je in beeld hebt.
Geluid achteraf Nasynchronisatie: bij elke speelfilm wordt er veel nagesynchroniseerd , voornamelijk bij scenes waarvan de geluidsopname niet goed gelukt zijn of onmogelijk bleken. In de montage gedaan
Geluid achteraf Foley: maakt alle geluiden na die niet goed, niet overtuigend zijn op de band staan Subtiele geluiden Geluidseffecten:
Geluid achteraf Muziek: als er muziek voor een film word gecomponeerd, wordt vrijwel altijd eerst de film gemonteerd. Videokopie word naar de componist gestuurd. Muziek word naar de mi
Geluidsmontage en nabewerking Editor die de film monteert, monteert daarbij ook het directe en het meest basale overige geluid Alle stemmen kloppen en zijn synchroon met het beeld Professionele geluidnabewerking: werk je met 99 of meer geluidssporen, elke persoon krijgt zijn eigen geluidsspoor (track genoemd) Sfeergeluiden en geluidseffecten worden op afzonderlijke sporen gezet
Geluidsmontage en nabewerking Directe geluid in stukken knippen Opgenomen set noise toevoegen op een apart spoor Vaste geluidssporen Sporen reserveren voor nasynchronisatie
Geluidsmontage en nabewerking Mixage: pas als alles dialoog, effectgeluiden, muziek, nasynchronisatie, … klaar is word in de mixage bepaald hoe hard elk geluid moet zijn Ruimtelijke effect in de mixage gemaakt Alles geluidssporen worden zo in de mixage samengevoegd tot een klein aantal kanalen
Samenvatting Functies: geluidsweergave, sfeersuggestie, continuïtssuggestie, sturen van de aandacht. 5soorten: direct, sfeer, effect, muziek en voice-over Hengel (boom) Set noise Mixage: afstemmen, samenvoegen en stereo maken van het geluid