informatiemanagement Michiel van Geloven november 2002
wat is informatie kennis informatie gegevens (data)
wat is informatiemanagement kennis informatie gegevens (data)
Informatie in kaart brengen beschouw je eigen organisatie (afdeling) welke informatie gaat daar ‘rond’ welke informatie is er (belangrijkste clusters) wat zijn de bronnen hoe komt het binnen wie doet er iets mee waarvoor heb je de informatie nodig
Hoe verwerk je informatie welke actoren welke systemen systeemintegratie problemen...
Informatiesystemen kopen? maatconfectie? zelf bouwen? laten bouwen?
Informatiemanagement 2 & 3 Michiel van Geloven Janari 2003
De taal van ICT (-ers) Drie artikelen/teksten Individueel: lees en markeer de ICT-termen In groepjes: zet alle termen op een flap Plenair: korte nabespreking plus aanvullingen
Het ICT-traject ervaringen? Idee / initiatief Opdrachtformulering Aanbesteding (evt. Europees) Gunning Projectuitvoering Oplevering en acceptatie Beheer
Het aanbestedingstraject Hoe preciezer de opdracht… Alleen op prijs letten? Wat is er klaar als het klaar is Fixed of nacalculatie Wat moet je zelf allemaal doen? De ‘klik’ met de projectleider
Casus “Fysiofarm” Een fysiotherapeut wil een bedrijfje opzetten dat voor een grote groep praktijken het volledige factureringsproces overneemt De IA is inmiddels gereed. Nu komt de projectleider langs om het Plan van Aanpak op te stellen.
Projectuitvoering ICT: (Informatieanalyse) Functioneel ontwerp Technisch ontwerp Bouw Testen Opleveren Implementeren! Je eigen organisatie:
Kritische succesfactoren Wat vind jij – opdrachtgever – het allerbelangrijkste bij de uitvoering van dit project? benoem en geef aan waarom!
Oplevering / acceptatietest Vergelijk wat je van te voren had afgesproken met het geleverde resultaat Resultaat is (doorgaans) een ‘to do’ lijst van nog te verhelpen gebreken Als deze naar tevredenheid is afgewerkt, kan het product in beheer gaan
Beheer Laat zoveel mogelijk vooraf calculeren wat het beheer gaat kosten! (want dat blijf je ‘eeuwig’ betalen) En wie gaat het doen? Beheer bestaat (meestal) uit Serverbeheer (OS, backups, security, …) Technisch en functioneel onderhoud Support (helpdesk)
Implementeren Gebruikers opleiden Software installeren Gebruikerstests in productieomgeving Formulieren maken … en intussen moet het bedrijf meestal gewoon doordraaien!
Gegevensbeveiliging: kosten/baten Mensen en machines… De meeste diefstallen… Hack attack! Brand! Wat zijn de gevolgen Welke preventie Consequenties van maatregelen
Risicoinventarisatie Maatregel Consequentie Schijfcrash Backups maken Kost veel geld Hack attack Firewall
Managementinformatiemanagement instrument voor sturing en beheersing van de organisatie grondstof voor besluitvorming
Managementinformatie Vraagzijde: informatiebehoefte bepalen Aanbodkant: systemen, processen, instructies Vraag moet aanbod leiden
Wat is de informatiebehoefte Vele factoren bepalen De wereld wordt steeds complexer en dynamischer Een hulp kan zijn: het tolmodel
Bovenkant: harde factoren Structuur en processen Onderkant: zachte factoren
Contingentiebenadering Bepaal van elke factor de specifieke verschijningsvorm in de organisatie Maak een longlist van managementinformatie Bespreek de longlist naar een shortlist Shortlist is basis voor het nieuwe systeem Flexibiliteit is een must (want je ‘blijft’ veranderen)
Typologiebenadering Bepaal het meest relevante toltype Kies op basis daarvan de bijbehorende managementinformatiebehoefte Welk procestype? Vul informatiebehoefte uit toltypologie aan vanuit de functionele processen Perfectioneer op basis van afwijkingen van het toltype Minder werk, sneller toepasbaar