De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering Radicaal digitaal Beste collega’s, Alvorens we op deze studievoormiddag dieper ingaan op de concrete thema’s waar u dagelijks mee te maken krijgt, wens ik met u de strategische visie te delen die aan de basis ligt van projecten als deze. Vanzelfsprekend zal ik dit in een kort tijdsbestek doen. De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering www.bestuurszaken.be
1. Vlaams Regeerakkoord 2020: alle administratieve transacties digitaal Naar ondernemingen Naar burgers Naar lokale besturen = Interne en externe processen digitaliseren, Papierstroom afschaffen Toepassing MAGDA-principe Samenvoeging e-government- en informatie-ondersteunende diensten Het Vlaams Regeerakkoord laat geen misverstand mogelijk. We slaan met de Vlaamse Overheid resoluut de weg is van de digitalisering. Noem dit gerust radicaal digitaal, want deze term wordt ook in het regeerakkoord overgenomen. Tegen 2020 moeten alle administratieve transacties – of ze nu zijn naar ondernemingen, burgers of lokale besturen, gedigitaliseerd zijn. Waar dit nodig is, betekent dit dat, interne en externe processen gedigitaliseerd moeten worden en de papierstroom moet verdwijnen. Het onderwerp van de studiedag van vandaag kan geen beter voorbeeld zijn. Realiseer u dat e-invoicing de papieren factuur doet verdwijnen en u bijgevolg een digitaal proces moet hebben. Het regeerakkoord vermeldt ook dat het MAGDA-principe verder wordt toegepast. Wat we al hebben vragen we niet opnieuw ! E-Government en informatie-ondersteunende diensten worden samengevoegd.
2. Doelstellingen (1) (1) Een bindend overkoepelend Vlaams informatie & ICT-beleid Nood aan overkoepelend ICT-beleid Versterking van de vraagzijde VZW Vlaanderen Connect raamcontracten Gelaagd ICT-dienstenmodel Kerntaken aligneren ICT-oplossingen aan business behoeften Strategiebepaling Architectuur en veiligheid van performant ICT apparaat Bewaken van de efficiëntie investeringen ‘Everything as a service’ Open en geïntegreerde systemen via standaardisatie Hergebruik toepassingen en bouwstenen Welke strategische en operationele doelstellingen liggen aan de basis van de RADICAAL DIGITAAL – BELEID Twee strategische doelstellingen. De eerste is: Het uitbouwen van ICT- en e-governmentdiensten. We operationaliseren dit door: … aanpassen
2. Doelstellingen (2) (2) Een sterk agentschap voor een grote digitale sprong voorwaarts (3) 1 virtueel digitaal loket voor digitale transacties met de Vlaamse overheid (4) een overkoepelende en interbestuurlijke aanpak rond gegevensverkeer en informatiebeheer zodat de overheden in Vlaanderen niet meer opvragen wat ze al weten De tweede strategische doelstelling is ‘naar een informatiegestuurde overheid’. Dit operationaliseren we door : aanpassen
2. Doelstellingen (3) (5) volledige openheid en transparantie als logisch gevolg van een sterk informatiemanagement. (6) naar een efficiënte, effectieve en kwalitatieve ICT-ondersteuning voor een digitale overheid.
3. end-to-end e-procurement (1) Europees beleid Elk proces ~ overheids-opdracht = digitaal (~in richtlijnen) Dit beleid RADICAAL DIGITAAL kan niet beter geïllustreerd worden dan met het ‘end-to-end e-procurement programma’. Dit Europese e-procurementbeleid wil elk proces dat ook maar één of andere link heeft met de overheidsopdracht – van begin tot einde - resoluut digitaliseren. En dit langs beide zijden: de overheidskant, maar evenzeer, de zijde van het bedrijfsleven. Omwille van het belang van e-invoicing is dit ook verankerd in een Europese Richtlijn. Elke overheid – van lokaal tot Europees – moet finaal in 2020 e-facturen ontvangen.
3. end-to-end e-procurement (2) Lopend project in uitvoering van regeringsbeslissing van 12.7.2013 e-invoicing Uitdagingen voor de komende maanden en jaren e-catalog e-ordering veralgemeend CMS (e-delta) gestandaardiseerde digitale afhandeling OPZB monitoring Uitdaging op korte termijn: Het facturatieproces in elke entiteit Vlaamse overheid digitaal laten verlopen! De uitdagingen van het project e-invoicing liggen vandaag voor u op tafel. Ik moet u zeggen dat het daarmee niet afgerond is. In de komende maanden en jaren zullen de resterende lacunes in dit end-to-end e-procurement ingevuld worden: E-catalog, e-ordering, etc… Hier zal later in andere fora op teruggekomen worden. Laat ons vandaag beperken tot een grote uitdaging die thans op tafel ligt. Het digitaliseren van het facturatieproces in elke entiteit van de VO. Onmogelijk is dit geenszins. Met het Departement Bestuurszaken hebben we dit de voorbije jaren gerealiseerd. Ik zou u uitnodigen de volgende presentatie, over dit digitale facturatieproces, bijzonder aandachtig te volgen. Ik nodig u uitdrukkelijk uit om deze uitdaging niet te laten liggen maar vanaf morgen de nodige initiatieven in uw entiteit op te zetten om dit tot een goed einde te brengen. Veel succes!