‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Respectvolle bejegening
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Effectieve communicatie voor de BHV-er
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
WELKOM OP TOV!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wat willen we vandaag doen?
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Praat jouw plaatje in MOTI!
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Dagdeel 3 conflicthantering
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit najaar 2014 3e week

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Vooronderstellingen van NLP Als je van een vooronderstelling uit gaat werkt hij voor je. Respect voor andermans model van de wereld en dat van mijzelf!. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven (De kaart is niet het gebied). De belangrijkste informatie over iemand is zijn gedrag. Het huidige gedrag is de beste keus die er is (gedrag is aanpasbaar). Ga er van uit dat alle gedrag een positieve bedoeling heeft. Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is (accepteer de persoon, verander het gedrag). De mens heeft alle bekwaamheden die nodig zijn om te slagen (er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken). Ik ben de baas over mijn geest en daarom over mijn resultaten. De persoon met het meest flexibele gedrag zal het systeem beheersen. Mislukking bestaat niet, alleen feedback. (om er van te leren) Weerstand bij iemand waarmee je communiceert is een teken van gebrek aan "rapport" . Alle procedures dienen de keuze te verruimen. Gedrag en verandering dienen geëvalueerd te worden in termen van context en ecologie. Alles is erop gericht om opnieuw één en volledig te worden met jezelf. Het is zoals het is, accepteer dat de situatie is zoals hij is.

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Hoe zou je willen leren om nog nauwkeuriger te kijken, horen, voelen wat er in iemand omgaat? Oefening: Wat laten onze zintuigen weg? Opdracht 1 Lees de volgende tekst één keer zorgvuldig door en tel hoe vaak de letter F er in voorkomt.

Weglaten, vervormen, generaliseren Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE.

De Hoofdenboom

Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig ben je? Nog beter observeren!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Wat heb je gezien? Hoeveel? Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden!

Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken? Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren?

MahatmaGandhi Indira Gandhi Nehru Rajiv Gandhi

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Misleiding? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180odraait)?

Zo was de oorspronkelijke foto

Wat valt je op? Wat is het verschil?

En als je het onderste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

En als je het bovenste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Detail of……..

Detail of overzicht?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Waar gaat je aandacht naar toe?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Ontdek Mr. Bean 2 Wat is de functie van een zoekbeeld?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Welke kenmerken veranderen? Kleur van de huid: Licht …………………………………………………….. Donker  2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Grootte van de onderlip, stand van de mondhoek Lijnen ……………………………………………..Geen lijnen  Mondhoek omhoog …………………Mondhoek omlaag  5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp  Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) Haar lippen werden smaller en de spieren in haar gezicht spanden zich…. ZW 2 Er lag een warme uitdrukking op z'n gezicht……………………………………. I 3 Het was duidelijk dat hij opgelucht was………………………………………….. I 4 Ik wist dat z'n hart 180 slagen per minuut ging…………………………………. I 5 Voor de verantwoordelijkheden van haar baan stond ze onder zware druk…. I 6 Z'n spreektempo ging sneller en de toon van z'n stem werd hoger………….. ZW 7 Toen jij hem aanraakte kon ik de nieuwsgierigheid op z’n gezicht zien……… I 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toe wist ik dat ze blij was………………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Oefening Tonaliteit waarnemen. Luistert met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. begin midden eind Volume (hard/zacht) Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) Tempo (snel/langzaam) Pauzes tussen woorden en/of zinnen. Toonhoogte. Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)